Finnair pitää kumppanin etsinnässä hengähdystauon

Valtioenemmistöisen lentoyhtiö Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläisen mukaan ongelmallisen Euroopan-liikenteen kumppanuusneuvotteluissa pidetään nyt hengähdystaukoa. Yhtiön parantunut tulos juuri Euroopassa tuskin lisää kiirettä yhteistyösopimuksen solmimiseen.

10.8.2012 15:58 | Päivitetty 10.8.2012 19:56

Finnair kertoi toukokuussa tehneensä aiesopimuksen brittiläisen lentoyhtiö Flyben kanssa, jossa yhtiö siirtää kolmannekseen Euroopan lennoistaan Flybelle.

Kaksi kolmannesta Finnairin Euroopan lentoliikenteestä kattavan Airbus-liikenteen tulevaisuus jäi kuitenkin auki. Sopivaa kumppania Airbus-liikenteeseen ei ole löytynyt alkuperäisessä tavoiteaikataulussa.

Kumppanin etsimisessä on toimitusjohtaja Mika Vehviläisen mukaan laitettu nyt jäitä hattuun. Toimialan epävarma markkinatilanne vaikuttaa varovaisuutena uusiin yhteistyöhankkeisiin.

– Meneillään oleva toimialan rakennemuutos on merkittävä. Kuluvana vuonna on nähty useita konkursseja, myös Pohjoismaissa. Suomesta esimerkkinä on Air Finland, Vehviläinen totesi tiedotustilaisuudessa.

Potentiaalisia kumppaneita Vehviläisen mukaan on, mutta ratkaisuun ei olla päästy. Neuvottelukumppaneista Vehviläinen ei halunnut kertoa. Finnairin houkuttelevuus yhteistyökumppanina ei varsinaisesti ole sen neuvotteluvaltti.

– Neuvotteluissa pidetään nyt hengähdystauko, kumppanin löytymisen aikataulusta on siten vaikea sanoa mitään. Potentiaalisilla yhteistyökumppaneilla voi vallitsevassa tilanteessa olla strategisesti tärkeämpiä hankkeita kuin Finnair-yhteistyö, Vehviläinen kommentoi.

Yhtiö kertoo kuitenkin olevansa edelleen sitoutunut etsimään ratkaisuja Euroopan liikenteen kustannustasojen alentamiseksi. Toisaalta toisella neljänneksellä vahvasti parantunut Euroopan lentojen kannattavuus ei ainakaan lisää yhtiön kiirettä kumppanin löytämiseksi.

Suurin parannus Euroopan liikenteessä

Euroopan liikenteen tuotoissa yhtiön tulos parani selvimmin viime vuodesta. Vaikka rahti- ja liikematkustaminen väheni Euroopan velkakriisin aiheuttaman laskusuhdanteen vuoksi, matkustusmäärät nousivat edellisvuodesta.

– Varsinkin Suomesta lähtevä liikenne Eurooppaan nousi selvästi. Nettimyynti kasvoi 27 prosentilla, Vehviläinen kehui.

Parempaa tulosta selittävät myös säästöt toimintakuluissa. Paljon kritiikkiä herättänyt Finnairin säästöohjelma näyttää vaikuttaneen kannattavuuteen. Tämän ja ensi vuoden 140 miljoonan säästöohjelmasta 80 miljoonaa toteutetaan kuluvan vuoden loppuun mennessä.

Finnair poisti tai on poistamassa Euroopan laivastonsa kapasiteettia yhdeksän koneen verran. Kun matkustajamäärät samalla nousivat, yhtiön koneet olivat luonnollisesti viime vuoden vertailukautta täydempiä.

Koneiden täyttöaste olikin yksi Finnairin tuloksen positiivinen yllättäjä. Rask-luku eli yksikkötuotto tarjottua henkilökilometriä kohden nousi edellisvuodesta jopa 9,7 prosenttia.

Eurooppaan liittyy kuitenkin myös markkinoiden suurin epävarmuus. Kasvavat huolet Euroopan velkakriisin syvenemisestä vaikuttavat myös Finnairiin.

– Tällä hetkellä Euroopassa vietetään lomakuukautta. Syyskuu näyttää taas miten eurokriisi vaikuttaa muun muassa liikematkustuksen määriin, Vehviläinen totesi.

Aasia tuo Finnairin kassaan rahaa

Finnair arvioi vuoden toisen puoliskon olevan ensimmäistä vahvempi, kuten kausiluontoisesti yleensä on.

Merkittävä tekijä on Aasian liikenteen kasvu, jossa on jo yli puolet Finnairin kaluston kokonaiskapasiteetista. Toukokuussa avattiin myös uusi reitti Kiinan Chongqingiin.

Suomen maantieteellinen sijainti nopeimpana reittinä Eurooppaan on avain Aasian menestykseen. Kiinan talouden ja sitä myötä kiinalaisen keskiluokan nousu lisää matkustusmääriä edelleen.

– Kiinassa on yhä enemmän potentiaalisia asiakkaita kun ihmisillä on yhä enemmän varoja ja vapaa-aikaa, Vehviläinen sanoo.

Kiinan ja Euroopan välisten suorien lentoyhteyksien kanssa Finnair ei kilpaile, mutta välilaskun vaativissa kohteissa Helsingin kilpailukyky on Vehviläisen mukaan kova.

Myös euron heikkeneminen vaikuttaa Aasiasta Eurooppaan suuntautuvaan matkailuun. Suhteellisesti alhaisempi kustannustaso saattaa tehdä euroalueen maista yhä houkuttelevampia matkakohteita aasialaisille.

Euron heikkeneminen vaikuttaa kuitenkin ensisijaisesti Finnairin kustannuksia lisäävästi, sillä polttoaine- ja liikennöintimaksut suoritetaan dollareissa.

Polttoaineen hinta on noussut kuluvana vuonna selvästi. Finnairin kustannuksista polttoaineeseen meni toisella neljänneksellä 27 prosenttia. Polttoaineen jatkuva hinnannousu yksi Finnairin merkittävimmistä riskeistä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?