Autoalan keskusliiton puheenjohtaja Pekka Helander esitteli tänään alan uutta suhdannekatsausta Autoalan vuosimarkkinoilla Helsingissä.
Nyt ennustetaan kuluvalle vuodelle 105 000 uuden auton myyntiä, kun vielä keväällä virallinen ennuste oli 110 000 autoa.
Valtiovarainministeriön pieleen menneestä ennusteesta kertoi ensimmäisenä Talouselämä-lehti.
Syynä uusien autojen myynnin alamäkeen on Helanderin mukaan sekä uusien autojen verotuksen muutos että yleinen taloustilanne.
– Yleinen taloustilanne vaikuttaa, kuluttajien luottamus oman talouden hallintaan on heikentynyt reippaasti ja autojen ostoaikeet ovat vähentyneet. Myöskään huhtikuun alussa toteutettu veronkorotus ei tilannetta helpota, Helander sanoo Taloussanomille.
Verotuloja jäisaamatta
Helanderin mukaan valtiovalta oli vielä enemmän metsässä automyyntiennusteen kanssa. Verotulot siis kuviteltiin paljon suuremmiksi, kuin mitä ne tulevat olemaan.
– Valtiovarainministeriö lähti budjettiin 120 000 auton myyntiennusteella. Alun alkaen se taisi olla jopa 130 000 autoa. Siitä jäädään ihan reippaasti, Helander toteaa.
Espanja-myllerrys tiputtaisi lisää
Helanderin mukaan uusien autojen myynti Suomessa ei tule paranemaan ensi vuonna.
– Ei näytä yhtään paremmalta. Jos päästään nollakasvuun, niin sekin on jo hyvä. Ensi vuonna saadaan rekisteröityä sama automäärä kuin tänä vuonna. Jos joku iso talousmyllerrys, esimerkiksi Espanja, tapahtuu, niin sitten kyllä mennään varmasti alle 100 000 auton, Helander arvioi.
Vaihtoautojen kauppa on Helanderin mukaan käynyt paremmin kuin uusien autojen kauppa. Hyville vaihtoautoille on tarvetta ja vaihtoautojen seisonta-ajat kaupoissa ovat hänen mukaansa nyt aiempaa lyhyempiä.
"Kannattavuus kovilla"
Alan kannattavuus on Helanderin mukaan nyt todella kovilla.
– Ala joutuu tekemään sopeutustoimenpiteitä.
Isoa rakennemuutosta alalla ei Helanderin mukaan tultaisi kuitenkaan näkemään, koska Suomen autokauppa on jo nyt aika keskittynyttä.
Tosin eräs iso toimija eli SOK on hiljattain ilmoittanut harkitsevansa autokaupasta luopumista, koska tappiotahti on turhan kova ja jatkuva.
– Heidän autokauppansa on tehnyt pitkään tappiota ja harkinta on ymmärrettävää, koska tässä tilanteessa ei näytä yhtään helpommalta. Alan kannattavuus on heikko jo valmiiksi, eikä se ainakaan tällä hetkellä parane.
Vahvimmilla huonossa taloustilanteessa ovat Helanderin mukaan ne kauppiaat, jotka myyvät merkkejä, joiden markkinaosuus on suuri. Vastaavasti tuntemattomampia ja pienempiä merkkejä on vaikeampi myydä.
– Kyllä se elämisen tekee helpommaksi, jos edustuksessa on merkki, jolla on korkea markkinaosuus. Epävarmassa taloustilanteessa turvalliset ratkaisut tahtovat olla lähellä kuluttajan sydäntä. Se on helpompi myydä.