Amerikanversio amppeeri-Opelista

Bensa-aggregaatin voimin liikkuva Chevrolet Volt on lähes identtinen sisarmalli Opel Amperasta. Suurin ero löytyy hinnoittelusta.

3.11.2012 6:15 | Päivitetty 2.11.2012 13:10

Monelle ostajalle on samantekevää, minkä nimisenä jotain autoa eri markkinoilla myydään, jos itse kulkine on muuten tarpeisiin sopiva. Merkkitietoisille tietenkin nimiasia on hyvinkin tärkeä, joskus jopa tärkeämpi kuin auton väri.

Joka tapauksessa GM:n lataussähkö-hybridi-aggregaattiauto tuli ensin maailmanmarkkinoille Chevrolet Volt -merkkisenä, ja myöhemmin Opel Amperana. Nyt kumpaakin merkkiä saa Suomesta. Amerikkalaisnimisenä auto on muutaman tonnin verran halvempi.

Tekniikaltaan ja ulkoiselta ilmeeltään autot ovat likipitäen identtisiä. Molempien voimanlähteenä on 1,4-litrainen bensiinimoottori, jota käytetään aggregaattina jauhamaan virtaa auton sähkömoottorin pyörittämiseen.

Tämä ei sinänsä kuulosta mitenkään erityisen taloudelliselta järjestelyltä, ja pelkällä bensakoneen tuottamalla virralla ajaessa polttoainetta kuluukin kuutisen litraa sadalla kilometrillä. Pelkällä akkuihin varastoidulla sähköllä Volt kulkee valmistajan arvion mukaan hyvässä lykyssä jopa 80 kilometriä.Ellei siis ole paukkupakkasia: kylmä keli hyydyttää akkujen tehoa selvästi. Samoin kova kaahailu voi lyhentää toimintasädettä liki puoleen huippulukemista.

Mutta ratkaiseva ero muihin hybridiautoihin löytyy pistorasiasta. Voltiin saa ladattua lisävirtaa tavallisesta sähkötolpasta. Työpäivän aikana auto ehtii latautua täyteen.

Ilta-Sanomien koeajossa Volt sai kiitosta samoista asioista kuin Amperakin. Aggregaattiratkaisun ansiosta toimintasäde on hyvä, eikä virran loppumista tarvitse pelätä. Auto on myös erittäin hiljainen, ja suorituskyky riittää hyvin arkiajoon.

Ajaminen on halpaa: laskennallisesti yhden täyslatauksen hinnaksi tulee puolisentoista euroa.

Vastapainoksi autossa on Suomen oloihin surkean pieni maavara. Varsinkin auton pehmeä etuhelmalipare raapii herkästi maata, ja todennäköisesti talvikeleillä tästä aiheutuu pulmia.

Samoin 310 litran tavaratila käy ahtaaksi vähänkään isommille lasteille.

Chevrolet Volt

Hinta: 46032 euroaTeho: 150 hv, vääntö 370 NmKulutus: 1,15 l/100 kmCO2: 27 g/kmTavaratila: 310 l

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?