Lapissa kytee kapina: Lapsellista touhua, Flybe

Julkaistu: , Päivitetty:

Lentoyhtiö Flyben palvelut herättävät tyytymättömyyttä pohjoisen suunnalla. Tämä on johtanut lentomatkustuksen vähenemiseen.


Pohjoisen liike-elämän edustajat ovat laajasti tyytymättömiä halpalentoyhtiö Flyben tarjontaan. Tämä vahvistetaan myös Lapin Kauppakamarista. Bisnesmatkaajien tunnuslauseeksi on muodostunut "Flybe – maybe".

– Aikataulun muutokset ovat todella tempoilevia. Lapsellista touhua, tilittää tuohtunut teräsyhtiö Outokummun työntekijä  Taloussanomille.

Hänen mukaansa Flybella matkustaessa täytyy varautua siihen, että joskus lennetään, joskus taasen ei. Myös jatkoyhteydet ovat puutteellisia.

– Lisäksi lentolippujen hinnat voivat olla todella kalliita, Helsinkiin ja takaisin yli 400 euroa.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Outokummussa ollaan tyytymättömiä myös Flyben Code Share -järjestelyihin. Tämän yhteistyöjärjestelyn perusteella kuljetuksen suorittava lentoyhtiö voi olla muu kuin Flybe, vaikka varaus on tehty Flyben lennolle.

Flyben mukaan Kemi–Helsinki-väliä on lennetty joitain kertoja Czech Airlinesin koneilla. Yhtiön mukaan kyseessä ei ole kuitenkaan ollut Code share -järjestely.

Muuallakin pohjoisen suurimmissa yhtiöissä kytee hiljainen kapina. Nurinaa aiheuttaa muun muassa se, että Flybe on jättänyt pois Kemi-Tornion perjantaisen aamupäivälennon Helsinkiin, joten ainoa vaihtoehto on lähteä kukonlaulun aikaan. Myös perjantaiaamun lento Helsingistä Kemi-Tornioon on jäänyt keväällä pois.

– Kun Finncommin koneiden tilalle tulivat Flyben potkurikoneet, piteni lentoaika. Uudet aikataulut ovat myös ongelmallisia, samoin lentojen luotettavuus, Kemissä toimivan metsäyhtiön Metsä Groupin työntekijä kertoo.

Flyben mukaan matka-aikojen pidentyminen on koskenut vain osaa lennoista, sillä myös Finncomm lensi suuren osan lennoista täsmälleen samoilla potkurikoneilla, joita Flybe nyt käyttää.

– Myöhästymisiä on ollut paljon ja matkatavaroiden automaattinen siirtyminen jatkolennoille ei onnistu, vaan ne täytyy kirjata uudestaan sisään, mikä on usein aikataulujen puitteissa mahdotonta.

Kemi-Tornion lentokentän kautta kulkevien matkustajien määrä on kääntynyt selvään laskuun. Kemi-Tornion lentoaseman päällikkö Kari Pinolan mukaan lasku on jatkunut keväällä 20–25 prosentin tahtia.

– Liikematkustajat ovat arvostelleet nimenomaan aikatauluja, Pinola sanoo.

Flybe on ainoa kentälle säännöllisesti lentävä yhtiö. Finnair ja Flybe ostivat Finnairin syöttöliikennettä muun muassa Kemi-Torniossa hoitaneen Finncomm-lehtoyhtiön viime heinäkuussa.

Flyben mukaan
lentoja on paljon


Flyben kaupallinen johtaja Antti Kuusenmäki puolustautuu. Hän korostaa, että Kemin ja Helsingin välillä lennetään jopa 46 viikoittaista lentoa, mikä on suurin vuorotiheys koko Flyben Suomen verkostossa. Yhdensuuntaisten lippujen hinnat reitillä alkavat 59 eurosta.

– Lentoreitin aikataulu on aina kompromissi, joka sopii toisille paremmin kuin toisille. Aikatauluissa on kuitenkin huomioitu niin Kemin ja Helsingin väliset reittimatkustajat kuin Finnairin kymmenille jatkoyhteyksille suuntaavat matkustajat, Kuusenmäki sanoo.

– Ostettuamme viime kesänä Finncommin yhdessä Finnairin kanssa olemme joutuneet tekemään vaikeita päätöksiä, kuten yksittäisten vähän käytettyjen vuorojen karsimista, saadaksemme käännettyä vuosien 2010 ja 2011 aikana kertyneet kymmenen miljoonan euron tappiot voitoksi. Ymmärrämme lentojen säännöllisyyden ja täsmällisyyden merkityksen matkustajille.

