Opelin oiva aggregaatti-auto

Sähköauto Opel Amperan valttina on pieni bensiinillä toimiva aggregaatti. Se vähentää kuskin pelkoa tienposkeen jäämisestä, vaikka akut hyytyisivätkin.

17.6.2012 6:15 | Päivitetty 15.6.2012 21:59

Sähköautojen yleistymisen tiellä suurimpia esteitä ovat kovan hinnan lisäksi käyttösädepulmat. Mitä kylmempi keli on, sitä lyhyemmän matkan akuilla pystyy ajamaan. Ja jos sähköauto sammahtaa tienvarteen, sitä ei siitä hinata käyntiin.

Opelin ratkaisu näihin ongelmiin on sama kuin mitä kesämökkeilijät käyttävät myrskytuhojen aiheuttamien sähkökatkosten jälkeen: aggregaatti.

Sähköauto Opel Amperassa on Range Extenderin eli taipaleenpidentäjän nimellä kulkeva pieni bensiinikäyttöinen voimakone. Valmistajan mukaan akkujen pitäisi riittää kaikissa oloissa 50 kilometrin ajoon asti. Jos akut tyhjenevät, polttomoottori käynnistyy itsekseen ja alkaa tuottaa autolle sähköä.

Akut voi ladata normaalisti verkkovirralla joko koti- tai kaupunkitolpista. Ampera onkin toimintaperiaatteeltaan lähempänä töpselihybridiä kuin puhdasta täyssähköautoa.

Auto Bild Suomi testasi koeajonsa aikana, miten Ampera liikkuu akut tyhjinä, pelkän bensiinimoottorin tuottaman sähkön varassa. Tällöin auto joi 5,8 litraa sadalla kilometrillä.

Aggregaatin säiliöön mahtuu 35 litraa bensaa, joten todennäköisesti sillä pääsee lähimmän lataus- tai ainakin tankkauspaikan luo.

Normaaliajossa lyhyillä matkoilla auto kulkee kokonaan akkujensa varassa, ja bensiiniä tarvitaan huomattavasti vähemmän. Valmistaja lupaa Amperalle 1,2 litran yhdistettyä kulutusta.

Voimakas ja liiankinäänetön ajopeli

Koeajajien mielestä Ampera onkin sähköautoksi hyvin stressitön kulkine. Kun pelko virran yhtäkkisestä loppumisesta on poissa, auton hyvistä ajo-ominaisuuksistakin pystyy nauttimaan paremmin.

150 hevosvoiman teho ja hurja 370 Nm vääntö tekevät ajamisesta helppoa. Suorituskyky on mainio.

Sähkötekniikka on tässäkin autossa pienentänyt tavaratilaa aika paljon. 310 litran takakontti on onneksi muotoilultaan selkeä, joten sen lastaaminen on helppoa.

Kojelaudan ilme on sähköautoille tyypillisen futuristinen. Perinteisten mittarien tilalla on kaksi isoa näyttöruutua.

Energiansäästön takia, ilmanvastuksen minimoimiseksi Amperan korissa on runsaasti erilaisia muotoilukeinoin toteutettuja ilmanohjaimia. Keulan alla oleva kumihuuli on Suomen oloissa harmillinen: maavara on sillä kohtaa vain seitsemän senttiä, ja koeajossa ohjain raapi maata jo ihan tavallisen suomalaiskadun epätasaisuuksissa.

Jalankulkijoiden kannalta Amperaa on vaikea havaita: auto lipuu kaupunkinopeuksissa äänettömästi, ilman moottorin pärinää. Autossa onkin erillinen merkkitorvi jalankulkijoiden varoittamiseksi. Sen tööttäysääni on lempeämpi, kuin muulle liikenteelle tarkoitetussa normaalissa äänitorvessa.

Koeajajien mielestä kaikesta edistyksellisyydestään huolimatta Ampera on hieman liian kallis auto. Runsaan 48000 euron hinta rajaa ostajakuntaa melkoisesti.

Lisää autojuttuja AutoBildin sivuilta

Tästä pääset AutoBildiin

Opel Ampera Cosmo

Hinta: 48 767 euroaTeho: 150 hv, vääntö 370 NmKulutus: yhd. 1,2 l/100 kmCO2: 27 g/kmTavaratila: 310 l

 

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?