Suomeen maailman ensimmäinen kattava mittari ruokien ilmastovaikutukselle - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Hiilijalanjälki voi pian näkyä jokaisessa ostoksessasi

Julkaistu: 7.11.2012 18:40, Päivitetty 7.11.2012 19:31

Suomalaiset elintarvikefirmat ovat saaneet käyttöönsä uuden ohjeistuksen tuotteiden hiilijalanjäljen eli ilmastovaikutuksen mittaamiseen. Laskentamallin ansiosta kuluttajien on entistä helpompi vertailla elintarvikkeita, kertoo MTT.

Uusi ohjeistus laskee yhteen kaikki elintarvikkeen hiilijalanjälkeen vaikuttavat tekijät alkutuotannosta kauppaan ja kotitalouksiin asti, kertoo laskentamallin kehittänyt Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT. MTT:n mukaan vastaavan tasoista ohjeistusta ei ole käytössä vielä missään muualla. Uusi laskentamalli on aikaisempia malleja tarkempi ja yksityiskohtaisempi, minkä vuoksi sen avulla voi luotettavasti vertailla eri elintarvikkeiden eroja, kertoo MTT:n tutkimuspäällikkö Juha-Matti Katajajuuri. Katajajuuren mukaan Suomessa tai maailmalla ei ole aikaisemmin ollut mallia, joka mittaisi nimenomaan elintarvikkeiden ilmastovaikutuksia, vaan samalla mallilla on arvioitu  hyvin erilaisia tuoteryhmiä muovista autoihin ja asumiseen.

– Perusongelma on ollut, että laskentamallit ovat olleet liian löysiä ja niistä ovat puuttuneet konkreettiset työkalut, Katajajuuri sanoo. Uuden mallin avulla pystytään laskemaan tarkemmin esimerkiksi, mitkä ovat metsähakkuiden vaikutukset kasvien kasvatuksessa. "Suomalaisyrityksillekilpailukykyä" Ohjeistus auttaa myös yrityksiä vähentämään päästöjä. MTT onkin sorvannut mallia yhteistyössä muun muassa Fazerin, HK Ruokatalon ja SOK:n kanssa.

MTT:n mukaan yritykset eivät ole vielä kertoneet, milloin uuden mallin mukaiset hiilijalanjäljet mahdollisesti näkyisivät tuotteissa kaupan hyllyllä asti.

– Viestintästrategiaa ollaan alan sisällä hiomassa MTT:n koordinoimassa Climate Communication II -hankkeessa, Katajajuuri sanoo.

Mukana ovat maa- ja metsätalousministeriö, ympäristöministeriö ja toistakymmentä suomalaista elintarvikeyritystä.

MTT uskoo, että nyt julkistettu laskentamalli voi myös parantaa suomalaisen ruoan kilpailukykyä maailmalla. Ohjeistus syntyi MTT:n kolme vuotta kestäneessä Foodprint-hankkeessa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?