Autokaupassa 1500 työpaikkaa uhattuna - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Autokaupassa 1500 työpaikkaa uhattuna

Uusien autojen kauppa pysyy ennusteiden mukaan tänä vuonna Suomessa alamaissa. Mikäli talous ei elvy eikä autokaupan myynti virkisty, niin alalla saattaa olla edessä työpaikkojen vähennyksiä.

20.4.2013 6:05 | Päivitetty 19.4.2013 21:19

– Jos taloustilanne ei lähde paranemaan, niin noin 1500 työpaikkaa alalta on uhattuna lähivuosina, sanoo Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa Taloussanomille.

Koko alalla on tällä hetkellä Rissan mukaan 27 600 henkeä töissä merkkiliikkeet, yksityiset korjaamot ja vaihtoautoliikkeet mukaan lukien.

– Henkilöstöä on enää vaikea leikata juustohöylällä, koska liikkeissä toimitaan jo nyt minimimiehityksillä. Tästä syystä uskonkin, että liikkeitä saatetaan panna kokonaan kiinni, tai liikkeitä saatetaan ostaa osaksi suurempaa ketjua, jolloin ehkä esimerkiksi hallintohenkilökuntaa karsitaan.

Vaikka jo viime vuonna nähtiin muutamia irtisanomisuutisia, ei alan työväki Rissan mukaan kuitenkaan vähentynyt – toisin kuin vuonna 2009.

– Kulusäästöjä tehtiin enemmän lomautuksilla. Irtisanomisia oli hieman ja toisaalta osa palkkasi vielä uutta väkeä. Nettomäärä pysyi ennallaan.

Viime vuosi autokaupassa oli hyvin kaksijakoinen. Huhtikuun alun veromuutos nosti useimpien uusien autojen hintoja. Ennen veromuutosta uusien autojen kauppa kävi kuumana ja sen jälkeen epävarmassa taloustilanteessa autokauppa romahti. Viime vuonna rekisteröitiin hieman yli 111 000 autoa. 

Irtisanomisia nähty tänäkin vuonna

Autoliikkeissä nähtiin veromuutoksen jälkeen irtisanomisten ja lomautusten lisäksi myös palkanalennuksia.

Väkeä lähti viime vuonna Delta-autosta, Veholta ja Metroautosta. Autokeskus irtisanoi 32 työntekijää. Tänä vuonna työpaikkoja on jälleen muutamissa liikkeissä karsittu.

– Vajaa parisenkymmentä, kertoo Autokeskuksen toimitusjohtaja Sami Pöllänen ja arvioi, että sopeutukset on yhtiössä nyt tehty.

Tälle vuodelle autoala on ennustanut, että uusien henkilöautojen myynti jää viime vuotta pienemmäksi eli 105 000 autoon.

– Myyntimäärät ovat alhaisia. Toivotaan tietysti, että tilanne muuttuisi paremmaksi, Pöllänen sanoo.

Autoalan keskusliiton viimeisimmän suhdannebarometrin mukaan noin yhdeksän prosenttia kyselyyn vastanneista autokauppiaista oli aikeissa irtisanoa kevään 2013 aikana, lomauttaa aikoi 12 prosenttia.

Kannattavuus kärsii

Nihkeä automyynti on näkynyt myös alan kannattavuudessa, osa liikkeistä tekee tappiota.

– Äkilliset hintamuutokset ovat toimialalla myrkkyä. Viime vuoden tuloksia söi se, että jouduimme ottamaan valtavasti uusia autoja varastoon. Niissä oli paljon rahaa kiinni ja pääomat tietenkin maksavat, sanoo Autotalo Laakkosen Timo Yli-Salomäki.

Hänen mukaansa Laakkonen on kuitenkin pärjännyt keskivertoa paremmin. Viime vuodelta tuli voittoa ja hän arvioi, että yhtiö pysyy voitollisena myös tänä vuonna.

