Tähän kauppa uskoo – myy paljon ja halpaa

Julkaistu: , Päivitetty:

Kaupan alan kiihtyvässä kilpailussa pärjää nyt se, joka myy paljon ruokaa ja halvalla. Onko tämä kuluttajan Eldorado vai johtaako kilpailu vain yhä pahempaan keskittymiseen?


Halpabrändeihin lisää valikoimaa, se on kaupparyhmien strateginen linja. Merkitys korostuu nyt heikossa suhdannetilanteessa, kun kuluttajien ostovoima on painunut pohjalukemiin.

Stockmannin tapaisella tavaratalokonsernilla pyyhkii heikosti, koska ruokamyyntiä ei ole suurena tukijalkana. Päivittäistavaraketjuille omat merkit – private labelit – Pirkka, Euro Shopper, X-tra, Eldorado, First Price ja Rainbow – ovat äärettömän tärkeitä. Lista kasvaa ehkä, jos Kesko toteuttaa uhkauksensa uudesta halpamerkistä.  

Uhkauksena sitä todella pidetään, muun muassa Elintarviketeollisuusliitossa (ETL), jonka toimitusjohtaja Heikki Juutinen paheksuu Keskon toimintaa.

– Minusta on aika kovaa, että uhataan halpatuontimerkillä [mikäli Keskon vastustama kilpailulakiuudistus toteutuu], Juutinen sanoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Hänen mukaansa veto on psykologisesti huono ja kääntynyt itseään vastaan.

Juutisen mukaan eräät kansanedustajat ovat myös kokeneet Keskon viestin uhkauksena Arkadianmäen suuntaan ja ovat entistä vakuuttuneempia siitä, että lakimuutos pitää tehdä.

Kauppojen omista
merkeistä keskittymistä


Omat merkit voivat lisätä kaupan keskittymistä edelleen, ETL:n Juutinen uskoo. Tulevaisuudessa kaupan hyllyllä on yhä enemmän halpamerkkejä, vaikka kuluttajat intoilevat luomusta ja lähiruuasta.

Eräissä Euroopan maissa omien merkkien myyntiosuus on jopa puolet. Suomessa arvio on noin viidennes.

– Kilpailu on koventunut, ja viime kädessä sitä käydään halvalla hinnalla, Juutinen sanoo.

Kun kyse on kaupan omasta merkistä, kilpailutus tapahtuu osassa tuotteita kansainvälisten hankintaorganisaatioiden kautta.

– Se on tarkoittanut sitä, että tavarantoimittajat joutuvat miettimään, kuinka tehdä tuote riittävän halvalla.

Halpamerkkien tärkeyttä kuvaa se, että Kesko ei paljasta omien merkkiensä myyntiosuuksia. Ruoka kannattelee suuria kaupparyhmiä ja ruuassa halpabrändit. Yksin viime vuonna Kesko kasvatti Pirkka-tuotteiden myyntiä 12 prosenttia.

– Kilpailullisista syistä emme ole julkaisseet Pirkka-tuotteiden myynnin osuutta myynnistämme, Ruokakeskon myyntijohtaja Ari Sääksmäki sanoo.

S-ryhmässä omien merkkien osuus oli vime vuonna 18 prosenttia päivittäistavarakaupan myynnistä.


Mitä väliä,
missä paketissa?


Onko sillä väliä, millaiseen pakettiin kauraryynit on paketoitu, varsinkin jos hinta on kohillaan? Monien kuluttajien mielestä ei.

Eräässä pro gradu -tutkimuksessa huomattiin, että private label -elintarvikkeiden laadulla oli yllättävän vähän väliä kuluttajalle. Tulos ei voi olla vieras kaupoille, jotka tekevät omat kotiläksynsä. Tutkimuksen mukaan hinta merkitsee, samoin hintamielikuvat.

Kotimaisuusaste vaihtelee yleensä tuotteissa suuresti. Maidossa ja lihassa kotimaisuusaste voi olla lähes sata prosenttia. S-ryhmän mukaan noin 50 prosenttia sen tuotteista valmistetaan Suomessa.


Entäs se
laatu –
ja hinta?

Halpabrändien laatutasoa on hyvin vaikea mitata. Yleisesti laatu korreloi hinnan kanssa, mutta halpabrändit sekoittuvat myös kalliimpiin monessa kohden ketjua.

Samoilta tehtailta ja tuottajilta lähtee sekä halpa- että merkkituoteita, eroina usein vain pakkaus ja markkinointikulut. Pirkkaa moni kuvaa itse asiassa "premium" private labeliksi, ei varsinaiseksi halpamerkiksi.

Makutesti ja raaka-aineluetteloiden tavaaminen ovat kuluttajalle ainoa, joskin työläs tapa pysyä laatuasioissa kartalla. Jos esanssi korvaa marjat, voi miettiä, mistä oikein maksaa.

Kuluttajatutkimuksen erikoistutkijan Ari Peltoniemen vertailussa todettiin, että kaupan oma merkki ei aina ole halvin. Joissakin tuoteryhmissä omien merkkien hinnat olivat vuodessa nousseet jopa 60 prosenttia. Hinnat joustivat alas lievemmin, ja ylös voimakkaammin kuin elintarvikkeissa yleensä.

Jos ruokatrendit jatkavat nykysuuntaa, voiko keskihintaisten elintarvikkeiden tarjonta vähetä? Osalle tarjotaan yhä laadukkaampaa, osalle bulkkia. 

