Yksityistäminen ei sovi junaliikenteeseen

Julkaistu:

Kolumni
Britannian junaliikenne on kelpo esimerkki siitä, miten monopolin yksityistämisessä käy. Hinnat nousevat eikä palvelu parane, mutta lakituvat sentään työllistyvät.


Meiltä Lontooseen on viisi kilometriä lyhyempi matka kuin Riihimäeltä Helsinkiin. Junalippu maksaa kolmanneksen enemmän sekä yksittäisenä päivälippuna että vuosikorttinakin. Ensi vuonna lipun hinta nousee taas kerran kuusi prosenttia.

Vertailin netissä myös junalippujen hintoja Helsingin ja Oulun sekä Lontoon ja Glasgow´n välillä. Nyt, kun jokainen itseään kunnioittava liikenneyhtiö on siirtynyt halpalentomalliseen liikkuvaan lippuhinnoitteluun, jouduin etsimään jos jonkinlaisia matkustusvaihtoehtoja – tänään, huomenna ensi viikolla, jouluna...

Lopputulos oli aina sama. Lontoo–Glasgow maksoi punnissa vähän enemmän kuin Helsinki–Riihimäki euroissa. Kolmanneksen hintaero siis.

Britannian elintaso on sama kuin Suomenkin. Palkat ja hinnatkin ovat keskimäärin samaa tasoa. Kaupoissa on täällä vähän Suomea halvempaa, mutta asuminen on ainakin isoissa kaupungeissa kalliimpaa. Junien kalleuteen ei näyttäisi olevan mitään perustetta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tai siis tietenkin on. Täällä ajetaan yksityisillä junilla.

Junakilpailua ei ole eikä tule

Viimeisen kahdeksan vuoden aikana junalippujen hinnat ovat Britanniassa nousseet tasaisesti kaksi kertaa nopeammin kuin inflaatio. Britannian junat ovat olleet ykstyisiä jo vuodesta 1997. Aluksi radatkin yksityistettiin, mutta ne jouduttiin kansallistamaan uudelleen, kun yksityinen omistaja laiminlöi niiden ylläpidon.

Junaliikenteessä sen sijaan kilpaillaan niin tosissaan, että oman lusikkansa soppaan saavat pian pistää myös juristit. Lontoon ja Glasgow´n välistä liikennettä 15 vuotta hoitanut Virgin Trains pillastui, kun se uudella kilpailukierroksella menetti sopimuksensa First Groupille.

First Group voitti, koska se tarjosi valtiolle sopimuksesta miljardi puntaa enemmän kuin Virgin. Selvä peli siis.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Virgin kuitenkin väittää, etteivät First Groupin laskelmat perustu reaalimaailmaan. Matkustajamäärien perusteella se ei voi takoa riittävästi rahaa tuon ylimääräisen miljardin maksamiseen.

Matkustajajärjestöt ja työntekijäliitot arvelevat, että First Group aikoo nostaa hintoja, heikentää palveluja ja vähentää työntekijöitä. Se on linjallaan ainoa junayhtiö, joten Glasgow´n matkaajat eivät suinkaan pääse vertaamaan sen hintoja, aikatauluja ja kahvikärryjä kilpailijoiden tarjontaan.

Britannian liikenneministeriö kilpailutti alueellisen ja määräaikaisen monopolin. Monopoli se on silti. Jos menen junalla, menen Virginillä, tulevaisuudessa Firstillä.

Jos lennän, voin valita ainakin viiden suoraan lentävän lentoyhtiön välillä. Se on kilpailua.

Junaliikenteessä sellaista kilpailua, jossa loppuasiakas valitsee palvelun tarjoajan, ei ole helppo järjestää. Vaikka samaa linjaa ajaisikin usemman yhtiön juna, ne kaikki eivät saa sitä parasta mahdollista lähtöaikaa. Yhteen junaan voi lisätä vaunuja, mutta monta junaa ei voi ajaa samaan aikaan.

Kilpailuttamisen kuopat

Virginin ja Firstin tapaus osoittaa taas yhden kilpailuttamisen sudenkuopan. Onko valtion intresseissä ihan oikeasti antaa linja eniten tarjoavan hoidettavaksi? Jos matkustajia halutaan siirtää maanteiltä juniin, eikö silloin pitäisi pikemminkin asettaa kaikille sama ratamaksu ja kysyä hinnoittelu-, aikataulu- ja kapasiteettisuunnitelmien perään?

Toinen junakilpailuttamisen sudenkuoppa on tuttu jo entuudestaan. Kun liikennöintisopimukset tehdään 15 vuodeksi, junayhtiöillä ei ole intressejä investoida uuteen kalustoon, jonka joutuu sopimuksen menettäessään dumppaamaan polkuhinnalla jonnekin. Tätä pitemmät sopimukset puolestaan vain pidentäisivät tilapäistä monopolia.

Jos ja kun junaliikennöitsijä saa monopolin, miten ihmeessä sitä valvotaan? Ainakaan brittiläinen hintavalvoja ei ole onnistunut estämään junalippujen huikeaa kallistumista.

Yksityiset junayhtiöt kehuskelevat täällä mielellään matkustajamäärien kasvulla. Nämä tilastot näyttävät kyllä komeilta, mutta ainakin Lontoossa kaupungin ruuhkamaksut olivat se tekijä mikä karkotti yksityisautoilijat juniin. Junien palveluilla ei ollut asian kanssa mitään tekemistä.

