EU-komission hanke ei uhkaa E10-bensiinin asemaa - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

St1:n E10-usko ei horju: "En usko, että vaikuttaa"

95 E10-bensiinin asema ei ole uhattuna huolimatta EU-komission aikeista muuttaa biopolttoaineiden raaka-ainepohjaa. Työ- ja elinkeinoministeriön yli-insinööri Jukka Saarinen ei usko, että suunnitelmat vaikuttavat tavalliseen autoilijaan mitenkään. Asiantuntijat muistuttavat, että öljyn hinta heiluttaa 95 E10:kin hintaa eniten.

18.9.2012 14:29 | Päivitetty 18.9.2012 14:28

95 E10 -bensiinistä 10 prosenttia on bioraaka-aineista tuotettua etanolia. EU-komissiossa on tekeillä määräys, joka rajoittaisi tämän osuuden raaka-ainekirjoa.

Työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) uusiutuvan energian ryhmässä työskentelevä yli-insinööri Jukka Saarinen kertoo, että virallisia esityksiä asiasta ole.

– Käsittääkseni nyt ollaan rajoittamassa sitä, minkä verran kymmenestä prosentista saa olla perinteisiä viljasta, sokerijuurikkaista tai öljykasveista tehdyn polttoaineen osuus, Saarinen kertoo.

Hänen mukaansa julkisuudessa on esiintynyt tieto, jonka mukaan komissio rajoittaisi perinteisten raaka-aineiden osuuden viiteen prosenttiin.

Motivan uusiutuvan energian yksiköstä vastaavan päällikön Timo Määtän mielestä tavoite on, että biopolttoaine olisi oikeasti kestävää.

Bioenergian tuotanto ei saisi vähentää ruuan kasvatusta tai nostaa sen hintaa. Myöskään luonnon monimuotoisuus ei saisi kärsiä. Lisäksi biopolttoainetuotannosta ympäristölle koituvan kokonaisrasituksen pitäisi olla selvästi alempi kuin öljypohjaisten tuotteiden päästöt.

Hintavaikutus ehkäjoitakin senttejä

Saarisen mukaan tilanne ei suoraan horjuta E10-bensiinin  käyttöä. Uusiutuvien energioiden lisäämistavoitteissa tarkkaillaan kokonaismääriä. Saarinen huomauttaa, että näihin lukuihin lasketaan biodieselit ja bensiinit yhteen.

– En usko, että kaavailut vaikuttavat tässä vaiheessa tavalliseen autoilijaan mitenkään, hän sanoo.

Julkisuudessa esiintyneiden tietojen mukaan komission muutos tulisi voimaan vuonna 2020. Muutos voi tarkoittaa isoja investointeja biopolttoaineita vaikkapa viljasta tai maissista tuottaville yhtiöille. Silti asiantuntijat epäilevät, että sillä olisi suuria hintavaikutuksia.

Määttä muistuttaa, että EU10-bensiinin hinnasta 90 prosenttia on altis öljyn hinnan vaikutuksille. Lisäksi veroilla on suuri rooli polttoaineiden hinnoittelussa.

– Vaikka biopolttoaineen hinta tuplaantuisi, E10-bensiinin hinnassa se ei varmaan näkyisi kovin monena senttinä, hän arvioi.

Jätepolttoaineentuotanto kasvaa Suomessa

Määttä ei usko, että komission suunnitelmat tuovat ongelmia Suomeen. Hänen mukaansa täällä voidaan käyttää raaka-aineita, jotka eivät kilpaile ruuan viljelyn kanssa.

St1 valmistaa Biofuels-tytäryhtiössään etanolia biojätteistä ja elintarviketeollisuuden sivuvirroista. Yhtiön toimitusjohtaja Mika Ahon mukaan yhtiön strategia perustuu siihen, että se ei käytä ruokaketjussa olevaa raaka-ainetta.

– Pitkällä tähtäimellä tämä antaa vahvistusta strategiaamme, hän sanoo. Yhtiön on määrä alkaa käyttää selluloosaa sisältävää jätettä.

– Sen volyymipotentiaalit ovat selkeästi paljon suuremmat kuin nykyisellä raaka-ainepohjalla, Aho perustelee.

Vaikka St1:n toiminta myötäilee komission päämääriä, Suomen liikenteen polttoainepulmaa sillä ei hoideta. Määttä huomauttaa, että St1:n tuotanto ei riitä alkuunkaan Suomen markkinoiden tarpeisiin.

Neste Oilin mukaan on EU:n biopolttoainelainsäädännön muutokset näyttävät tukevan yhtiön tavoitetta kasvattaa jätteiden ja tähteiden käyttöä biopolttoaineiden valmistuksessa. Yhtiön mukaan se lisää tänä vuonna jätteiden ja tähteiden raaka-ainekäyttöä useilla sadoilla tuhansilla tonneilla.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?