Volkswagen kokeilee Polo BlueGT -mallissa sylinterien automaattilepuutusta - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kahdellakin sylinterillä käyvä vauhtivolkkari

Volkswagen lupailee, että uudella GT-Pololla sata ajokilometriä taittuisi vauhdikkaasti, mutta alle viiden litran kulutuksella. Selityksenä on lepuutustekniikka: moottori käy välillä tarkoituksellisesti vain kahdella sylinterillä.

13.4.2013 6:15 | Päivitetty 11.4.2013 17:44

Sylinterien lepuutustekniikka, eli järjestelmä jossa autonmoottori välillä ohjatusti käy "vajaalla" sylinterimäärällä, ei ole autoteollisuudelta mikään uusi keksintö. Sitä on käytetty joidenkin luksusautovalmistajien tuotantomalleissa satunnaisesti jo muutaman vuosikymmenen ajan, mutta nyt tekniikka näyttäisi tulevan muotiin pienemmissäkin ajokeissa.

1980-luvun Cadillaceissa järjestelmän markkinointinimenä oli V8-6-4, kuvaten sitä miten V8-kone hyrskytti eri olosuhteissa vähemmillä pytyillä. Mersu puhui myöhemmin omissa malleissaan Active Cylinder Controlista, Hondalle tekniikka oli Variable Cylinder Managementia ja GM:lle Active Fuel Managementia.

Vajaa vuosikymmen sitten Chrysler käytti 300C -mallissaan järjestelmästä nimitystä Multi-Displacement System.

Volkswagenin nimike tälle tekniikalle on ACT, mutta tavoite on sama kuin muillakin: polttoaineen säästö esimerkiksi tasaisella vauhdilla ajettaessa. Sopivassa tilanteessa kaksi moottorin sylinteriä kytkeytyy pois käynnistä.

Nyt Volkswagen on paketoinut lepuutustekniikan myös ripeäkulkuiseen Polo GT-malliinsa. Polo BlueGt:n pitäisi valmistajan ilmoituksen mukaan kiihtyä nollasta sataseen alle kahdeksassa sekunnissa.

Ilta-Sanomien koeajajien mielestä 140-hevosvoimainen bensakone liikuttaakin autoa hyvin hauskasti. TSI-moottorin hyvä vääntö ja DSG-automaatti tekevät ajamisesta vaivatonta. Lepuutustekniikan toimintaa ei kuljettaja huomaa muusta kuin ajotietokoneen näytöstä.

BlueGT:n alusta, jousitusmukavuus ja ajettavuus vastaavat hyvin auton suorituskykyä. Ohjaus voisi tosin koeajajien mielestä olla napakampi.

Neliovisuus tuo käytännöllisyyttä, mutta takapenkki on aikuismatkustajille varsin ahdas. Valmistuslaatu vaikuttaa hyvältä.

Ihan valmistajan lupaamiin 4,5 litran kulutuslukemiin Polo ei  silti ainakaan koeajossa yltänyt. Polttoainetta meni runsaan litran verran enemmän.

GT-Polon hankkimista ei välttämättä voikaan kovin uskottavasti perustella polttoaine- tai muilla säästösyillä. Monelle ostajalle vauhdikkuus ja uutuustekniikan imago painanevat vaakakupissa enemmän. Tämänkokoiseksi autoksi Polo on myös kohtalaisen kallis.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?