Alma Median tulos heikkeni – osinko tippuu - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Alma Median tulos heikkeni – osinko tippuu

Mediakonserni Alma Median tulos heikkeni loppuvuonna. Myös koko vuoden tulos oli roimassa alamäessä. Osinko laskee edellisvuoden 0,40 eurosta 0,10 euroon.

15.2.2013 9:57 | Päivitetty 15.2.2013 9:56

Alma Median tulos ennen veroja ylsi loka–joulukuussa 3,8 miljoonaan euroon, kun se vuotta aikaisemmin oli 5,3 miljoonaa euroa. Osakekohtainen tulos pysyi edellisvuoden tasollaan 0,03 eurossa.

Konsernin liikevaihto kasvoi loppuvuonna 1,7 prosenttia 82,7 miljoonaan euroon. Koko vuoden liikevaihto kasvoi 1,2 prosenttia 320,1 miljoonaan euroon. Kasvu oli ensisijaisesti yrityskauppojen ansiota.

Loka–joulukuun liiketulos ilman kertaeriä laski 15,8 prosenttia 10,1 miljoonasta eurosta 8,5 miljoonaan euroon. Koko vuoden liiketulos ilman kertaeriä pakitti 22 prosenttia 42,9 miljoonasta eurosta 33,5 miljoonaan euroon.

Negatiivisia kertaluonteisia eriä oli loppuvuonna 0,9 miljoonaa euroa, kun niitä vuotta aiemmin oli 0,5 miljoonaa. Viime vuoden viimeiselle neljännekselle osui Alma Median omistamille Talentumin osakkeille tehty noin 4,8 miljoonan euron arvonalennus.

Alma Median painetun median liikevaihto laski loppuvuonna 55,0 miljoonaan euroon 60,6 miljoonasta eurosta. Kauppalehti-ryhmän liikevaihto kasvoi hieman ja oli vuoden viimeisellä neljänneksellä 15,5 miljoonaa euroa, kun se vuotta aiemmin oli 15,2 miljoonaa euroa.

Konsernin digitaalisten tuotteiden ja palvelujen liikevaihto kasvoi 41,5 prosenttia 21 miljoonaan euroon pääosin yritysostojen vuoksi.

Verkkoilmoitusmyynnissäkovaa kasvua

Alma Median ilmoitusmyynnin liikevaihto kasvoi 3,8 prosenttia 42,2 miljoonaan euroon. Painettujen lehtien ilmoitusmyynti laski 11,7 prosenttia 25,8 miljoonaan euroon. Verkkoilmoitusmyynti kasvoi sen sijaan reippaasti 44,7 prosenttia 16,1 miljoonaan euroon. Vuotta aiemmin verkkoilmoitusmyynnin kasvu oli 13,5 prosenttia.

Levikkiliikevaihto laski 7,2 prosenttia 29,1 miljoonaan euroon.

Alma Media sanoo talouden yleisen epävarmuuden sekä mediakulutuksen siirtymisen sähköisiin kanaviin vaikeuttavan ilmoitus- ja levikkiliikevaihtojen kehityksen ennustamista.

Digitaalisten palveluiden Alma Media sanoo kasvattavan osuuttaan mediamarkkinasta, mutta niiden myynnin kasvu ei riitä kattamaan kokonaan painetun median myynnin laskua.

Alma Media arvioikin kuluvan vuoden ensimmäisen puoliskon liikevaihdon ja liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä laskevan viime vuoden ensimmäisen vuosipuoliskon tasosta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?