Kannattavuutta alalla nakersi myös vaihtoautojen viimekeväinen tulva.

– Vaihtoautovarastoja jouduttiin purkamaan nopeutetulla aikataululla ja se söi yritysten tuloksia.

Yli-Salomäen mukaan Suomen autokaupan markkinat ovat ylikilpaillut.

– Meillä on aivan liikaa autoliikkeitä näin pienille automarkkinoille. Autoliikkeet eivät pysty tekemään voittoja kovan kilpailun vuoksi. Kuluttaja toki kiittää.

Yli-Salomäki sanoo kuluttajien luulevan, että autokauppiaat tekevät tuhansia euroja voittoja myytyä autoa kohden. Tämä on hänen mukaansa harhaa.

– Olemme sataan euroon tyytyväisiä, jos kaikki kulut otetaan huomioon.

Huoltotoiminta on kuitenkin automyyntiä kannattavampaa. Huoltokantakin saattaa tosin olla AKL:n Rissan mukaan vähenemässä, mikäli uusien autojen myynti ei lähde kasvuun.

– Neljän viime vuoden aikana autoalalta on jäänyt myymättä noin 150 000 uutta autoa yhteensä. Se on pois aktiivisesta huoltokannasta.

Muutoksia edessä

Rissa uskoo, että autokauppa on tulevaisuudessa yhä vahvemmin menossa digimaailmaan.

– Netti ja telematiikka tulee olemaan yhä vahvemmin automyynnissä mukana, hän sanoo.

Tämäkin vähentää osaltaan isojen lattianeliöiden tarvetta.

Alalla odotellaan yhdentymistä. Taloustilanne on yksi syy, mutta myös lainsäädännön muutoksilla on vaikutuksensa.

Yksi viime vuoden ostajista oli Länsiauto, joka hankki perheyhtiö Bernerin autoliiketoiminnan. Kauppaan kuuluivat Bernerin Kouvolassa ja Lappeenrannassa sijaitsevat autoliikkeet, joissa myydään Volkswagen-, Audi- ja Seat-automerkkejä.

Yhtiö osti myös Kotkassa sijaitsevan Lehtoauton.

– Kauppa toteutuu vasta vuodenvaihteessa. Rakennamme Kotkaan uuden autotalon, kertoo Länsiauton toimitusjohtaja Markku Mäkelä.

Mäkelän mukaan markkinoilla on nyt luopumista pohtivia kauppiaita. Yleinen taloustilanne vaikuttaa siihen, että autokaupassa ei ole muutamien seuraavien vuosien aikana odotettavissa merkittävää kasvua.

– Lisäksi autokauppaa säädellyt ryhmäpoikkeusasetus muuttuu ja se tiukentaa tehtaan otetta jälleenmyyjään, Mäkelä selittää kauppiaiden tilannetta.

Alan ryhmäpoikkeusasetus on muuttumassa kesäkuun alussa. Autovalmistajille on tulossa enemmän oikeuksia suhteessa uusien autojen jälleenmyyjiin. Tehtaat voivat esimerkiksi vaatia, että myyntitiloja muutetaan autobrändin toiveiden mukaisesti. Varsinkin pienemmille kauppiaille voi tulla tässä tilanteessa mieleen, että kannattaako ylipäätään jatkaa.

Mäkelän mukaan yrityskauppoja voi lisätä sekin, että edellinen notkahdus vuonna 2009 on turhan lähellä. Kustannusrakenteet on jo trimmattu ja puskurit käytetty.

Mahdollisten myyjien lisäksi markkinoilla on liikkeellä myös ostajia. Hän sanoo, että Länsiautollakin on vielä vahva tase eli varaa laajentua alalla. Hän ei kuitenkaan usko, että kaikki saisivat liikkeitään myydyksi.

– On sellaisia yhtiöitä, jotka ottaisivat mieluummin vain naapuritalon edustukset eivätkä lainkaan liiketiloja.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?