Valmistajat tuovat taas uusia maakaasuautoja Suomen markkinoille - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Näillä autoilla voit puolittaa polttoainekulusi

Suomen markkinoille tulee tänä keväänä lisää uusia kaksikäyttöisiä maakaasuautoja, jotka toimivat kaasun lisäksi myös bensalla. Maakaasulla ajelu tulee halvaksi: parhaimmillaan polttoainekulut puolittuvat.

12.4.2012 11:20 | Päivitetty 12.4.2012 11:18

Maakaasuautoilu saa taas lisäinnostusta, sillä nyt Suomenkin markkinoille on tulossa ainakin neljä uutta kaksikäyttöisiä (bensiini/maakaasu) henkilöautomallia.

Näissä ei olla enää pelkästään yhden polttoaineen varassa: jos kaasu sattuu loppumaan tankista, auto siirtyy automaattisesti käyttämään bensiiniä.

Maakaasun vertailuhinta 95E-bensiiniin on 0,845 euroa litralta ja biokaasun 0,909 euroa litralta. Käytännössä bensa maksaa näihin verrattuna tuplasti, ainakin kalliimmilla asemilla tankatessa.

Kaasun hintakehityskin on ollut vähemmän poukkoilevaa kuin bensalla.

Jos auto kuluttaa esimerkiksi 7 litraa polttoainetta sadalla kilometrillä ja vuosittainen ajomäärä on 20 000 kilometriä, säästöä kertyy jo yhdessä vuodessa noin 1200 euroa maakaasua käyttäen.

Toistaiseksi maakaasuautojen yleistymistä on hillinnyt lähinnä maakaasun jakeluverkoston keskeneräisyys sekä silkka tiedon puute. Jakeluasemia on tällä hetkellä koko maassa vain 17.

Käyttövoimaverotus kiristyymaakaasuautollekin ensi vuonna

Myös valtion energiaveroaikeiden epävarmuus on arveluttanut ostajia.

Vuoden 2013 alussa henkilöautojen käyttövoimavero eriytyy tarkemmin polttoaineen mukaan. Myös maakaasuautoille on luvassa lisää veroa, 3,1 senttiä päivässä auton kokonaismassan jokaista alkavaa sataa kiloa kohden.

Keskimäärin tämä tarkoittaa esimerkiksi dieselautoihin verrattuna melko maltillista, noin 200 euron vuotuista käyttövoimamaksua.

Kaasuauton voirakennuttaa myös itse

Oman, uudehkon bensa-autonsa voi muutattaa maakaasukäyttöiseksi myös itse. Autoon asennettava kaasujärjestelmä tulee bensiinijärjestelmän rinnalle. Tärkein edellytys on, että auton alkuperäisessä moottorissa on polttoaineen suihkutus.

Muutostöitä tekeviä liikkeitä on muutama, ja työ maksaa auton sylinterimäärän mukaan 1500–3300 euroa.

Suorituskykyyn muutos ei vaikuta käytännössä millään tavalla. Pelkästään maakaasua käyttäen auton käyttösäde on tavallisesti noin 350–400 km.

Maakaasuautot ovat hyvin yleisiä eteläisessä Euroopassa. Maailmalla niitä on käytössä arviolta 12 miljoonaa.

Uusia Suomessa myytäviä maakaasuautoja Mercedes-Benz E 200 NGTOpel ZafiraOpel Zafira Tourer (tulossa 2012)Opel Combo (tulossa 2012)VW PassatVW Passat VariantVW TouranVW CaddyVW Caddy MaxiVW up! (tulossa 2012)Seat Mii (tulossa 2012)Fiat Doblo MaxiIveco Eco DailyMB Sprinter NGTLisäksi käytettyinä voi löytää Mercedes-Benz B180 NGT - sekä Volvo V70 Bi-Fuel-malleja Lähde: Maahantuojat

Maakaasun tankkausasemia Suomessa Huhtikuun 2012 tilanne

Espoo 2 asemaaHaminaHelsinki 3 asemaaHyvinkääKotkaKouvolaLahtiLappeenrantaLaukaa (biokaasu)LohjaMäntsäläPorvooRiihimäkiTampere Lähde: Gasum,TraFi

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?