– Ehkä enemmän tapahtuu kuluttajien polarisoitumista. Tätä on tapahtunut viime aikoina, Juutinen sanoo.

Kaikki haluavat
osansa halpamerkeistä


ETL:n Juutinen kantaa huolta kaupan tilasta, josta Stockmann on varoittava esimerkki. Hintapaine pakottaa rajuihin säästöihin, mahdollisesti myös hinnanalennuksiin.

– Kuluttajat miettivät investointeja, ja kaikkia päätöksiä, joita voi siirtää, lykätään. Ruokaa joudutaan joka päivä ostamaan, Juutinen sanoo.

Juutinen itse puhuu lähiruuan puolesta.

– Kuluttajahan haluavat kotimaassa tuotettua lähiruokaa. Jotenkin tässä tuntuu, että riittävästi ei nyt kuunnella kuluttajaa.

Elintarviketeollisuusliitossa ollaan varmasti montaa mieltä halpamerkeistä. Fazer ei varmasti ole ilahtunut Keskon viime aikojen Pirkka-leipien tulosta.

Toisaalta ETL:n "bränditalotkin" nostavat kapasiteetin käyttöastetta tekemällä private labeleita: Olvi esimerkiksi Pirkka-, Euroshopper- ja Rainbow-oluita.

Lisäys: Juttuun lisätty julkaisemisen jälkeen S-ryhmältä tulleet myyntiluvut ja poistettu kohta, jossa sanottiin, ettei kauppa paljastaisi niitä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Savolainen kikka selätti sääntö-Suomen: Petteri rakensi maailman kenties pienimmän olutkaupan

    2. 2

      Asunto oli liian kylmä: omistaja irrotti patterien termostaatit – näin oikeus kommentoi lämpötilaa

    3. 3

      Perinteinen makkara ei ole enää juhannuksen ykkösgrilliherkku - näitä suomalaiset käristävät mieluiten

    4. 4

      Näin paljon kalliimpaa viina on Suomessa kuin muualla Euroopassa

    5. 5

      Suomi on Euroopan kahdeksanneksi kallein maa

    6. 6

      BBC: Autojätti BMW haluaa selvyyttä brexitin ehtoihin ennen kesän loppua

    7. 7

      Kojamo listautui pörssiin – Teollisuusliitto nettosi 57000000 euroa verottomana

    8. 8

      Jan Hurrin kommentti: Marx ei ollut täysin väärässä

    9. 9

      Polttoaineen hinta on kallistunut selvästi – katso, missä on juhannusmatkasi halvin bensa

    10. 10

      Työtön perheenäiti Tuula laski: töitä ei kannata ottaa vastaan – puolen vuoden jälkeen totuus paljastui

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Savolainen kikka selätti sääntö-Suomen: Petteri rakensi maailman kenties pienimmän olutkaupan

    2. 2

      Asunto oli liian kylmä: omistaja irrotti patterien termostaatit – näin oikeus kommentoi lämpötilaa

    3. 3

      Perinteinen makkara ei ole enää juhannuksen ykkösgrilliherkku - näitä suomalaiset käristävät mieluiten

    4. 4

      BBC: Autojätti BMW haluaa selvyyttä brexitin ehtoihin ennen kesän loppua

    5. 5

      Neljä kaistaa takseille, kolme eri yhtiötä, digitaaliset ilmoitustaulut – kartta kertoo, miltä taksiliikenteen vapautuminen Helsinki-Vantaalla näyttää

    6. 6

      Näin paljon kalliimpaa viina on Suomessa kuin muualla Euroopassa

    7. 7

      Suomi on Euroopan kahdeksanneksi kallein maa

    8. 8

      Vasemmistonuoret kerää ilmiantoja epäreiluista pomoista – Jari Sarasvuo tyrmistyi: ”Mustat listat ovat laittomia”

    9. 9

      Nämä juomat tekevät kauppansa juhannuksena – asiantuntija ennustaa: alkoholilaki näkyy lonkeroissa ja viineissä

    10. 10

      Kojamo listautui pörssiin – Teollisuusliitto nettosi 57000000 euroa verottomana

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Työtön perheenäiti Tuula laski: töitä ei kannata ottaa vastaan – puolen vuoden jälkeen totuus paljastui

    2. 2

      Savolainen kikka selätti sääntö-Suomen: Petteri rakensi maailman kenties pienimmän olutkaupan

    3. 3

      Talon piti olla perusteellisesti remontoitu – vuoden jälkeen ostajalle paljastui alapohjasta todellinen pommi

    4. 4

      3 karua esimerkkiä tulo­loukuista: Perheenäiti saa töitä – käteen lisää vain 150 e/kk

    5. 5

      Vasemmistonuoret kerää ilmiantoja epäreiluista pomoista – Jari Sarasvuo tyrmistyi: ”Mustat listat ovat laittomia”

    6. 6

      Laaja lakko uhkaa Helsinki-Vantaan lentokenttää – ”Tiistaina Finnairin täytyy alkaa perua lentoja”

    7. 7

      Jyskille 100 000 euron uhkasakko harhaanjohtavasta mainonnasta

    8. 8

      Berner ehdottaa taksilakiin muutosta – matkailuyrittäjät säikähtivät uutta lupavaatimusta

    9. 9

      Audin toimitusjohtaja pidätettiin

    10. 10

      Moni piensijoittaja tuhoaa tuottonsa todella helpolla virheellä

    11. Näytä lisää