Mediamainonta väheni selvästi helmikuussa - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Mediamainonta väheni selvästi helmikuussa

Julkaistu: 20.3.2013 11:31, Päivitetty 20.3.2013 11:55

Mediamainonta väheni TNS Media Intelligencen mukaan helmikuussa 15,5 prosenttia viime vuoden helmikuusta.

Jos vaalimainontaa ei oteta huomioon, mainonta väheni 15,1 prosenttia.

Merkkimainonta väheni eniten, runsaat 17 prosenttia. Luokiteltu mainonta puolestaan pieneni noin 14 ja kaupan mainonta 12 prosenttia.

Eniten mainonta väheni kaupunki- ja noutolehdissä, joissa mainostaminen väheni neljänneksen viime vuoden helmikuusta. Sanoma- ja aikakauslehdissä mainonta notkahti lähes viidenneksen, yhtä paljon väheni myös ulkomainonta.

Ainoastaan elokuva- ja verkkomediamainonta kasvoivat sekä viime vuoden helmikuuhun että tämän vuoden tammikuuhun verrattuna.

Elintarvikemainonta ja työpaikkailmoittelu pienenivät yli viidenneksen viime vuodesta. Moottoriajoneuvojen mainonta väheni runsaat 15 prosenttia ja vähittäiskaupan mainonta lähes 12 prosenttia.

FIM arvioi katsauksessaan, että alkuvuoden synkkiä lukuja selittää osittain se, että mainonnan selvä pudotus alkoi viime vuonna vasta maaliskuussa. Mainontamarkkinat ovat silti yhä heikot.

(Oikaisu: Alkuvuoden lukuja arvioi katsauksessaan FIM, eikä Nordnet, kuten jutussa aluksi kirjoitettiin.)  

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?