Opel Adamin urheiluversiota vaivaa kovuus arkiajossa - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Opelin kovempi Aatami

Opelin uusi Adam-pikkuauto muuttuu sporttiversiona mikroautomaisen kovaksi ajopeliksi. Hyvässä ja pahassa mielessä.

18.5.2013 6:17 | Päivitetty 17.5.2013 12:31

Opel on kehittänyt Adam-pikkuautostaan myös Slam-nimellä myytävän sporttiversion. Suurimmat erot vakiomalliin löytyvät alustasta: Slamin ostaja saa varautua autossaan hyvin pieneen maavaraan sekä kivikovaan jousitukseen.

Kovuuden vastapainoksi Adam on hyvällä tienpinnalla erittäin tarkasti ohjautuva, täsmällisesti käyttäytyvä ja jopa rata-ajoon sopivalta tuntuva auto. Auto Bild Suomen koeajajien mukaan vastineeksi tosin kuopat, töyssyt ja katujen hidastemuhkurat ovat Slam-mallin ajajalle yhtä kidutusta, niin epämukavasti pikkuauto niissä pomppii.

Satahevosvoimainen moottori liikuttaa Adamia ripeästi. Valmistajan lupaamaan, runsaan viiden litran yhdistettyyn polttoainekulutukseen pääseminen vaatii todella rauhallista ajotapaa.

Voimakkaasti muotoillut etuistuimet ovat kaarreajoonkin riittävät tukevat. Kuskin työympäristö on selkeä ja mittaristossa on 1970-luvun GT-autojen tunnelmaa. Kosketusnäyttönä toteutettu infovalikko toimii hyvin.

Edessä tilaa on runsaasti, takana taas korin pienuus asettaa rajat mukavuudelle. Takaistuimella ei aikuinen kovin pitkään vapaaehtoisesti viihdy.

Matkatavaroita saa kyytiin kohtuullisesti, mikäli takapenkin kaataa pois tieltä. Mitenkään kovin käytännöllinen tila ei silti muodoltaan ole.

Koeajajien mielestä Adam Slamin parhaita puolia onkin mikroautomaisen ajettavuuden lisäksi persoonallisuus: autoa pystyy tuunaamaan mieleisekseen suhteellisen helposti sisustusvärejäkin vaihtamalla.

Opel Adam 1,4 ecoFlex Slam

Hinta: 22 145 euroaTeho: 100 hv, vääntö 130 NmKulutus: 5,1 l/100 kmCO2: 120 g/kmTavaratila: 170 l

Lisää autojuttuja AutoBildin sivuilta

Tästä pääset AutoBildiin

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?