Bofit: Kiinan arvokkaimmat brändit ovat muualla tuntemattomia - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kiinan sensuurin seuraus: Ei Facebook eikä Twitter, vaan mikä?

Kiinalaiset surffaavat Weibossa

Julkaistu: 16.8.2012 19:55, Päivitetty 16.8.2012 19:57

Tuoreen selvityksen mukaan maailman väkirikkaimman valtion tuotemerkit ovat sen ulkopuolella varsin tuntemattomia. Kymmenestä Kiinan arvokkaimmaksi määritetystä brändistä kahdeksan on valtion yhtiöitä, kertoo Suomen Pankin siirtymätalouksien tutkimuslaitos Bofit uusimmassa viikkokatsauksessaan.

Kiinan harjoittama sensuuri puolestaan takaa kotimaisten internet-palveluiden menestyksen kiinalaisten kuluttajien keskuudessa.

Kiinan arvokkaimmat tuotemerkit ovat maan ulkopuolella varsin tuntemattomia, kertoo Suomen Pankin viikkokatsaus. Pankki viittaa Millward Brownin tuoreeseen BranZ-selvitykseen, jossa Kiinan 50 arvokkainta tuotemerkkiä laitettiin järjestykseen niille lasketun arvon mukaan. Dollarimääräinen indeksiluku perustuu muiden muassa asiakastyytyväisyyskyselyihin ja brändin tuotteen kasvupotentiaaliin.

Selvityksen perusteella Kiinan arvokkain kuluttajille suunnattu tuotemerkki on valtion matkapuhelinoperaattori China Mobile, jonka arvoksi määriteltiin 53,6 miljardia dollaria. Kaksi seuraavaa olivat pankkeja.

Kymmenen kärjestä ainoastaan kaksi tuotemerkkiä on yksityisiä yrityksiä. Asia selittyy Suomen Pankin mukaan valtionyhtiöiden paremmalla tunnettuudella ja toimimisella vähän kilpailuilla aloilla.

Yksityisistä yrityksistä listan kuudenneksi nousi maailman toiseksi suurin hakukone Baidu. Edellisestä joulukuun 2010 vertailusta eniten arvoaan oli kasvattanut internetportaali Sina, jonka alta löytyvä Weibo on kiinalaisten vastine Facebookille ja Twitterille. Suomen Pankin viikkokatsauksessa todetaan, että internet-palveluiden menestys johtuu Kiinan harjoittamasta sensuurista.

Kiinalaisten vaurastumista puolestaan kuvastaa Suomen Pankin mukaan se, että listalle nousseet uudet tuotemerkit olivat matkailualan toimijoita.

Vaikka kiinalaiset tuotemerkit ovat muualla tuntemattomia, sijoittui sadan maailman arvokkaimman tuotemerkin joukkoon 12 kiinalaisbrändiä. Lähes puolentoista miljardin kiinalaisen ostovoima riitti kampeamaan China Mobilen maailman kymmenenneksi arvokkaimmaksi tuotemerkiksi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?