Diesel taas selvästi bensiiniä halvempaa - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Ero repesi ennalleen: Diesel taas bensaa halvempaa

Välillä jo olemattomiin kutistunut bensiinin ja dieselin välinen hintaero on palautunut lähes viime vuoden lopun tasoille, vaikka diesel ei olekaan mitenkään halpaa.

29.5.2012 17:19 | Päivitetty 29.5.2012 17:19

Dieseliä saa Helsingissä nyt alimmillaan lähes 1,4 eurolla litralta. Suomen halvinta dieseliä myy Teboil Express Espoon Lommilassa ja hinta on 1,409 euroa, kertoo hintoja seuraava Polttoaine.net.

Tämä on samaa tasoa kuin huhtikuussa, jolloin Helsingissä oli esillä eri yhtiöiden välillä syytöksiä dieselin polkumyynnistä. Toisaalta dieselin hinnalla on yleensäkin taipumus laskea kesää kohden, kun lämmitysöljyn käyttö vähenee ja jalostamoilta vapautuu kapasiteettia. Myös talouden taantumalla on tapana painaa dieselin hintaa alaspäin.

Suomen Rahatiedon Taloussanomille tekemän selvityksen mukaan bensiinin ja dieselin välinen hintaero on lähes palautunut sille tasolle, joilla se oli ennen vuodenvaihdetta. Tämän vuoden alusta lähtien hintaeroa kavensi dieselin voimaan tullut verokorotus, joka korotti hintaa reilut 12 senttiä litralta.

Joissain paikoin dieseliä myytiinkin vuodenvaihteen jälkeen jopa 95E-bensiiniä kalliimmalla, mutta tämä ei kauan kestänyt.

Rahatiedon mukaan sekä dieselin että bensiinin hinnat ovat Suomessa edelleen selvästi korkeammalla kuin vuosi sitten kesäkauden alkaessa. Raakaöljy on viime aikoina halventunut, mutta euron halventuminen dollariin nähden on kumonnut vaikutusta, mikä on näkynyt kuluttajahintojen pysymisenä lähes ennallaan.

Komissio vertaili dieselin hintoja toukokuun puolivälissä eri EU-maissa ja ja Suomi sijoittui hinnoillaan kärkipäähän. Tosin Ruotsissa, Britanniassa, Irlannissa, Italiassa ja Kreikassa diesel oli vielä kalliimpaa.

– Bensiini kallistui välillä keväällä dieseliin verrattuna, mutta on palannut hieman takaisin. Jalostajalle diesel on kuitenkin tällä hetkellä hieman parempi, sanoo Neste Oilin öljyn vähittäismyynnistä vastaava johtaja Sakari Toivola Taloussanomille.

Edullisen dieselin päivät voivat olla jatkossa luetut, sillä komissio suunnittelee direktiiviä, jonka mukaa polttoaineita verotettaisiin tulevaisuudessa päästöjen ja energiasisällön mukaan. Dieselpolttoaineen hinta nousisi, koska diesel sisältää energiaa bensiiniä enemmän ja sen tuottamat päästöt ovat suuremmat.

Bensiinin tukkuhinnassaei kilpailurajoituksia

Kilpailuvirasto on puolestaan tutkinut bensiinin myyntiä. Virasto ilmoitti eilen lopettaneensa laajan ja monivuotisen selvityksensä, joissa ruodittiin itsenäisten bensiinikauppiaiden ja öljy-yhtiöiden välisiä bensiinin tukkuhintoja.

Selvityksissä ei havaittu rikkomuksia. Itsenäiset huoltamoyrittäjät kuuluvat yleensä jonkun öljy-yhtiön jakeluketjuun ja ostavat myymänsä bensiinin jakeluketjun tukkumyyjältä.

Yrittäjät ja niitä edustava Suomen Bensiinikauppiaitten ja Liikennepalvelualojen Liitto (SBL) epäilivät ainakin osan öljy-yhtiöistä käyttävän tukkuhinnoittelussaan väärin asemaansa. Tämän arvioitiin johtuvan pyrkimyksestä vaikeuttaa itsenäisten bensiinikauppiaiden toimintaa.

Bensiinin tukkuhinnan korkeus suhteessa jonkun alueen vähittäishintoihin näyttää Kilpailuviraston mukaan kuitenkin juontuneen öljy-yhtiöiden välisestä kilpailusta, joka on painanut yhtiöiden omien asemien vähittäishintoja alaspäin.

– Tutkimus on pyritty tekemään mahdollisimman perusteellisesti ja tasapuolisesti. Siinä ei löytynyt merkkejä kilpailulakia rikkovista toimista, sanoo Kilpailuviraston apulaisjohtaja Valtteri Virtanen.

Hänen mukaansa on ymmärrettävää, että öljy-yhtiöiden tukkumyyntisopimukset eivät aina jousta samalla tavalla kuin jollakin alueella hetkittäin putoava vähittäismyyntihinta.

Huoltamoyrittäjät antoivat tänään tiedotteen, jonka mukaan virasto ei ole tunnistanut kauppiaiden ongelmia syrjivästä hinnoittelusta. Itsenäisten kauppiaiden on maksettava polttoaineesta enemmän kuin yhtiöiden omien asemien, mikä on hintasyrjintää.

– Markkinoiden toiminnassa on paljastettu selvä epäkohta, jota viranomaiset eivät selvästikään kykene käsittämään. On myös erittäin kummallista, että kilpailuviranomaisilla ei ole oikeita välineitä epäterveen ilmiön oikaisemiseen, bensiinikauppiaat tilittävät.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?