Liikenteessä olevien henkilöautojen keski-ikä on noussut syksyllä 10,9 vuoteen, kun se vielä viime vuoden lopulla oli 10,7 vuotta.
Liikenne- ja viestintäministeriössä sekä työ- ja elinkeinoministeriössä pohditaan nyt, kuinka suomalaiset saataisiin ajamaan uudemmilla autoilla. Yksi esillä olevista vaihtoehdoista on romutuspalkkio.
– Muutaman satasen romutuspalkkiolla olisi jo vaikutusta tai summa voisi olla ehkä tonni. Summan pitäisi kuitenkin olla enemmän kuin auton rahallinen arvo. Kannustimen pitäisi olla aidosti sellainen, että auton vaihtamisella olisi vaikutusta ympäristö- ja turvallisuusnäkökulmasta, Trafin johtava asiantuntija Juha Kenraali sanoo Ylen uutisille.
Myös lainsäädäntöneuvos Leo Parkkonen uskoo, että romutuspalkkiolla olisi psykologista vaikutusta autoilijoihin.
– Vaikka kaikki järkisyyt puoltaisivat muutenkin auton vaihtoa, niin tuntuuhan se enemmältä, jos joku lyö satasen kouraan, Parkkonen sanoo.
Jonkinlaisia toimia autokannan nuorentamiseksi on odotettavissa viimeistään kevään kehysneuvotteluissa.