Sähköautovalmistaja Tesla julkaisi testiajokkinsa mustan laatikon datan - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Sähköautovalmistaja: Näin testaaja valehteli Teslasta

Sähköautovalmistaja Teslan ja New York Timesin kiista lehden Teslan S-mallista tekemästä murska-arvostelusta yltyy. Tesla on julkaissut lehdistöautonsa mustan laatikon tallennustiedot, jotka ovat hyvin erilaisia kuin mitä testaaja väitti.

15.2.2013 10:34 | Päivitetty 15.2.2013 10:32

Autovalmistaja Tesla Motors syyttää arvostettua New York Timesiä valehtelusta yhä kovemmin ilmaisuin: yhtiön mukaan lehden autotoimittajan havainnot sähköauto Tesla Model S:n "yllättävästä" simahtamisesta koeajossa ovat huijausta. Ja että testin tehneen toimittajan tarkoituksena oli saada sähköauto nolattua.

Lehden testissä Tesla jouduttiin poimimaan hinausauton kyytiin, koska akuista loppui virta kesken ajon eikä latauspisteitä ollut lähimaillakaan.

Tesla piti väitteitä tuoreeltaan outoina, ja yhtiön johto kyseenalaisti blogissaan lehden havaintojen todenperäisyyttä.

New York Times pysyi silti kannassaan: autoa käsiteltiin oikein, sillä ajettiin rajoitusten mukaisesti ja akkua ladattiin auton mittariston näyttämiä ohjeita noudattaen.

Nyt Tesla on julkaissut verkkosivuillaan täydelliset tiedot lehdistöauton ajodataa tallentavasta mustasta laatikosta.

Niiden mukaan testaaja oli tarkoituksella yrittänyt lisätä auton virrankulutusta pitämällä ilmastointia täysillä, ajamalla säännöllistä ylinopeutta ja jättämällä autoa lataamatta mittaristossa loistaneista varoitusvaloista huolimatta.

Lisäksi testaaja oli Teslan mukaan tarkoituksellisesti päättänyt reissunsa näyttävään hinausoperaatioon, vaikka matkan varrella oli vieri vieressä sähköautojen latausasemia.

Oliko ennakkoasennettamukana vai ei?

Autonvalmistaja on myös kaivanut esiin testin tehneen autotoimittajan aiempia lausuntoja, joissa hän haukkuu kaikkea sähköautotekniikkaa perusteettomaksi hypetykseksi ja flopeiksi. Tämä on Teslan mielestä osoitus testaajan ennakkoasenteista.

– Näyttää siltä, että toimittaja halusi koeajonsa epäonnistuvan, yhtiö syyttää ja vaatii lehdeltä oikaisua.

New York Timesin toimittaja puolestaan on eilen selittänyt, miten autoyhtiön tallennedatasta voi päätyä myös häntä tukeviin johtopäätöksiin. Kaikkia Teslan havaintoja hän ei kuitenkaan pysty mitätöimään.

On hyvin ymmärrettävää, että autotestaajat rääkkäävät varsinkin uuden teknologian ajokkeja mahdollisimman monipuolisesti. Tarkoitushan on simuloida Pertti Peruskuskin mahdollisia huolimattomuus- ja tumpelointivirheitä, ja saada selville uutuusautojen käytettävyyden vaaranpaikat.

Toisaalta ihan tarkoituksellista auton rikkomista ei ole tapana tehdä: eihän dieselautoihinkaan tankata lehtien testeissä bensaa vain sen takia, että se on mahdollista.

Datan perusteella näyttää, että koeajaja ei ajanut testireittiään "ihan tavanomaisella ajotavalla", kuten hän on kertonut. Ellei sitten kaahailu ja tarkoituksellinen energiantuhlaus ole kyseisen kuskin tavallista ajotyyliä.

Hinausauton tilaaminen saattoi olla dramaattinen tehokeino juttuun, mutta se taisi olla myös viimeinen pisara valmistajan suututtamiseen.

Teslan käytettävyysepäilyt kuitenkin jatkuvat: moni ostaja epäilee yhä sähköautojen toimivuutta, vaikka Yhdysvalloissa latauspaikkoja on monin verroin tiuhemmassa kuin vaikka meillä.

Kiistelykin saa lisäväriä lähipäivinä: muun muassa televisioyhtiö CNN on ottanut Tesla-auton omaan testiinsä. CNN aikoo koeajaa autolla täsmälleen saman reitin kuin mitä New York Timeskin, ja kokeilla sammuuko auto jälleen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?