Kasvava verkkokauppa tarjoaa niin mahdollisuuksia kuin ongelmiakin - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Näin vältät tyrimästä verkkokaupassa

Verkkokauppa kasvaa Suomessa huimaa vauhtia. Verkkokauppaan liittyy kuitenkin riskejä. Lue, miten vältät hassaamasta rahojasi.

10.4.2012 6:01 | Päivitetty 5.4.2012 16:51

Verkkokauppa kasvaa kohisten. Viime vuonna verkosta ostettiin tavaroita ja palveluita yli kymmenellä miljardilla eurolla. Tieto käy ilmi Asiakkuusmarkkinointiliiton, Kaupan liiton ja tutkimusyhtiö TNS Gallupin tuoreesta verkkokauppatilastosta.

Kasvua edellisvuodesta oli kymmenen prosenttia. Summaan sisältyvät sekä ulkomailta että Suomesta ostetut tuotteet ja palvelut.

Yksi syy verkkokaupan kasvulle on palveluiden monikanavaisuus. Kuluttajat etsivät tietoa ja tuotteita verkkokaupoista eri välineistä, kuten perinteisistä lehtimainoksista sekä sosiaalisesta mediasta.

– Tyypillistä on, että tuotteesta etsitään ensin tietoa verkosta, jonka jälkeen käydään tarkastamassa tuote liikkeessä, verkkokaupparatkaisuja kauppaavan Smilehousen viestintäpäällikkö Esa Luoto sanoo.

Lehtimainoksestasosiaaliseen mediaan

Luoto kertoo omasta pyöränostokokemuksestaan. Lumien sulettua Luodon tytär tarvitsi pyörän. Silmään sattui lastenpyöristä kertova lehtimainos.

Lastenpyörien maailma ei ollut Luodolle tuttu, minkä vuoksi hän kävi läpi internetin keskustelupalstoja ja eri verkkokauppoja, joissa kerrottiin kyseisen pyörän ominaisuuksista. Hän halusi varmistua, että muiden kokemukset pyörästä ovat hyviä.

Keskustelupalstat näyttivät pyörälle vihreää valoa. Tämän jälkeen Luoto katsoi pyörän verkkokaupasta.

Oikea malli löytyi, mutta pyörän vannekoosta ei ollut varmuutta. Luoto suuntasi kivijalkaliikkeeseen, jossa myyjä opasti oikean pyörän valinnassa.

Hinta ei kuitenkaan täsmännyt lehtimainoksen ja verkkokaupan kanssa. Luoto kaivoi taskustaan kännykän ja näytti myyjälle pyörän hintaeron liikkeen ja verkkokaupan välillä.

Tarjoushinta oli päivittynyt vain verkkokauppaan. Osoitettuaan pyörän uuden hinnan kännykällään, Luoto menopelin mainoksen lupaamalla hinnalla.

Otaselvää Luodon sukkulointi on vain yksi esimerkki verkkokaupan ja perinteisten myymälöiden välisestä suhteesta. Hänen ostopäätökseensä vaikutti suuresti sosiaalinen media.

Kuluttajan pitäisikin tutustua aina tuotteeseen ja verkkokauppaan sosiaalisessa mediassa ennen ostopäätöksen tekemistä, Euroopan kuluttajakeskuksen johtaja Leena Lindström sanoo.

Lindströmin mukaan ihmiset varoittavat usein huonoista kokemuksistaan keskustelupalstoilla.

– Ota selvää, kuka myyjä on ja mistä tämä löytyy, Lindström kehottaa.

Toisekseen Lindström suosittelee hankkimaan luottokortin verkkokauppaostoksia varten.

– Ei kannata tehdä verkko-ostoksia muuten kuin luottokortilla, koska siihen sisältyy mahdollisuus saada rahansa takaisin, jos tavaraa ei tulekaan.

Myös luottokorttiin liittyy ongelmia. Luotolla ostaminen tapahtuu aina velaksi toisin kuin pankkisiirrolla ostettaessa. Lindströmin mukaan kuluttajan pitäisikin aina myös tarkistaa, tapahtuuko maksu niin sanotussa suojatussa yhteydessä. Tämä käy ilmi muun muassa siitä, alkaako internetosoite kirjainyhdistelmällä https.

