Joulunjälkeinen aika on himoshoppaajan ihanneaikaa. Kaupat huutavat ”ale, ale, ale!”, ja tuotteet käyvät kaupaksi kuin häkä.
Moni pohtiikin, kannattaako osa joululahjahankinnoista säästää alennusmyynteihin. Joskus odottelu on turhaa. Kaikki tuotteet eivät saavu koskaan alennusmyynteihin.
Luksustuotteet kuten klassikkolaukut ja merkkikorut säilyttävät hintansa joulun jälkeen, tavaratalokonserni Stockmannin viestintäpäällikkö Nora Malin sanoo. Myös perustuotteet, joiden kysyntä on tasaista koko vuoden, pysyttelevät kaukana alennuslaareista.
– Miesten mustat sukat, Malin kertoo esimerkin perustuotteesta.
Perussääntö on, että joulusesongin aikaan myytäväksi suunnitellut tuotteet ovat alennuksessa joulun jälkeen. Varsinkin vaatteissa alennusmyynnit ovat laajat.
Kaikkia vaatemallistoja joulualennukset eivät koske. Alkuvuoden muoti löytyy alennusrekistä vasta keväällä.
Kärkipuhelimetpysyvät kalliina
Mitä kalliimpi tuote, sitä todennäköisempää on alennusmyynnin välttäminen. Luksusta alennukset eivät myy muualla kuin outlet-kauppakeskuksissa.Bulkkituotteiden hinta alenee sen sijaan joulun jälkeen, ainakin supermarketeissa.
Joensuun K-Citymarket Pilkon tavaratalonjohtaja Matti Aaltonen sanoo, ettei ole tuoteryhmää, joka ei voisi päätyä alennusmyyntiin joulun jälkeen. Erityisesti vaatteet tulevat Citymarketissa alennukseen.
– Pienemmässä roolissa ovat päivittäistavaratuotteet. Ei voi oikein määritellä, mikä tavararyhmä ei olisi alennusmyynnissä. Se riippuu varastotilanteesta. Jos jossain tuoteryhmässä varasto on pitkä, se pyritään alennusmyynnissä hoitamaan pois, Aaltonen sanoo.
Varasto voi olla pitkä myös kännykkäkaupassa. Tuolloin harkintaan tulee alennusmyynti, DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko sanoo. Huipputuotteet eivät alennuspäivää näe.
– Joulun jälkeen harkitaan, mitkä tuotteet voi laittaa alennukseen. Selvää on, että kysytyimmät kärkimallit kuten iPhone 5, Samsung S III, Lumia 920 ja tabletit eivät tule alennusmyyntiin, Aavikko sanoo.
Lego Friendsinkysyntä kovaa
Kaikkia tuotteita ei edes riitä alennusmyynteihin asti. Lapset kinuavat leluja, ja joulu on pilalla, jos paperi ei rapise aattona.
Viime vuonna Angry Birds -lelut loppuivat käytännöllisesti katsoen kesken. Myös tänä vuonna ”vihaiset linnut” lentävät kovaa vauhtia pukinkonttiin, Stockmannin Nora Malin sanoo.
Toinen joulun hittilelu on Lego Friends. Tytöille suunnattu palikkarakennussarja on kerännyt kritiikkiä, koska sen katsotaan vahvistavan sukupuolisia stereotypioita.
Kuluttajat eivät kiinnitä kritiikkiin huomiota. Myös BR-Leluista kerrotaan, että Lego Friendsien kysyntä on kovaa.
– Aina on tiettyjä tuotteita ja brändejä, jotka on myyty ennen joulua loppuun normaalilla hinnalla, Stockmannin Nora Malin sanoo.