Tekniikan Maailman talviautotestin voitot Volvolle, Audille ja Toyotalle - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

TM: Diesel-Volvo nousi talviautovoittajaksi

Tekniikan Maailman perinteisen Vuoden Talviauto-vertailun voitto meni tällä kertaa ruotsalais-kiinalaiselle Volvolle. Myös hybridiauto pärjäsi yllättävän hyvin nousten kärkikolmikkoon.

13.2.2013 9:56 | Päivitetty 13.2.2013 10:57

Tekniikan Maailma-lehden vuoden 2013 talviautovertailussa vastakkain olleiden 20 ajokin joukossa oli kaksi hybridiautoa sekä kaksi dieselautoa. Nelivetoautoja lehti ei testiinsä ottanut.

Testiin osallistuneet autot toimivat teknisesti talvioloissa hyvin, kertoo lehden päätoimittaja Velimatti Honkanen Taloussanomille.

– Yhtään perinteisessä mielessä huonoa talviautoa ei näissä ollut, hän sanoo.

Talviajon kannalta ainoita selviä pulmia tuotti lähinnä ajovalojen ulkopinnan umpeenkuurautuminen lumesta ja jäästä. Esimerkiksi energiatehokkaat led-valot eivät pysty lämmittämään lamppujen laseja niin, että ne pysyisivät sulana.

– Uusimmissa autoissa myös maavara on pienentynyt selvästi ilmanvastuksen minimoimiseksi. Se pitää ottaa talvella ajaessa aina huomioon. Esimerkiksi Chevrolet Voltissa / Opel Amperassa keulan kumisen huuliosan ja tienpinnan väliin jää vain 9 senttiä, Honkanen kertoo.

Monet autonvalmistajat eivät nykyään enää edes halua kertoa malliensa todellista maavaraa.

Tämänvuotisen vertailun voittajaksi nousi Volvo V40 D2. Pistesaalista verottivat lähinnä sähkölämmittimien toiminta ja kylmäkulutus.

Toisen sijan jakavat Audi A3 CC 1,4 TFSI sekä Toyota Auris Hybrid.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?