Aalto-yliopiston sekä Buffalon ja Teksasin A&M -yliopistojen yhteinen tutkimushanke osoitti, että yrityksen kannattaa tuoda itsensä esiin sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen perusteella sosiaalinen media sitouttaa asiakkaat paremmin yritykseen. Ne asiakkaat, jotka käyttävät yrityksen sivustoja sosiaalisessa mediassa, tuottavat yritykselle 5,6 prosenttia enemmän. He myös käyvät yrityksen myymälässä viisi prosenttia useammin kuin muut asiakkaat, kertoo markkinoinnin apulaisprofessori Ashmish Kumar Aalto-yliopiston tiedotteessa.
Tutkimuksen mukaan asiakkaiden sosiaaliseen mediaan osallistuminen, ostoskoriin sijoittamien tuotteiden määrä ja toteutuvat ostotapahtumat ovat suorassa yhteydessä toisiinsa. Yritysjohto voi myös kohdentaa markkinointiaan juuri sellaisiin sosiaalisen median yhteisöihin, joista on mahdollista saavuttaa suurin tuotto.
Tällainen on tuottavasosiaalinen yhteisö
Yritykset ovat olleet epävarmoja siitä, onko niiden panostuksista sosiaaliseen mediaan ollut mitään hyötyä. Tutkijat Ashmish Kumar Aalto-yliopistosta, Rishika Rishika ja Ramkumar Janakiraman Teksasin A&M -yliopistosta sekä Ram Bezawada Buffalon yliopistosta totesivat, että verkkoyhteisöjen rakentaminen ja niiden kävijöiden kannustaminen sekä personoidut asiakasviestit kasvattavat sosiaalisen median käyttäjämääriä ja lisäävät myyntiä.
Hyvällä sosiaalisella yhteisöllä on käyttäjäystävällinen sivusto, jota päivitetään usein. Asiakkaat tunnetaan ja segmentoidaan ostohistorian ja aiemman vuorovaikutuksen perusteella. Kaikki asiakkaat eivät reagoi sosiaaliseen mediaan samalla tavalla, joten markkinointi kohdistetaan sopivimmille asiakasryhmille.