Jeep Grand Cherokee oli kaatua ruotsalaisessa väistötestissä - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Ruotsalainen autonkaatotesti suututti Jeepin

Kuvituskuva
Julkaistu: 11.7.2012 13:16, Päivitetty 11.7.2012 13:15

Fiat-Chrysler-yhtiö kiistelee ruotsalaisen Teknikens Värld-lehden kanssa Grand Cherokee-maasturin turvallisuudesta. Lehden hirvenväistökokeessa auto melkein kaatui, mutta valmistajan mielestä testi oli tehty väärin.

Ruotsalaisen autolehden Teknikens Världin kuuluisa, jo 1970-luvulta asti autovertailuissaan käyttämä hirvenväistötesti on taas saanut uuden uhrin.

Fiat-Chrysler-yhtymän valmistama uusi Jeep Grand Cherokee kallisteli väistökokeessa niin pahasti, että auton renkaat olivat vääntymässä irti vanteilta. Auto nousi hervottomasti kahdelle pyörälle ja menetti hallittavuutensa.

Lehti luonnehtii Jeepin väistökäyttäytymistä hengenvaaralliseksi. Ajonvakautusjärjestelmä ei lehden mukaan pysy lainkaan mukana nopeissa tilanteissa, ja alustan suunnittelussakin on ruotsalaistestaajien mielestä pahoja puutteita.

Grand Cherokeen edellinen malli oli vuonna 2005 selvinnyt testistä moitteetta. Nyt Jeepin renkaat olivat taittuneet toistetuissa kokeissa auton alle kaikkiaan seitsemän kertaa.

Fiat-Chrysler on väittänyt testituloksia vääriksi. Yhtiön tiedotteen mukaan auto oli kuormattu liian raskaasti.

Nyt Teknikens Värld on paljastanut lisää faktoja viikon takaisesta testitilanteesta. Auto oli lastattu valmistajan suosituspainojen mukaisesti, viiden ihmisen ja matkatavaroiden kuormalla.

Kun kallistelutaipumus oli havaittu, lehti oli antanut Chryslerin ruotsalaisedustajien pakata auton itse paremmin uutta testiä varten. Maahantuojan lastaamana auto oli karannut testikuljettajan käsistä vielä pahemmin.

Myös suomalaisten autolehtien koeajoissa Jeepiä on moitittu rajusta kallistelusta.

Teknikens Världin hirvenväistökoe on ennenkin aiheuttanut kohua automaailmassa. Viimeksi vuonna 2010 Skoda Superbin renkaat kuoriutuivat testissä vanteilta.

Vuonna 2007 Toyota Hilux-avolava oli kaatua testissä. Toyota päätti sen jälkeen muuttaa Euroopassa myytävien Hiluxien rengastusta.

Kuuluisin testissä töpännyt auto on Mercedes-Benzin A-malli, joka vuonna 1997 kellahti testissä kyljelleen. Mersu joutui uusimaan auton alustageometrian lähes kokonaan.

Tuoreimmat osastosta