Isuzun avolava D-Max on kelpo työkaluajokki - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Isuzun bisnesavolava D-Max

Kuvituskuva
Julkaistu: 16.3.2013 6:15, Päivitetty 15.3.2013 14:08

Japanilainen Isuzu yrittää päästä D-Max-avolavallaan alaa hallitsevien Toyota Hiluxin ja Ford Rangerin apajille. Henkilöautomaisesta ajettavuudestaan huolimatta D-Max on varsin selkeästi työkone.

Suuressa maailmassa nelivetoiset korskeat avolava-autot ovat löytäneet paikkansa myös viihdemaailman tähtien kuljettimina ja ulkoilmalajien harrastajien vapaa-ajan autoina. Meillä samaa ilmiötä ei juuri näy: avolavat ovat pysyneet hyvin pitkälti työkaluajokkeina, eikä niillä ilmeisesti ole bulevardikäytössä kovin paljoa elvistelyarvoa.

Ilta-Sanomien koeajossa ollut uusi Isuzu D-Max kilpailee huoltofirmojen ja pienten kuljetusyhtiöiden ostajakunnastaan hyvin samankaltaisin eväin kuin esimerkiksi Ford Ranger. Markkinoiden kunkku Toyota Hilux on monilta ominaisuuksiltaan varsin lähellä D-Maxia, mutta VW Amarok taas on astetta pöyhkeämmässä luokassa.

Koeajajien mielestä D-Maxin etuina ovat hyvän vakiovarustelun ja 23,5 sentin maavaran lisäksi henkilöautomainen hiljaisuus. Ajomelu pysyy yllättävän hyvin matkustamon ulkopuolella. Etenemiskyky on hyvä: tällä autolla tavanomaiset katujen aurausvallit eivät haittaa.

Hyvä ajoasento löytyy helposti. Ainoastaan vaihdekepin pituus ja liikeradat vaativat alussa totuttelua. Ohjauksessa on pientä tunnottomuutta.

Korimalleja on kaksi; kaappariovinen Space Cab ja pitkäohjaamoinen Double Cab. Automaattivaihteistonkin saa lisähinnalla.

Moottorivaihtoehtoja sen sijaan ei Suomen markkinoilla liiemmin ole: valittavana on vain 2,5-litrainen dieselkone.

Moottorin vääntö on hyvä, mutta kylmäkäyntiääni on vanhahtavaa työkonemaista ronksotusta. Tosin se tuskin tämän auton ostajakuntaa liiemmin häiritsee.

Tuoreimmat osastosta