Pätevä perinnemaasturi vai englantilainen UAZ?

Julkaistu:

Koeajo
Maasturiklassikko Land Rover Defender sai modernimman moottorin, mutta vanha neuvostojeeppiin viittaava hellittelynimi Englannin-UAZ ei ihan tällä päivityksellä poistu. Onneksi.


Land Rover Defender on säilynyt ulkoisesti aika tunnistettavana jo 1940-luvun lopulta asti. Kulmikas niitattu korimalli on muistumaa ajalta, jolloin tuulitunneleita ei maasturitehtaiden suunnitteluverstailla nähty.

Auton moottorit tietysti ovat uusiutuneet vuoden 1948 jälkeen  moneen kertaan. Muutama vuosi sitten brittivalmistaja otti Lantikan voimanlähteeksi Ford Transiteista tutun turbodieselin, ja nyt 2,2-litraista moottoria on viilattu hivenen vähäpäästöisemmäksi. Yhdistetty kulutus pysyy silti tankkimaisesti yli 11:ssä litrassa sadalla kilometrillä.

Vääntöä löytyy 360 Nm, mikä ei ole tällaisesta moottorista mahdottoman paljon. Voimantunnetta tosin riittää, koska kuusiportaisen manuaalivaihteiston alimmat pykälät on välitetty melko tiheiksi. Kuutonen on selkeästi pitkä moottorimarssivaihde.

Jostain syystä moottoripäivityksen yhteydessä valmistaja nosti autolle luvatun huippunopeuden 145 kilometriin tunnissa. Aiempi, nimellisesti 130 km/h oli ihan riittävä kattonopeus Lantikalle: melu ja tuulenpuuskien tuntuminen ovat jo satasen tuntivauhdissa huomattavia.

Karun työkaluauton
viehätystä


Auto Bild Suomi koeajoi nyt Defenderin pitkäkorisen 110 SW:n. Lyhyempi 90-tuumaisella akselivälillä varustettu malli olisi maastossa ja taajama-ajossa ketterämpi, mutta tilaa tarvitsevalle 110 on järkevämpi valinta.

Auton penkit ovat työkalumaasturin henkeen sopivat: tukevat ja tarkoituksenmukaiset. Tavaratila laajenee valtavaksi, koska penkit saa helposti taitettua.

Inttivitsin mukaan Lantikan pitkän version kyytiin mahtuu seitsemän ihmistä tai kymmenisen varusmiestä.

Niin, se "Englannin-UAZ" -vertaus tulee samasta lähteestä. 1990-luvun lopulta lähtien Defendereitä on ilmestynyt yhä enemmän suomalaisiin varuskuntiin yleismaastureiksi entisten neuvostojeeppien tilalle. Samalla UAZ- ja GAZ-legendat ovat tornihuhuissa vaihtuneet samantapaisiin Defender-tarinoihin: pikkuosat irtoilevat risukon läpi möyriessä mutta meno senkun jatkuu.

Totta on, että Defender on meluisa, asvaltilla kömpelö, kylmä, epämukava ja raskaassa käytössä paljon huoltoa ja varaosia vaativa ajokki. Kääntöympyrä on hurjan laaja.

Kuljettaja joutuu istumaan hieman vinossa, koska ratin ja polkimien brittihenkisen ergonomian takia vasemmalle kädelle ei jää kovin paljon tilaa. Koeajajien mielestä kuskin työtä helpottaa kuitenkin lyhytliikkeinen mutta mukavasti toimiva kytkin. Ohjauskin on tunnokas.

Lisäksi 315 millin maavaransa ja hyvän hitaan nelivetonsa ansiosta Defender etenee suomalaisessa metsässä niin hyvin kuin auto yleensä voi. Korjaaminen on suhteellisen helppoa, vaikka Lantikka on venäläismaastureihin verrattuna paljon nykyaikaisempaa länsitekniikkaa.

Imagokin on sellaista kaipaaville kunnossa: uskottavampaa oikeaa maasturia saa hakea. Ihan vastaavia kilpailijoita ei kovin paljon ole.

Mercedes-Benzin G-sarjalaisessa on ulkoisesti samaa henkeä, mutta hintaakin on liki sata tonnia enemmän.

Noin kymppitonnin Defenderiä kalliimpi Toyota Land Cruiser on puolestaan paljon kaupunkilaishenkisempi, elektronisempi ja mukavuuspainotteisempi.

Perinnemaasturi alkaa silti vähitellen tulla malli-ikänsä päähän. Kokonaan uuden, varmasti pyöreämmän ja modernimman näköisen Defender-mallin on veikkailtu tulevan markkinoille vuonna 2015.

