Norjassa säästää 6300 euroa vuodessa sähköautolla: "Edut ovat liian hyviä" - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Autovalinnalla 6300 euroa säästöä vuodessa: "Edut ovat liian hyviä"

Sähköautot ovat tukien voimalla yleistyneet Norjassa nopeammin kuin missään muualla. Hinta valtiolle – ja veronmaksajille – on kuitenkin niin kova, että jopa jotkut sähköautoilijat kyseenalaistavat etujen mielekkyyden.

Oslossa sähköautoille on varattu ilmaisia parkkialueita.

13.3.2013 16:53 | Päivitetty 13.3.2013 17:03

Helmikuussa Norjassa myydyistä autoista kolme prosenttia oli sähköautoja. Osuus on huomattava, sillä valtaosassa muita maita sähköautojen markkinaosuus on vain prosentin kymmenyksiä.

Sähköautot eivät ole singahtaneet myyntilistoille itsestään, vaan Norjan valtion erilaisten tukien avulla.

Norjan tilastokeskuksen analyytikko Bjart Holtsmark on laskenut, että sähköauton ostaja saa keskimäärin 1 080 euron vuosittaisen veroedun auton elinkaaren aikana. Oslon ympärillä asuvat säästävät toisen samanlaisen summan ruuhkamaksuissa ja jopa 3 850 euroa parkkimaksuissa. Kun muita säästöjä kertyy vielä reilulla 300 vuodessa, säästää sähköautoilija Oslon alueella noin 6 300 euroa vuodessa.

Se on jopa Norjassa paljon rahaa valtion pussista.

– Edut ovat liian hyviä. Voit ajaa bussikaistoilla, saat ilmaisen pysäköinnin ja tankkaus maksaa erittäin vähän, sähköauton omistaja Ole Marius Lauritzen sanoi Reutersin haastattelussa.

Kuten monet muut sähköauton ostajat, Lauritzenkin kulkee Osloon töihin kodistaan kaupungin ulkopuolelta. Aiemmin hän käytti julkisia kulkuvälineitä.

Holtsmarkin mielestä on ongelmallista, jos ihmiset korvaavat bussin tai junan sähköautolla liian lihavien tukien takia. Siitä syntyy ruuhkia ja kuormitus ympäristölle voi jopa kasvaa, vaikka sähköautojen pitäisi olla ekologisia.

Ekologisuuteen vaikuttaa toki paljon sekin, miten sähköautojen latausenergia tuotetaan. Norjassa on niin paljon vesivoimaa, että sähköautojen sähkö on suhteellisen vihreää, mutta muualla maailmassa tilanne voi olla toinen.

Norjan ympäristöministerin Bård Vegar Solhjellin mielestä tukiohjelma on "hyvä sisäänheittotarjous".

– Se on hyvä tapa levittää ideoita ja on synnyttänyt paljon kiinnostusta autoyhtiöissä, hän sanoi Reutersille.

Autoyhtiöt todella ovatkin kiitelleet Norjan valtion ohjelmaa. Onhan se tulonsiirto valtiolta paitsi sähköautoilijoille, myös autonvalmistajille.

– Tässä on valtavat mahdollisuudet...(Norja) voi näyttää esimerkkiä muulle maailmalle, Tesla Motorsin perustaja Elon Musk sanoi Oslossa maaliskuussa.

Norjan valtion sähköautojen tukiohjelma jatkuu 2017 asti, jonka jälkeen sitä arvioidaan uudelleen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?