Yllättikö pakkonarikka? Silloin se on laiton

Tavastia-klubin asiakas pahastui, kun häneltä perittiin keikkalipun hinnan lisäksi pakollinen narikkamaksu, vaikka mies ei jättänyt narikkaan mitään säilytettävää. Mutta mitä sanoo viranomainen? Saako narikkamaksua vängätä väkisin?

20.7.2012 15:08 | Päivitetty 20.7.2012 15:18

Pakolliset narikkamaksut ovat herättäneet keskustelua, kun helsinkiläisellä Tavastia-klubilla käynyt mies valitti asiasta klubin Facebook-sivuilla sunnuntaina. Viestiketju keräsi yli 150 kommenttia ja reilut 2 000 tykkäystä.

Mies kertoi jo maksaneensa kuusi euroa konserttilipusta, minkä lisäksi häneltä oli yllättäen peritty pakollisena narikkamaksuna 2,50 euroa. Mies ei ollut jättämässä narikkaan mitään säilytykseen.

Tavastian toimitusjohtaja Juhani Merimaa uskoo, että kyseessä on ollut väärinkäsitys.

– Tavastian narikkapalvelut on ulkoistettu eteispalveluja tuottavalle firmalle, ja sopimuksemme mukaan narikkamaksu ei ole sisäänpääsyn este, Merimaa sanoo.

Tavastian nettisivujen info-osiossa tosin ilmoitetaan, että kaikilta asiakkailta perittävä eteispalvelumaksu on 2,50 euroa. Tämäkin tieto on Merimaan mukaan virheellinen. Hän ei ole kuullut asiakkailta muita valituksia edellä mainitun Facebook-keskustelun lisäksi.

Kaikki maksutkerrottava etukäteen

Jotkut ravintolat kuitenkin perivät asiakkailta pakollisia narikkamaksuja, vaikka narikkaan ei jätettäisi mitään säilytettävää. Varsinkin kesällä moni asiakas liikkuu ilman takkia tai isompaa laukkua.

Kuluttajavirastosta kerrotaan, että perittävistä palvelumaksuista on ilmoitettava etukäteen, jotta kuluttaja voi tehdä päätöksen palvelun käyttämisestä oikeiden tietojen valossa.

– Jos on mainostettu tilaisuutta, jonka lipun hinta on x euroa, täytyy samalla ilmoittaa myös kaikki muut maksut, jotka ovat pakollisia. Selkeyden vuoksi maksuista muodostuvaa kokonaishintaa ei pitäisi ruveta pilkkomaan erillisiksi maksuiksi ollenkaan, Kuluttajaviraston toimituspäällikkö Anneli Pacius sanoo.

Pakkonarikasta on ilmoitettava myös silloin, jos tilaisuuden kerrotaan olevan ilmainen.

– Ideana on, että ihmisen täytyy tietää etukäteen, kuinka paljon hänen pitää maksaa. Hinnan ilmoittaminen ei saa olla harhaanjohtavaa.

Tilanne on toinen silloin, kun narikkamaksu ei ole pakollinen kaikille, vaan se peritään vain niiltä asiakkailta, jotka jättävät jotakin säilytykseen. Silloin etukäteisilmoitusta ei välttämättä tarvita.

– Se on itsestään selvää ihmisille noin yleensä, mutta markkinoinnin yhteydessä sekin olisi hyvä kertoa varmuuden vuoksi, Pacius sanoo.

Tavastia-klubin Facebook-sivuilla käytyä narikkamaksukeskustelua ei näkynyt sivulla enää perjantaina iltapäivällä. Sivuston ylläpito on ilmoittanut, että se ei ole poistanut keskustelua. Klubi kertoi myös vastanneensa miehelle.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?