TNS tutki: Näitä kanta-asiakortteja kortteja suomalaisilla on eniten - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

He hamstraavat jopa 10 bonuskorttia

Suomalaiset arvostavat kanta-asiakkuutta ainakin siinä mielessä, että monilla meistä on useampiakin kortteja. Monien lompakko suorastaan pullistelee erilaisia kortteja. Tuore TNS Gallupin tutkimus paljastaa, että 35–44-vuotiailla suomalaisilla naisilla on jopa 10 kanta-asiakaskorttia.

11.4.2013 13:16 | Päivitetty 11.4.2013 13:15

Tutkimusyhtiö TNS Gallup selvitti 18–65-vuotiaiden kuluttajien suhtautumista 53:n eri yrityksen asiakkuusohjelmaan. Tulos oli, että S-ryhmän, VR:n ja LähiTapiolan jäsenedut houkuttavat eniten.

Kyselyn vastaajat olivat jäsenenä keskimäärin jopa seitsemässä eri ohjelmassa.

Aktiivisimpia ovat 35–44-vuotiaat naiset. Heidän lompakkoon on kertynyt keskimäärin 10 kanta-asiakaskorttia.

Asiakkuusohjelmien suosio saattaa jatkua myös tulevaisuudessa. Yhtiö arvioi, että erityisesti alle 25-vuotiaiden kiinnostus kasvaa.

Ja näitä korttejasuomalaisilla on eniten

Tutkimuksen mukaan eniten jäseniä on kaupan alan yritysten, S-ryhmän (S-etukortti) ja K-ryhmän (K-Plussa-kortti) asiakkuusohjelmissa.

Matkailualalla eniten jäseniä on kerännyt lentoyhtiö Finnairin Plus-ohjelma, pankki- ja vakuutusalalla OP-bonus, vaatekaupoissa KappAhl.

Uusista asiakkuusohjelmista VR:n Veturin jäsenenä on jo joka seitsemäs. Raha-automaattiyhdistys (Ray) on puolen vuoden toimintajaksonsa aikana houkutellut etuasiakkaaksi muutaman prosentin rahapelien ystävistä.

Vakuuttavatkoasiakkuusohjelmat?

Asiakkuusohjelmaan kuuluvilta kysyttiin tutkimuksessa, kuinka todennäköisesti he suosittelisivat asiakkuusohjelmaa.

Lisäksi selvitettiin, millä asiakkuusohjelmilla on suurin vaikutus asiakasuskollisuuteen eli asioinnin keskittämiseen. Kärkeen nousivat S-etukortti, LähiTapiolan Omaetu, If:n keskittämisohjelma ja VR:n Veturi.

Vain joka neljäs on antanut luvan lähettää mainostekstiviestejä. Yhteisöpalvelu Facebookissa vähintään yhtä yritystä peukuttamassa on käynyt 18–65-vuotiaista vain noin joka kymmenes, mutta 18–24-vuotiaista lähes joka kolmas.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?