Poliisi tutkii myös Finnairin ja Ilmarisen rahtibisneksiä

Julkaistu: , Päivitetty:

Kohusta toiseen edenneen lentoyhtiö Finnairin ja eläkeyhtiö Ilmarisen kytköksistä paljastuu koko ajan lisää tietoa. Poliisi ja valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri ovat kiinnostuneet myös yhtiöiden yhteisestä rahtifirmasta.


Viime viikolla Helsinki-Vantaan lentokentän seinään täräyttänyt lentokone muistutti rahtiyhtiö Nordic Global Airlinesista (NGA) – lentoyhtiö Finnairin ja eläkeyhtiö Ilmarisen välisestä linkistä, jota ei ole kovin usein julkisuudessa esitelty. Kyseessä on Finnairin rahtia lennättävä yhtiö, josta Ilmarinen omistaa 11 prosenttia. Finnair Cargon osuus on 40 prosenttia.

Vain kahden koneen voimin lentävä NGA aloitti kaupparekisterin mukaan toimintansa lähes tarkalleen vuosi sitten maaliskuun lopussa.

Finnairin keskiviikkoisessa yhtiökokouksessakin ryöpytetty toimitusjohtaja Mika Vehviläinen oli myynyt asuntonsa Ilmariselle helmikuussa, ja Ilmarisen toimitusjohtajan Harri Sailaksen hallituspaikka Finnairissa oli vahvistettu yhtiökokouksessa viikkoa aiemmin.

Vehviläisen asuntokaupat ovat nyt poliisin esitutkinnan alla, ja osana niitä selvitellään kaikkea Ilmarisen ja Finnairin välistä liiketoimintaa.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Heidi Hautala (vihr.) sanoo olevansa tietoinen NGA:n olemassaolosta ja sen omistussuhteista.

– Olen pyytänyt selvittämään kaikki Finnairin ja Ilmarisen sidonnaisuudet, joista tämä liiketoimi oli yksi, Hautala kommentoi Taloussanomille.

Poliisista vahvistettiin Ilta-Sanomille, että kuultavia tutkinnassa on noin 10 henkilöä. Helsingin rikospoliisin talousrikosyksikkö tutkii nimenomaan, onko asuntojärjestelyillä vaikutusta osapuolten liiketoimintaan Ilmarista suosivasti eli onko kyseessä lahjusrikos.

Copterlinelle kävi
köpelösti


NGA:n tarina alkoi Finnairin kahdesta vanhasta MD-11-matkustajakoneesta, joista se oli luopumassa. Niistä tehtiin rahtikoneita, joiden ostajaehdokkaaksi ilmaantui yhdysvaltalainen sijoitusyhtiö Neff Capital Management.

Finnairin mukaan yhdysvaltalaiset ehdottivat yhteisen rahtiyhtiön perustamista.

Näin tehtiin. Finnairin osuudeksi tuli 40 prosenttia, Neff Capital Management otti 20 prosenttia ja toinen yhdysvaltalainen, Daken Capital Partners LLC, 29 prosenttia. Finnairin mukaan molemmat ovat Neffin perheen sijoitusyhtiöitä.

Mutta miksi eläkeyhtiö Ilmarinen läksi mukaan Finnairin rahtibisnekseen? Sen edelliset ilmailubisnekset helikopteriyhtiö Copterlinen muodossa eivät päättyneet kovin rohkaisevasti vaan vakavan onnettomuuden kautta konkurssiin.

NGA sopi salkkuun,
sanoo Ilmarinen


Sijoitusjohtajan varamies Esko Torsti Ilmarisesta sanoo, että yhtiö arvioi mahdollisia sijoituksia niiden riski- ja tuotto-odotuksien valossa, sen mukaan, "onko kyseessä meidän näköisemme sijoitus".

Toimialalla ei hänen mukaansa ole erityistä merkitystä. Torsti sanoo, että kuljetusalan yrityksiä on harvoin tarjolla, ja niitä katsotaan harvoin sopiviksi sijoituksiksi. Hän ei muista varmaksi, onko Ilmarisen omistamien listaamattomin yritysten joukossa muita kuljetusalan toimijoita.

NGA:sta kuitenkin tuli osa Ilmarisen sijoitussalkkua. Miksi?

– Käymme vuosittain läpi kymmeniä tai satoja meille tarjottuja yrityksiä, Torsti sanoo.

Jos kohdalle osuu hyvä kokonaisuus, niihin tartutaan. Torstin mukaan näin on analyysin perusteella käynyt NGA:n kohdalla.

Mistä aloite NGA:n omistuksesta tuli, Finnairiltako?  Sitä Torsti ei sano muistavansa.

Mitä sanoo Finnair? Yhtiön mukaan Ilmarisen mukaantulosta on parempi kysyä juuri eläkeyhtiöltä itseltään. Viestintäpäällikkö Päivyt Tallqvist Finnairista kuitenkin sanoo, että Neffistä ei yhdysvaltalaisena voinut tulla Euroopan unionissa lentoyhtiön enemmistöosakas. Siksi on varmaankin tarvittu toinen EU-toimija, Tallqvist arvioi.