Lindström kehottaa lukemaan sopimusehdot siitäkin huolimatta, että ne näyttävät pitkiltä. Hänen mukaansa ei kannata kuvitella, verkkokaupassa myytäviin tuotteisiin liittyisi automaattisesti palautusoikeus.

Ongelmia jamahdollisuuksia

Verkkokauppa tarjoaa ongelmien lisäksi mahdollisuuksia

– Kuluttajilla on tänä päivänä käytettävissä mielettömät eurooppalaiset markkinat. Hintaerot voivat olla huomattavia, Leena Lindström sanoo.

Maailmanlaajuiset verkkomarkkinat luovat toisaalta myös ongelmia. Monilla verkkokaupoilla on nykyään suomenkieliset verkkosivut. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että asiakaspalvelua olisi saatavilla suomeksi.

Ongelmatilanteissa sovellettava lainsäädäntö voi olla myös haaste. Lindström nostaa esimerkiksi ruotsalaisen lainsäädännön. Sen mukaan tuotteen palautus tapahtuu asiakkaan kustannuksella.

Myös mahdolliset tullit ja muut lisämaksut voivat olla ongelma, jos tuotteita ostaa ulkomaisista verkkokaupoista.

"Ei syrjäytäperinteistä kaupankäyntiä"

Helmikuussa julkaistusta verkkokauppatilastosta käy ilmi, että verkkokaupoista ostetaan ennen kaikkea palveluita, kuten lentolippuja ja hotelliöitä. Vähittäiskaupan tuotteista eniten ostetaan elektroniikka, vaatteita, musiikkia, elokuvia, autotarvikkeita ja sisustus- ja puutarhatuotteita.

Smilehousen Esa Luodon mukaan ei ole mitään tuoteryhmää, jota ei voitaisi myydä verkkokaupassa. Monet isot yritykset ovatkin panostaneet voimakkaasti verkkokauppaan.

Vaikka verkkokauppa kasvaa voimakkaasti, Luoto ei usko sen syrjäyttävän perinteistä kaupankäyntiä muuten kuin tietyillä erikoisaloilla.

– Myymälät eivät katoa minnekään. Verkkokaupat nousevat rinnalle tukemaan perinteistä kauppaa.

Verkkokaupan suosioperustuu vapauteen

Verkkokauppa kasvoi tammi–helmikuussa 23 prosenttia viime vuoden vastaavasta ajanjaksosta, käy ilmi verkkokauppapalveluita tarjoavan Vilkas Groupin verkkokauppaindeksistä.

Kasvu on huimaa. Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski sanoo tiedotteessa, että asiakkaat ovat aiempaa myönteisempiä verkko-ostamiselle. Toisaalta myös yritykset tarjoavat uusia palveluita verkossa asioimiseen.

Palveluilla kilpaileminen onkin se, millä Smilehousen Luoto arvelee suomalaisverkkokauppojen pärjäävän. Hänen mukaansa suomalaiset verkkokaupat eivät pysty kilpailemaan hinnalla ulkomaisia vastaan.

– Verkkokaupan suosio perustuu ennen kaikkea sen helppouteen ja vapauteen. Ostaminen ei ole sidottu aukioloaikoihin, Luoto sanoo.

– Kun lapset ovat päiväunilla, voit vaikka mennä katsomaan kurahousuja.

Huijaus vaipetos?

Smilehousen Luodon mukaan käyttömukavuus on nykyään yksi tärkeimmistä kriteereistä, joilla verkkokauppa valitaan. Kun yleinen verkkoturvallisuus on kasvanut, on takavuosien ykköskriteeri tietoturva pakittanut kakkossijalle.

Myös huijaukset verkkokaupassa vaikuttavat vähentyneen. Verkkohuijaukset ovat tyypillisempiä kuluttajien keskinäisessä verkkokaupassa, Luoto sanoo. Tällaisia sivustoja ovat esimerkiksi myyntisivustot Huuto.net ja kansainvälinen eBay.com.

Euroopan kuluttajakeskuksen Leena Lindströmin mukaan huijaus on yleisesti mielenkiintoinen ilmaisu.

– Puhutaanko petoksesta vai siitä, että kuluttaja ei ole ollut riittävän valppaana, Lindström kysyy.

Hänen mukaansa puolet kuluttajien valituksista on sellaisia, että kuluttaja ei ole huomannut tai tajunnut sopimusehtoja.

Lindström muistuttaa, että verkkokaupassa kannattaa olla varovainen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?