Kuusenmäen mukaan viime viikkoina lennot ovatkin toimineet hyvin. Esimerkiksi maaliskuussa Flybella ei ollut Kemin reitillä yhtään peruutettua lentoa.

Reittejä
karsittu 


Flybe aloitti viime syksynä lennot Pohjoismaissa ja Baltiassa. Pohjoisen suunnan lennot siirtyivät sille pohjalaisten liikemiesten syöttöliikenneyhtiö Finncommilta, joka oli kannattanut heikosti ja jonka omistajat halusivat rahastaa.

Brittiyhtiö Flybe ja Finnair perustivat elokuussa yhteisyrityksen, joka hankki omistukseensa Finncommin omistavan Finnish Commuter Airlinesin. Flyben omistusosuus yhtiöstä on 60 prosenttia. Finncomm on nyt osa Flybea ja Finncommin koneisiin on lyöty Flyben brändi ja värit.

Flybe on jo nyt joutunut karsimaan kannattamattomia reittejään. Helsingin ja Porin väliset lennot loppuivat matkustajien vähyyden takia huhtikuun alussa, mikä on aiheuttanut närää paikallisen elinkeinoelämän piirissä.

Flybe aloitti tässä kuussa Seinäjoella ja Vantaalla yt-neuvottelut, joiden piirissä on noin 70 henkilöä. Neuvottelut eivät kuitenkaan koske lentohenkilökuntaa.

Emomaassaan Britanniassa tyytyväisyys Flyben palveluihin on heitellyt laidasta laitaan. Yhtiö on kuitenkin saanut selvästi vähemmän kielteistä julkisuutta kuin tempauksistaan kuuluisa halpayhtiö Ryanair, jonka liiketoimintastrategiaan kuuluu huomion herättäminen, tavalla tahi toisella.

(Tarkennus 27.4.: Juttuun on päivitetty Flyben kommentit Code share -järjestelyistä ja matka-ajasta.)

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kulutusluottoa ottaneesta asiakkaasta tulee helposti lypsylehmä – ”Voi olla järkevämpää päästää velkansa ulosottoon”

    2. 2

      5 keinoa selviytyä hometalon kanssa – ”Mies puolusti taloa sanomalla, että myyjä on pappi”

    3. 3

      Radio Helsinki: Digelius-levykaupan Ilkka ”Emu” Lehtinen on kuollut

    4. 4

      HOK-Elannon ex-päällikköä epäillään 800 000 euron lahjusten ottamisesta

    5. 5

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    6. 6

      Maiden eläkejärjestelmät vertailtiin – näin Suomi sijoittui

    7. 7

      Venäläinen Deripaska vie yrityksensä pörssiin – En+ Groupin arvo jopa yli 7,2 miljardia euroa

    8. 8

      Tero Sarkkinen, 46, käyttää yrityskaupasta saamiaan rahoja enkelisijoituksiin – ”Samoilla rannekelloilla tässä mennään”

    9. 9

      Vaisala sai tilauksia heinä-syyskuussa ennätystahtiin

    10. 10

      ”Tekoäly kuin uusi sähkö” – Ministeri Lintilä: Kaksi vuotta sitten kukaan ei puhunut mitään

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Maiden eläkejärjestelmät vertailtiin – näin Suomi sijoittui

    2. 2

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    3. 3

      Tero Sarkkinen, 46, käyttää yrityskaupasta saamiaan rahoja enkelisijoituksiin – ”Samoilla rannekelloilla tässä mennään”

    4. 4

      Veikko Salli, 81, loi roskiksista menestysbisneksen – ”Olen urallani moneen kertaan suistunut ja ylös noussut”

    5. 5

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    6. 6

      3 perhettä kiisteli homepommista, keskimmäinen joutui maksajaksi – ”Tuomioiden takana on paljon inhimillistä kärsimystä”

    7. 7

      5 keinoa selviytyä hometalon kanssa – ”Mies puolusti taloa sanomalla, että myyjä on pappi”

    8. 8

      Timo Tirroniemi, 62, haki alkupääoman pankin takaoven kautta ja on nyt miljonääri

    9. 9

      Kommentti: 10 sytykettä seuraavaan finanssikriisiin

    10. 10

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    2. 2

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    3. 3

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    4. 4

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    5. 5

      Työttömyystuki yli 8 600 e/kk – ”Heitä on muutama Suomessa”

    6. 6

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    7. 7

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    8. 8

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    9. 9

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    10. 10

      Viljami, 15, puhdistaa vanhoja golfpalloja ja myy ne voitolla – ”Olen suunnitellut jo vähän laajentamistakin”

    11. Näytä lisää