Huhtikuussa kaupparekisteriin viedyn yhtiön osakepääoma on kolme miljoonaa euroa. Ilmarisen viime vuoden toimintakertomuksessa ja tilinpäätöksessä omistusta ei näy nimellä, koska Ilmarinen ei listaa alle 0,5 miljoonan euron sijoituksia näin tarkasti.

Kolarikone liikenteeseen
parin viikon kuluttua


Viime viikolla lentokentällä seinään karahtanut kone on edelleen korjattavana, ja se saadaan liikenteen noin kahden viikon kuluttua, kertoo NGA:n toimitusjohtaja Maunu Visuri.

Visurin mukaan koneen muutaman viikon lentotauko tekee ison loven yhtiön liiketoimintaan – koneitahan on vain kaksi. Yhtiö on rahtifirmaksi pieni, ja erään alan analyytikon mukaan se saattaa olla "maailman pienin rahtiyhtiö".

Nyt poissa pelistä oleva kolarikone lentää Finnair Cargolle rahtia New Yorkiin, Frankfurtiin, Souliin ja Hongkongiin. Toinen tekee matkaa Belgiasta käsin Afrikkaan, asiakkaanaan britannialainen yhtiö Ana Airline Management Limited.

Visurin mukaan NGA ei ole jäänyt jälkeen sille asetetuista aikatauluista tai muista tavoitteista. Hän kuitenkin huomauttaa, että rahtitoiminta aloitettiin vasta elokuussa, ja siksi toiminnasta on varsin aikaista sanoa mitään.

Selvää on, että yhtiö pyrkii hankkimaan lisää koneita, sillä rahtitoiminnan pyörittäminen kahdella koneella on haastavaa. Hän sanoo, että kolmella tai neljällä koneella lentäminen samasta paikasta tekee toiminnasta tehokkaampaa ja varmempaa.

Visurin mukaan yhtiön tunnusluvuista ei vielä kannata juuri puhua, sillä lentäminen aloitettiin vasta elokuussa.

(Oikaisu: Toisin kuin jutussa aluksi kerrottiin, Maunu Visuri ei enää toimi Finnair Aircraft Financen toimitusjohtajana.)

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Timo Tirroniemi, 62, haki alkupääoman pankin takaoven kautta ja on nyt miljonääri

    2. 2

      Viljami, 15, puhdistaa vanhoja golfpalloja ja myy ne voitolla – ”Olen suunnitellut jo vähän laajentamistakin”

    3. 3

      Työttömyystuki yli 8 600 e/kk – ”Heitä on muutama Suomessa”

    4. 4

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    5. 5

      3 perhettä kiisteli homepommista, keskimmäinen joutui maksajaksi – ”Tuomioiden takana on paljon inhimillistä kärsimystä”

    6. 6

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    7. 7

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    8. 8

      Nuoret yhä useammin yrittäjiksi – ideat usein arjen tarpeista tai omista harrastuksista

    9. 9

      Yrityskaupat poikivat uusia miljonäärejä – kauppaa käydään vilkkaasti tänäkin vuonna

    10. 10

      Henkilöstön vuokraus kasvaa ennätysvauhtia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Työttömyystuki yli 8 600 e/kk – ”Heitä on muutama Suomessa”

    2. 2

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    3. 3

      Viljami, 15, puhdistaa vanhoja golfpalloja ja myy ne voitolla – ”Olen suunnitellut jo vähän laajentamistakin”

    4. 4

      3 perhettä kiisteli homepommista, keskimmäinen joutui maksajaksi – ”Tuomioiden takana on paljon inhimillistä kärsimystä”

    5. 5

      Timo Tirroniemi, 62, haki alkupääoman pankin takaoven kautta ja on nyt miljonääri

    6. 6

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    7. 7

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    8. 8

      Kuusi Persianlahden maata ottaa käyttöön 5 prosentin arvonlisäveron – syynä öljyn hinnan lasku

    9. 9

      Kommentti: Pitäisikö ”työn välttelijöiltä” viedä tuet? Ei mitään hyötyä

    10. 10

      Mikko Kuitunen halusi perustaa firman, jonne ei potuta mennä töihin – ”Suomessa esiintyy liikaa vääränlaista vallanhimoa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    2. 2

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    3. 3

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    4. 4

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    5. 5

      Ex-johtaja tienasi 180 000 euroa vuodessa: kutsuttiin palkattomaan työkokeiluun – "Ehdotetaan jotain kärrypojan hommia"

    6. 6

      Työttömyystuki yli 8 600 e/kk – ”Heitä on muutama Suomessa”

    7. 7

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    8. 8

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    9. 9

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    10. 10

      Joukko lääkäreitä ei uskalla paljastaa sivutyötään – poikii jopa vihapostia

    11. Näytä lisää