Sitä ei todennäköisesti enää UAZ:eihin verrata, mikä on tavallaan sääli. Persoonallisia ja tarinoita synnyttäviä autoja kun ei ole markkinoilla liikaa.

Lisää autojuttuja AutoBildin sivuilta

Tästä pääset AutoBildiin

Land Rover Defender 110 SW

Hinta: 66593 euroa
Teho: 122 hv, vääntö 360 Nm
Kulutus: 11,1 l/100 km
CO2: 295 g/km

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Pulloja palauttanut Timo huomasi kauppakuitissa yllättävän miinusmerkin – ”Emme ole nähneet tarvetta muuttaa käytäntöä”

    2. 2

      Älä maksa liikaa veroja! Juristin 7 vinkkiä: Näin voit voittaa tai hävitä jopa tuhansia euroja

    3. 3

      Yksi kuva kertoo: Näin Suomi verottaa olutta muihin EU-maihin verrattuna

    4. 4

      Asiantuntijan 10 vinkkiä: Näin saat luksusta mökille pienellä rahalla

    5. 5

      Oiva Toikan luovuudesta kumpusi kannattava bisnes – firma on takonut reipasta voittoa

    6. 6

      Stockmann: tulosvaroitus!

    7. 7

      Jan Hurrin kommentti: Öljyn hinta voi nousta entisestään – ja se on kelju uutinen

    8. 8

      Rakennusteollisuus: Asuntoja rakennetaan tuhansia vähemmän kuin viime vuonna

    9. 9

      Jouni lähetti 11 kirjettä Postin uusilla nopean toimituksen merkeillä – lopputulos hämmensi

    10. 10

      Vanhus osti kallista kotihoitoa ja jätti perilliset nuolemaan näppejään – lukijat: ”Ahneet sukulaiset tienatkoon itse omat rahansa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jouni lähetti 11 kirjettä Postin uusilla nopean toimituksen merkeillä – lopputulos hämmensi

    2. 2

      Älä maksa liikaa veroja! Juristin 7 vinkkiä: Näin voit voittaa tai hävitä jopa tuhansia euroja

    3. 3

      Pulloja palauttanut Timo huomasi kauppakuitissa yllättävän miinusmerkin – ”Emme ole nähneet tarvetta muuttaa käytäntöä”

    4. 4

      Stockmann: tulosvaroitus!

    5. 5

      Asiantuntijan 10 vinkkiä: Näin saat luksusta mökille pienellä rahalla

    6. 6

      Yksi kuva kertoo: Näin Suomi verottaa olutta muihin EU-maihin verrattuna

    7. 7

      Miljoonaomaisuuden menettänyt Jaakko Rytsölä myy nyt talouskasvatusta lapsille

    8. 8

      Suomi on suomalaiselle matkailijalle tyyris: tonnilla kotimaan reissulle vai viikoksi Kreikkaan?

    9. 9

      Jan Hurrin kommentti: Öljyn hinta voi nousta entisestään – ja se on kelju uutinen

    10. 10

      Finnairin tulos painui tappiolle – Kallistunut polttoaine söi reiän kannattavuuteen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jouni lähetti 11 kirjettä Postin uusilla nopean toimituksen merkeillä – lopputulos hämmensi

    2. 2

      Yrittäjä-Willem panee kivijalkakaupan kiinni, jos verottajan suunnitelma toteutuu – ”Ei olisi enää kannattavaa”

    3. 3

      Mökkikaupat viedään yhä useammin käräjille – ”Lahovaurioita etsitään kissojen ja koirien kanssa”

    4. 4

      Veroilmoituksen uudistuksessa monta pulmaa – ”Jos jättää ilmoituksen viime tippaan, voi olla ongelmissa”

    5. 5

      Bisnesenkeli Kim Väisänen ällistyi elinkelvottomasta firmasta: ”Rahaa oli poltettu 500 000 euroa ja liikevaihto 100 euroa”

    6. 6

      Älä maksa liikaa veroja! Juristin 7 vinkkiä: Näin voit voittaa tai hävitä jopa tuhansia euroja

    7. 7

      Suomi on suomalaiselle matkailijalle tyyris: tonnilla kotimaan reissulle vai viikoksi Kreikkaan?

    8. 8

      Uutuuskirja: Sarasvuo hiiltyi Nokian ”arrogantille keskijohdolle” – lähetti alatyylisen viestin

    9. 9

      Kylpyhuoneremontista repesi raju riita – taloyhtiön osakas jätti vastikkeet maksamatta 2 vuodeksi

    10. 10

      Reino ja Aino -tossuille on löytynyt uusi omistaja – tuotanto ei jää Lieksaan

    11. Näytä lisää