Kroger tehostaa työvoiman käyttöä lämpökameroilla - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Ruokakauppa otti käyttöön sotilasteknologiaa asiakkaiden seurantaan

Julkaistu: 6.5.2013 21:12, Päivitetty 6.5.2013 21:13

Lämpökamerat ovat vuosikymmeniä vanhaa sotilasteknologiaa, mutta vähittäiskauppajätti Kroger on keksinyt uuden käytön teknologialle. Se seuraa asiakkaitaan lämpökameroilla. Tavoitteena on tehostaa työvoiman käyttöä.

Yhdysvaltalainen vähittäiskauppajätti Kroger seuraa asiakkaitaan lämpökameroilla, kertoo teknologia-aikakauslehti Popular Science. Lehden mukaan Krogerilla on lämpökameroita jo 95 prosentissa yhtiön kaupoista.

Lämpökameroita käytetään perinteisesti sotilas- tai poliisikäytössä. Kroger on sen sijaan ottanut lämpökamerat käyttöön toiminnan tehostamiseksi.

Kroger otti käyttöön QueVision-järjestelmän vuonna 2010. Järjestelmään kuuluvat lämpökamerat on asennettu sisäänkäynnin ja kassojen yläpuolelle.

Lämpökamerat huomaavat kauppaan saapuvat tai kassajonoissa olevat ihmiset. QueVision puolestaan kertoo, kuinka monta kassaa pitäisi olla sillä hetkellä auki asiakkaiden palvelemiseksi, ja mikä on kassatarve puolen tunnin kuluttua. Lämpökameroiden perimmäinen tarkoitus on tehostaa työvoiman käyttöä ja tasoittaa ruuhkahuippuja.

Popular Sciencen mukaan lämpökameroiden käyttö ruokakaupassa on hyvä esimerkki siitä, miten vuosikymmeniä vanha teknologia voidaan valjastaa uuteen käyttöön – ja miten uusiokäyttö voi olla todella, todella mielenkiinnotonta.