Suomi pohtii parhaillaan junaliikenteen avaamista kilpailulle. Tavaraliikenne ei ole enää VR:n monopoli. Pääkaupunkiseudun raideliikenteestä järjestettäneen tarjouskilpailu, kun VR:n sopimus loppuu vuonna 2017.

Oikean kilpailun ja kilpailuttamisen välillä on kuitenkin iso ero. Kilpailu laskee hintoja ja parantaa palveluita. Kilpailuttaminen parantaa varmasti vain konsulttien ja juristien työllisyyttä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Kyläkauppias Mauri, 76, myy itsepintaisesti vanhoja elintarvikkeita – Kesko: Toimitukset katkaistiin jo syksyllä

    2. 2

      Polttoaineen veroruoskassa piilee vaara: ”Ihmiset jättävät ostamatta esimerkiksi lääkkeitä”

    3. 3

      Perheenisä ihmettelee tätä näkyä tavaratalossa: Miten sama lelu voi maksaa Seinäjoella 69 euroa ja Tampereella 179 euroa?

    4. 4

      Autokaupan edustaja sähköautoihin siirtymisestä: ”On luettu liikaa Muumilaakson tarinoita”

    5. 5

      Lähes jokaisessa luokassa on lapsia, joiden kodeissa ei ole varaa lahjoihin – näin voit muistaa köyhän perheen lasta jouluna

    6. 6

      Anneli Tuominen jatkaa Finanssivalvonnan johdossa

    7. 7

      Ruotsalaislehti: Handelsbanken sulki syksyllä viidenneksen konttoreistaan Suomessa

    8. 8

      Poltitko rahaa ex-Talvivaaralla? Veronmaksajien keskusliitto: Nyt tappiot voi vähentää verotuksessa

    9. 9

      Cargotec antoi tulosvaroituksen

    10. 10

      Kommentti: EKP lopettaa hyödyttömät velkakirjaostot – mutta ei rahaelvytystä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perheenisä ihmettelee tätä näkyä tavaratalossa: Miten sama lelu voi maksaa Seinäjoella 69 euroa ja Tampereella 179 euroa?

    2. 2

      Autokaupan edustaja sähköautoihin siirtymisestä: ”On luettu liikaa Muumilaakson tarinoita”

    3. 3

      Polttoaineen veroruoskassa piilee vaara: ”Ihmiset jättävät ostamatta esimerkiksi lääkkeitä”

    4. 4

      Jouluostoksilla nyt valtava ruuhka – suomalaiset vastaavat: tällaista tavaraa lapsille pukinkonttiin

    5. 5

      Trafin pääjohtaja erosi – pesti olisi päättynyt parin viikon päästä

    6. 6

      Onko suomalaisen järkeä kuolla velattomana? Ekonomistit vastaavat – ”Kuuluuko ihmisen jättää jotakin jälkeensä?”

    7. 7

      Halpisvaate pari kertaa päälle ja roskiin – tässä on vuoden turhake

    8. 8

      Nämä joulun hittilelut viedään kauppojen hyllyiltä: Scruffaluv, yllätyspallo – listalta löytyy myös rakastettu ikisuosikki

    9. 9

      Lähes jokaisessa luokassa on lapsia, joiden kodeissa ei ole varaa lahjoihin – näin voit muistaa köyhän perheen lasta jouluna

    10. 10

      Kyläkauppias Mauri, 76, myy itsepintaisesti vanhoja elintarvikkeita – Kesko: Toimitukset katkaistiin jo syksyllä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Osa Veikon Koneen asiakkaista ei ole saanut tavaroitaan – toimitusjohtaja kertoo, mistä on kyse

    2. 2

      Perheenisä ihmettelee tätä näkyä tavaratalossa: Miten sama lelu voi maksaa Seinäjoella 69 euroa ja Tampereella 179 euroa?

    3. 3

      Kerrostalon asukkaat ärtyivät putoileviin biljardipalloihin ja jukeboxiin – ravintolan häätämisestä tulikin roima lasku

    4. 4

      Tavalliset suomalaiset kertoivat, mihin veronpalautusrahat uppoavat – espoolaiselle Markukselle kilahtaa kunnon potti

    5. 5

      HS: Ruotsin pankkivalvoja lyttää suomalaisten lainanmaksun: ”Taloudellisesta näkökulmasta se ei ehkä ole järkevää”

    6. 6

      Tonttivuokran korotus 11-kertaiseksi koettelee tamperelaisen kerrostalon asukkaita – ”Joudunko vastedes jättämään päivän puuroannoksen syömättä?”

    7. 7

      Perinteiset veron­palautukset tulivat viimeistä kertaa – asian­tuntija kertoo, mitä rahalla kannattaa tehdä

    8. 8

      Onko suomalaisen järkeä kuolla velattomana? Ekonomistit vastaavat – ”Kuuluuko ihmisen jättää jotakin jälkeensä?”

    9. 9

      Carunan toimitusjohtaja tuskastui puheisiin sähkönsiirrosta – vertaa kossupullon hakuun Alkosta

    10. 10

      Autokaupan edustaja sähköautoihin siirtymisestä: ”On luettu liikaa Muumilaakson tarinoita”

    11. Näytä lisää