Autojen haittaohjelmat uhkaavat ihmishenkiä

Modernin tekniikan myötä autot ovat tulleet haavoittuvaisiksi ulkopuolisille hyökkäyksille. Uutistoimisto Reuters kertoo, että esimerkiksi cd-soittimen tietokoneviruksella on mahdollista vaikkapa lamauttaa autojen jarrut. Autonvalmistajat ovat kuitenkin heränneet uuteen uhkaan vasta hiljattain.

22.8.2012 14:15 | Päivitetty 22.8.2012 16:56

Troijalaiset ja muut tietokonevirukset eivät ole enää ainoastaan tietokoneiden uhka, vaan viruksilla voi nykyisin esimerkiksi sammuttaa auton moottorin. Asian havaitsivat Kalifornian ja Washingtonin yliopistojen tutkijat vasta pari vuotta sitten.

Uutistoimisto Reutersin mukaan hakkerointimahdollisuuksia ei ole huomioitu autojen suunnitteluvaiheessa. Nyt autonvalmistajat ovat kuitenkin alkaneet palkata tietoturva-asiantuntijoita riveihinsä.

Reutersin mukaan autot sisältävät nykyisin tuhansia pieniä tietokoneita (electronic control unit, ECU), jotka hallitsevat auton toimintoja jarruista valaistukseen.

Tietokonevirukset häiritsevät näiden tietokoneiden toimintaa muuttamalla niiden koodausta. Reutersin haastattelemien asiantuntijoiden mukaan autoteollisuus on kuitenkin herännyt uhkiin varsin myöhään.

– Valmistajat sisällyttävät autoihin ominaisuuksia ja teknologiaa kuten mihin tahansa tuotteisiin juuri siksi, etteivät he täysin ymmärrä tekojensa mahdollisia riskejä, sanoo laiteasiantuntija ja insinööri Joe Grand.

Grandin mukaan autonvalmistajat ovatkin tietoturva-asioissa parikymmentä vuotta tietokoneyhtiöitä jäljessä.

Toistaiseksi "pyörillä liikkuviin tietokoneisiin" ei tiettävästi ole hakkeroiduttu. Esimerkiksi autopuhelimet ja bluetooth-kuulokkeet kuitenkin sisältävät tekniikkaa, jotka hakkerit tuntevat hyvin. 

Reutersin haastatteleman tietoturvayhtiö McAfeen autoturvallisuuden johtaja Bruce Snellin mukaan paniikkiin ei kuitenkaan ole syytä, vaikka riskit ovat vakavia. 

– Ne [autojen sisältämät tietokoneet] on suunniteltu vaihtamaan koodausta jatkuvasti. En sano, että niihin on mahdotonta hakkeroitua, mutta varsin lähellä se on, sanoo Toyotan tiedottaja John Hanson.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?