Ympäristöongelmat ovat harmaan romutusbisneksen suurin huolenaihe - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Näin romuautoilla tehdään hämärää rahaa

Suomessa romutettiin virallisesti viime vuonna noin 65 000 autoa, mutta todellinen luku voi olla paljon suurempi. Osa autoista romutetaan pimeästi.

27.1.2013 6:05 | Päivitetty 25.1.2013 15:28

Viime vuonna Suomessa kirjoitettiin ennätyksellisesti romutustodistus yli 65 000 autolle. Todellinen romutusmäärä oli luultavasti suurempi.

– Se keikkuu vuosittain 100 000 auton kieppeillä. Sen arvioiminen on vaikeaa, koska autoja lähtee paljon Afrikkaan, Suomen Autokierrätyksen toimitusjohtaja Arto Silvennoinen arvioi.

Manner-Suomen ajoneuvorekisterissä oli syyskuun lopussa noin 3,5 miljoonaa ajoneuvoa, josta henkilöautoja oli kolme miljoonaa. Väliaikaisesti liikennekäytöstä poistettuja autoja oli viime vuoden lopussa Trafin ja Tilastokeskuksen tilastojen mukaan hieman alle 600 000 kappaletta, henkilöautoja 476 000 kappaletta.

– Sellaisia liikennekäytöstä poistettuja henkilöautoja, joiden liikennekäytöstäpoisto on jatkunut yli kaksi vuotta, on reilut 220 000. Nämä autot ovat keskimäärin yli 20-vuotiaita, Liikenteen turvallisuusviraston Trafin johtava asiantuntija Juha Kenraali sanoo.

Vanha ja pitkään poissa liikenteestä ollut auto on todennäköisesti haamuauto. Viranomaisen arvio on varovainen. Autokierrätyksen Silvennoinen arvelee haamuautojen lukumääräksi jopa puolta miljoonaa.

Hyvien uudistustenhuonot seuraukset

Haamuautot ovat kummitelleet autorekisterissä vuodesta 2007. Tuolloin tuli mahdolliseksi poistaa auto liikennekäytöstä, mikäli ajaa autolla esimerkiksi vain osan vuotta. Samana vuonna alettiin vaatia Suomen Autokierrätyksen valtuutetun vastaanottopisteen antamaa romutustodistusta, että auton saa pois rekisteristä.

Sinänsä hyvät uudistukset ovat johtaneet tilanteeseen, jossa autot poistetaan liikennekäytöstä ja viedään romutettavaksi pimeästi tai myydään ulkomaille. Todellisuudessa autoja ei enää ole, mutta ne näkyvät edelleen rekisterissä.

Seurauksia on ainakin kaksi: harmaa romutusbisnes ja ajoneuvorekisterin vääristyminen.

Ympäristöstäsuurin huoli

Silvennoisen mukaan perinteinen kuvio harmaassa romutusbisneksessä menee seuraavasti: Lehdessä on ilmoitus, että otetaan vastaan romuautoja pientä maksua vastaan. Auton luovuttaja saa 50–80 euroa autosta. Romutusbisnestä pyörittävä henkilö purkaa auton ja myy sen metalliosat noin 150 eurolla romukaupalle.

Sekä verottaja että asianmukaisia purkamoja pyörittävät yrittäjät kärsivät. Harmaan romutusbisneksen suurin huolenaihe ovat kuitenkin ympäristöongelmat.

Kun auto puretaan autotallissa tai pihalla, öljyt ja muut nesteet eivät tule asianmukaisesti käsitellyiksi.

– Autoja kuivataan myös soramontuissa pohjavesialueilla, Silvennoinen sanoo.

4,5 miljoonaneuron bisnes

Autojen kierrätystä Suomessa koordinoivan Autokierrätyksen toimitusjohtaja Silvennoinen arvioi, että harmaan romutusbisneksen arvo on noin 4,5 miljoonaa euroa. Vuosittain noin 30 000 autoa romutetaan ilman virallista romutustodistusta. Yhden auton metalliosista romuttaja tienaa noin 150 euroa.

Kyse on harmaasta taloudesta, mutta järjestäytynyttä rikollisuutta romuttamiseen ei liittyne.

Romualalla metallin alkuperää ei usein kysytä, poliisista kerrotaan. Autoromut ovat kuitenkin vain yksi osa romualan kokonaisuutta.

– Autonkierrätys on pieni ja kilpailtu toimiala. Operaattorit tietäisivät ja tuntisivat, jos järjestäytynyttä rikollisuutta esiintyisi, Autokierrätyksen Silvennoinen puolestaan sanoo.

Romutuspalkkiollaongelma kuriin?

Haamuautot uhkaavat ajoneuvorekisteriä. Autotilastoja käytetään esimerkiksi autojen keskipäästön laskemiseen. Kun haamuajoneuvot jäävät roikkumaan rekisteriin, tilastot vääristyvät.

– Jos auto on rekisterissä mutta sitä ei ole olemassa, se ei ole pelkkää kosmetiikkaa, Trafin Juha Kenraali sanoo.

– Silloin ei voida esimerkiksi varmistua, onko öljy asianmukaisesti kierrätetty.

Kenraali kertoo, että tilastovääristymistä on päästy paikoitellen irti. Esimerkiksi autojen keski-ikä lasketaan nykyään liikenteessä olevien autojen eikä rekisterissä olevien autojen perusteella.

Yksi keino puuttua ongelmaan olisivat erilaiset kannusteet. Romuauton vieminen valtuutettuihin vastaanottopaikkoihin on ilmaista, mutta romumetallikauppias tarjoaa romuautosta rahaa.

Autotalot ja purkamot ovat järjestäneet kierrätyssetelikampanjoita. Viemällä auton valtuutetulle vastaanottopisteelle autonomistaja on saanut alennuksen uudesta autosta.

Romutuspalkkio on herättänyt valtiovallan kiinnostuksen. Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) esitti viime viikolla Savon Sanomissa, että romutuspalkkio voisi olla porkkana uudistaa suomalaista autokantaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?