Tätä on todellisuus: sähköauto 50 000 e, Ranskassa 15 700 e

Suomessa on herätty huomaamaan, että jotain tarvitsi tehdä sähköautoilun edistämiseksi. Nyt sähköautojen latausverkkoa on alettu rakentaa toden teolla. Suunnitelmissa on, että sähköautoilija voisi ladata autonsa missä vaan, ja veloitus tulisi sähkölaskussa. Sitten pitäisi vielä saada niitä halpoja autoja.

5.10.2012 13:51 | Päivitetty 5.10.2012 20:56

Suomen ensimmäinen sähköautojen pikalatausasema vihittiin syyskuussa käyttöön Espoon Nihtisillan ABC-asemalla. Pisteitä on myös Espoon varikolla ja Fortumin pääoven edessä.

Helsingin Energian Kampin pikalatausasema avataan perjantaina. Tavoitteena on rakentaa pääkaupunkiseudulle jopa 700 sähköauton latauspistettä. Latausverkkoa rakennetaan myös "älykkääksi" niin että autoilija näkee, missä lähin "lataamo" sijaitsee.

Valtakunnallista latauksen yhteishanketta alettiin rakentaa osana työ- ja elinkeinoministeriön ja Tekesin viime vuonna aloittamaa, yli 100 miljoonan euron, EVE-ohjelman ja Pääkaupunkiseudun Sähköinen Liikenne -hanketta.

Mukana on 32sähköyhtiötä

Latausverkon rakentamisessa on monta mutkaa. Suurin ongelma on latauspisteiden liiketoimintamalli. Sähköautot pitäisi voida ladata millä pisteellä tahansa.

Suunnitelmana on, että lataus veloitetaan oman sähköyhtiön laskussa. Se vaatii tunnistautumista pisteeltä. Se voitaisiin tehdä esimerkiksi RFID-kortilla tai pin-koodilla.

– Miten saada asema kannattamaan ilman että tehdään lataamiskerrasta kohtuuttoman kallis. Tähän ollaan puuhaamassa ratkaisua yhteiskäytöllä, jossa ajatuksena on, että hinnoittelu perustuu asiakkuuteen ja kuukausimaksuun, Sähköinen Liikenne -hankkeen koordinaattori Elias Pöyry konsulttiyhtiö Eerasta sanoo.

Sähköyhtiöiden puolelta asia näyttää etenevän. Syyskuussa koolla oli 32 energiayhtiötä, jotka päättivät aloittaa operaattorin perustamisvalmistelut. Muitakin halukkaita otetaan mukaan.

– Olemme valmistelemassa yhteiskäyttöä, joka voisi toteutua alustavan suunnitelman mukaan ensi vuoden puoliväliin mennessä, Pöyry kertoo.

Valtion verotuetedelleen arvoitus

Pöyryn mukaan infrastruktuuria käyttämään tarvitaan nyt pikaisesti käyttäjiä, jotta "momentumia" ei hukata. Tavoitteeksi pitäisi asettaa 100 000 ajoneuvoa liikenteessä vuonna 2020.  Pöyryn mukaan nykyinen energiatuki ei yksin riitä sähköautojen käytön laajenemiseen, sillä ajoneuvojen hankkimiseen tukimalli on "liian kömpelö".

– Veroetuuksien kaltaisia suoria kuluttajatukia tarvitaan, jotta sähköautojen kuluttajakauppa saataisiin käyntiin. Uskomme, että ministeriön keinovalikoimassa on muita toimenpiteitä, jos veroetuuksia ei saada.

Suomalaiset yritykset ovat Pöyryn mukaan erityisen vahvoja palveluiden ja uudenlaisten sähköisten – viihteellistenkin – kehittämisessä. Alalla toimii jo useita merkittäviä suomalaisia kasvuyrityksiä.

Tavoitteena on kymmenkertaistaa suomalainen alan teollisuus ja palvelumyynti vuosikymmenessä kolmeen miljardiin euroon.

Elinkeinoministeri Jyri Häkämies (kok.) totesi Keskisuomalaisen haastattelussa maanantaina, että esitystä sähkö- ja hybridiautojen veroalennuksista ei olisi tulossa. Päivää myöhemmin ministeri tarkensi lehdelle, että tukimalleista päätetään kunhan energia- ja ilmastostrategia on päivitetty.

Renault tuomassa "edullisen" sähköauton markkinoille

Sähköautojen myynti on tähän asti tökkinyt pahasti, koska autot ovat kalliita, latauspisteitä harvassa ja autojen toimintasäde pieni.

Esimerkiksi Citroënin C-Zero, Peugeotin iOn ja Mitsubishin i-Miev maksavat veronkevennyksenkin jälkeen edelleen hiukan päälle 30 000 euroa. Sähköauton autovero laski huhtikuussa viiteen prosenttiin. Nissan Leafin hintaluokka on reilut 40 000 euroa, Opel Ampera vajaat 50 000 euroa.

Saksalaisvalmistajien, kuten Daimlerin, Volkswagenin ja BMW:n sähköautopanostusten myötä markkina kolminkertaistuisi 384 000 autoon vuonna 2014, tutkimusyhtiö IHS Automotive laskee. Renault-Nissanin johtoasema kaventuisi 40 prosenttiin nykyisestä 48 prosentista.

Renault’n ässänä on keväällä Geneven autonäyttelyssä ensiesittelemä sähköauto Zoe. Renault kuvaa kaupunkilaisille suunnattua Zoeta "ensimmäiseksi edulliseksi, tavallisen autoilijan ulottuvilla olevaksi sähköautoksi".

Zoen hinta ei vielä tiedossa

Auton hintaa alentaa se, että se käyttää vuokra-akkuja. Akkujen vuokra on 79 euroa kuussa, vajaa tuhat euroa vuodessa. Suomeen tuonti alkaa vasta vuonna 2014.

– Renault vuokraa akut, asiakas hyötyy auton edullisemmalla hankintahinnalla ja sillä että akku kunnossa, Renault’n myyntijohtaja Kai Katavisto kertoo.

Renault on saanut painettua Zoen hinnan 15 700 euroon Ranskassa, jossa valtio myöntää tukea sähköautoille. Ranskassa tuki on tämän vuoden loppuun 7000 euroa, ja auton hinta vaihtelee varustetasosta riippuen 13 700–15 500 euron välillä. Zoen hintoja Suomeen ei Kataviston mukaan toistaiseksi ole.

Hinta asettunee todennäköisesti noin 20 000 euroon, mikä on tavalliselle autoilijalle edelleen melko paljon pikkuautosta.

– Sähköautot kiinnostavat muun muassa ympäristöarvoista kiinnostuneita yritysasiakkaita kaupunkikeskustan jakeluliikenteeseen. Valtiovallan toimet ovat toistaiseksi riittämättömät, mikäli halutaan edistää nollapäästöisten autojen yleistymistä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?