Näin auto soittaa hätäpuhelun ihan itse

Julkaistu: , Päivitetty:

Autonvalmistaja Volvo kertoo tiedotteessaan, että uusiin Volvon malleihin on saatavissa järjestelmä, joka toimii hätäapuna ja turvalaitteena. Mistä oikein on kyse ja mitä lysti lopulta maksaa?


Kivikova kilpailu autojen myynnissä nostaa turvallisuuden taas vahvasti esiin. Volvo kertoo tiedotteensa mukaan tuovansa ensimmäisenä Suomessa markkinoille järjestelmän, joka kutsuu hätätilanteessa automaattisesti apua paikalle.

Järjestelmä toimii jopa 17. Länsi-Euroopan maassa ja lisäksi läntisellä Venäjällä.

Volvo On Call -järjestelmä koostuu handsfree-yksiköstä ja kahdesta autoon integroidusta painikkeesta. Laitteisto sisältää autoon kiinteästi asennetun GSM-puhelinmoduulin, vara-antennin, vara-akun sekä liitännän auton ulkoiseen antenniin.

Manuaalista hätäapua käytettäessä kuljettaja tai matkustaja painaa hätätilanteessa SOS-painiketta, jolloin Volvo On Call -palvelukeskukseen lähetetään viesti ja avataan ääniyhteys. Keskus määrittää hätätilanteen laadun kuljettajan kanssa, vahvistaa Volvon tiedotteen mukaan kuljettajan ja matkustajien kunnon. Järjestelmä vahvistaa auton sijainnin ja ottaa yhteyden asianmukaiseen hätäpalveluun.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Automaattinen hätäapu

Kun auton turvatyynyt laukeavat onnettomuudessa, automaattinen hätäapu lähettää viestin ja avaa ääniyhteyden Volvo On Call -keskukseen. Kuljettaja voi olla loukkaantunut eikä pysty puhumaan, jolloin keskus ottaa yhteyden hätäpalveluun ja ilmoittaa auton sijainnin.

Auton sijainnin määrittää GPS-järjestelmän ja Volvo On Call -yksikön ohjelmiston yhdistelmä. Tekniikka laskee pisteitä auton ajoreitillä. Nämä sijaintitiedot tallennetaan auton muistiin, joten kun asiakas painaa SOS- tai On Call –painiketta tai tapahtuu onnettomuus, auton sijainti ja auton järjestelmien tilaa koskevat tiedot lähetetään SMS –dataviestinä Volvo On Call -palvelimelle.

Vuositilaus ja
runsaan 700 euron maksu


Volvo On Call -järjestelmän ja älypuhelimien yhteistyö perustuu GPS- ja GSM-tekniikkoihin. GPS edellyttää esteettömyyttä ulkona ja GSM puolestaan verkon kattavuutta.

Tiepalvelun ja muiden turva- ja mukavuuspalveluiden käyttö edellyttää kuitenkin VOC vuositilausta sekä Volvo tiepalvelun yleisten ehtojen täyttymistä. Uusi VOC -järjestelmä sisältää 2 vuoden vuositilauksen. Järjestelmän saa vaan uusiin autoihin tehdasasenteisena, hintaan 700 euroa plus verot.

AB Volvo on ruotsalainen kuorma- ja linja-autojen, maanrakennuskoneiden ja merimoottoreiden valmistaja. Se perustettiin Göteborgissa Ruotsissa vuonna 1927. Volvon henkilöauto-osaston omistaa vuodesta 2010 lähtien kiinalainen Zhejiang Geely.





Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Mikko Kuitunen halusi perustaa firman, jonne ei potuta mennä töihin – ”Suomessa esiintyy liikaa vääränlaista vallanhimoa”

    2. 2

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    3. 3

      Kokkilan kesätyö vastaavana mestarina päättyi onnettomuuteen – ”Meillä ei ollut niin vaikeasta työstä minkäänlaista kokemusta”

    4. 4

      Pankkien konttoreista käydään nostamassa jopa alle 20 euron summia – voi kannattaa

    5. 5

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    6. 6

      Ex-johtaja tienasi 180 000 euroa vuodessa: kutsuttiin palkattomaan työkokeiluun – "Ehdotetaan jotain kärrypojan hommia"

    7. 7

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    8. 8

      Ilpo Kokkila: Hyvän johtajan iso palkka on kaikkien etu

    9. 9

      Kirsti Paakkanen täsmentää: Testamenttia ei ole tehty – ”Saa kai minulla unelmia olla”

    10. 10

      Suomalaisyhtiöt puuttuvat yhä NGM-pörssistä – ”Ei ole mennyt ihan suunnitellusti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    2. 2

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    3. 3

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    4. 4

      Sairauslomalisä, tunturityölisä, tunnelilisä – saatko sinäkin erikoisia palkanlisiä?

    5. 5

      Ilpo Kokkila: Hyvän johtajan iso palkka on kaikkien etu

    6. 6

      Pankkien konttoreista käydään nostamassa jopa alle 20 euron summia – voi kannattaa

    7. 7

      Kokkilan kesätyö vastaavana mestarina päättyi onnettomuuteen – ”Meillä ei ollut niin vaikeasta työstä minkäänlaista kokemusta”

    8. 8

      Joukko lääkäreitä ei uskalla paljastaa sivutyötään – poikii jopa vihapostia

    9. 9

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    10. 10

      Kirsti Paakkanen täsmentää: Testamenttia ei ole tehty – ”Saa kai minulla unelmia olla”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    2. 2

      Ex-johtaja tienasi 180 000 euroa vuodessa: kutsuttiin palkattomaan työkokeiluun – "Ehdotetaan jotain kärrypojan hommia"

    3. 3

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    4. 4

      Ala käy kuumana ja tekijöille tarvetta: keskiansiot yli 4100 e/kk – pääsy­vaatimuksena yksi koe

    5. 5

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    6. 6

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    7. 7

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    8. 8

      Joukko lääkäreitä ei uskalla paljastaa sivutyötään – poikii jopa vihapostia

    9. 9

      Sairauslomalisä, tunturityölisä, tunnelilisä – saatko sinäkin erikoisia palkanlisiä?

    10. 10

      180 000 € vuodessa tienannut työtön ex-johtaja suivaantui te-toimiston ehdotuksesta – lukijat muistuttavat tasa-arvosta

    11. Näytä lisää