Lakiuudistus panee S- ja K-ryhmät tarkempaan syyniin - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Lakiuudistus panee S- ja K-ryhmät tarkempaan syyniin

Eduskunta hyväksyi tänään kilpailulain uudistamista koskevan lain sisällön. Sillä pyritään panemaan päivittäistavarakauppaa hallitsevat S- ja K-ryhmät tiukempaan syyniin.

21.5.2013 22:08 | Päivitetty 21.5.2013 22:08

Eduskunta hyväksyi tänään kilpailulain uudistamista koskevan lain sisällön talousvaliokunnan mietinnön mukaisesti. Laissa puututaan päivittäistavarakaupan yritysten määräävään markkina-asemaan.

Uudistuksen mukaan yrityksellä on määräävä markkina-asema, jos sillä on 30 prosentin markkinaosuus. Enää ei tarvitse mahdollisessa tutkinnassa määritellä relevantteja markkinoita määräävän markkina-aseman toteamiseksi.

Keskustan kansanedustaja Anne Kalmari sanoi lakiesitystä koskevassa keskustelussa eduskunnassa, että keskusliikkeiden lobbaus tässä asiassa oli "ennennäkemätöntä".

– Milloin uhattiin, että määräävän markkina-aseman lainsäädäntö lopettaa maakuntien pienet liikkeet, milloin, että se lopettaa lähiostot ja luomuostot, milloin pakottaa tekemään ostot ulkomailta. Tämä puhe on hölynpölyä. Jos näitä seuraa, se on täysin kaupan oma asia, Kalmari sanoi.

Lakiuudistus tarttuu myös kanta-asiakasjärjestelmiin. Bonuskortteja sinänsä ei pidetä haitallisina, mutta talousvaliokunnan mukaan on syytä selvittää, aiheuttavatko kolmannen osapuolen kanta-asiakasalennukset kilpailua. 

Kokoomuksen Pia Kauma ihmetteli, että ruuasta kertyneillä bonuksilla voi saada alennusta paitsi hotelliöistä tai silmalaseista, myös ruumisarkusta.

– Kuinka reilua tällainen kauppa on erityisetsi niiden hautausurakoitsijoiden kannalta, jotka eivät ole etuohjelmissa mukana?

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?