Tutkimus: Lumioilla USA:n markkinoista vain 0,3 prosenttia - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Tutkimus: Nokian Lumialla USA:n markkinoista vain 0,3 prosenttia

Nokia jäi Yhdysvaltojen markkinoilla Windows-puhelimissa kolmoseksi HTC:n ja Samsunginkin taakse, Nielsenin tutkimuksesta selviää.

13.7.2012 10:44 | Päivitetty 13.7.2012 10:46

Älypuhelimet ovat Yhdysvalloissa yhä suositumpia: jo lähes 55 prosenttia maan kännykänkäyttäjistä omisti kesäkuussa älypuhelimen, tutkimusyhtiö Nielsenin raportista selviää. Raportin mukaan kaksi kolmesta uuden puhelimen ostajasta valitsee Nielsenin mukaan älypuhelimen.

Matkapuhelinyhtiö Nokian Lumia-puhelimet eivät ole älypuhelinten suosiosta ja hyvistä arvioista huolimatta onnistuneet lyömään läpi USA:ssa.

Nielsenin mukaan Windows Phone -käyttöjärjestelmälle perustuvien puhelinten osuus Yhdysvaltojen älypuhelinmarkkinoista on vain 1,3 prosenttia.

Nokian Windows Phone -laitteilla eli Lumioilla on jenkkimarkkinasta vain 0,3 prosentin siivu, tutkimus kertoo. Lumiat jäävät kakkoseksi jopa Windows Phone -järjestelmällä operoivien puhelinten sisäisessä mittelössä, sillä Samsungin ja HTC:n Windows Phone -laitteilla on molemmilla 0,5 prosentin markkinaosuus.

Tutkimustulos on Nokialle selkeä pettymys, sillä yhtiö panosti mittavasti Lumia 900 -huippumallinsa lanseeraamiseen Yhdysvalloissa yhdessä AT&T-operaattorin kanssa – vetäen myyntiluvuissa kuitenkin vesiperän. Yksi pahoista takaiskuista oli Microsoftin ilmoitus siitä, etteivät nykyiset laitteet ole yhteensopivia loppuvuonna julkaistavan uuden Windows Phone 8 -järjestelmän kanssa.

Nokian Symbian-pohjaiset älypuhelimet pitävät hallussaan vielä 0,9 prosentin markkinaosuutta, joten yhtiön yhteenlaskettu siivu jenkkimarkkinasta on 1,2 prosenttia. Symbian-järjestelmä on kuitenkin kuolemassa pois kiihtyvään tahtiin, joten suomalaisyhtiön tilanne ei näytä kovin ruusuiselta.

Android dominoi,Apple hyvissä asemissa

Windows-käyttöjärjestelmän ahdinko asettuu oikeaan valoon, kun sen markkinaosuutta vertaa isojen pelureiden osuuksiin. Googlen Android-käyttöjärjestelmä kattoi kesäkuussa jo 51,8 prosenttia Yhdysvaltain markkinoista, ja kolmen kuukauden sisällä tehdyistä puhelinhankinnoissa sen osuus oli 54,6 prosenttia, Nielsen kertoo.

Applen markkinaosuus on 34,3 prosenttia. Sen ehdoton etu on, että se pystyy kontrolloimaan omaa markkinaosuuttaan yksin, sillä yhtiö ei ole lisentoinut iOS-käyttöjärjestelmäänsä muille kuin omille iPhone-puhelimilleen. Näin Applen puhelimistaan saamat myyntikatteet ovat myös muita valmistajia paremmat.

Android-kakku jakautuu siten, että Samsungilla on 17 prosentin markkinaosuus, HTC:llä 14 prosenttia, Motorolalla 11 prosenttia ja muilla valmistajilla 9 prosenttia. Näistä saadaan yhteenlaskettuna Androidin kokonaismarkkinaosuus eli reilut 50 prosenttia.

Windows Phone -valmistajien ohella yksi Yhdysvaltojen markkinoiden suurista häviäjistä on kanadalainen RIM. Yhtiön vanhentuneet Blackberry-laitteet eivät enää mene kunnolla kaupaksi niiden päämarkkinalla, ja markkinaosuus on supistunut yhdeksään prosenttiin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?