Piti tulla väliaikainen vero – jäi pysyväksi

Julkaistu:

Hallitus perustelee vastaleivottua solidaarisuusveroa sillä, että vero on väliaikainen ja tarpeen vaikeina aikoina. Onko väliaikainen vero kuitenkin tullut jäädäkseen? Näin on käynyt aiemmin.


Kiistelty solidaarisuusvero on yksi uudistuksista, jotka hallitus hyväksyi kehysriihessään. Vero herätti ennakkoon eripuraa siitä, kertyykö siitä valtion kassaan rahaa vai pelkkää symboliikkaa. Uusi vero kohdistuu yli 100 000 euron vuositulot tienaaviin kansalaisiin, ja heitä on Suomessa rajallinen määrä.

Solidaarisuusveron läpimenoa lienee edesauttanut se, että veron on tarkoitus olla väliaikainen.

Mutta kun vero on kerran asetettu, raaskitaanko siitä enää luopua, vai jääkö vero pysyväksi? Se ei olisi ainutkertaista Suomen historiassa.

Esimerkiksi nykyiset autovero ja ajoneuvovero ovat alunperin väliaikaisia veroja. Ne ovat täysissä voimissaan tänä päivänä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Autovero astui ensi kerran voimaan vuonna 1958 yhden vuoden väliaikaisena verona. Kun eduskunta silloin hyväksyi lain, se ilmoitti Autoliiton mukaan "edellyttävänsä, että vero on vain tilapäinen ja valtion senhetkisestä poikkeuksellisen kireästä rahatilanteesta johtuva".

Verosta oli tarkoitus pyrkiä luopumaan etenkin halvemman hintaluokan ajoneuvojen osalta heti, kun valtiontalous antaa siihen mahdollisuuden. Autoveron kantoa kuitenkin jatkettiin pätkä pätkältä, kunnes siitä tuli pysyvä 1960-luvun lopulla, kertoo Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

Myös ajoneuvovero on soljunut autoilijoiden arkeen pikku hiljaa. Niemisen mukaan vuonna 1976 ajoneuvoveroa maksettiin niin sanottuna tarraverona. Sen jälkeen vero jäi pois käytöstä, kunnes vanha konsti keksittiin uudelleen lamavuosina. Vuonna 1994 astui voimaan niin sanottu auton käyttömaksu eli ajoneuvovero. Perusteena oli autoveron tuoton alentuminen sen jälkeen, kun uusien autojen autoveroa oli laskettu edellisenä vuonna.

Eurokriisin tuomat
korotukset voivat pysyä


Suomen Yrittäjien veroasiantuntijoiden mukaan yrittäjiin ei ole viime vuosina kohdistunut merkittäviä uusia veroja, jotka olisi ensin asetettu väliaikaisiksi, mutta muutettu sitten pysyviksi.

– En muista, että sellaisia olisi ollut, sanoo Suomen Yrittäjien veroasiantuntija Laura Kurki.

Kurjen mukaan asiaan on vaikuttanut valtiosääntöoikeudellinen muutos muutos 1990-luvun alussa. Ennen vuoden 1992 syyskuuta voimassa ollut valtiosääntö kannusti säätämään uuden veron aluksi väliaikaiseksi, koska yksivuotisen verolain säätämiseen riitti yli 50 prosentin äänten enemmistö eduskunnassa. Jos verosta haluttiin pysyvä, tarvittiin 2/3-enemmistö.

Silloisen muutoksen tavoitteena oli, etteivät säätämisjärjestykseen liittyvät näkökohdat enää vaikuttaisi siihen, säädetäänkö jokin uusi verolaki pysyvänä vai yksivuotisena.

Myös Veronmaksajain keskusliiton pääekonomistin Minna Punakallion mukaan väliaikaiseksi säädetyt verot ovat olleet hyvin harvinaisia viime vuosina.

– Toisaalta Kreikassa, Espanjassa ja joissakin muissa Euroopan maissa on viime vuosina käytetty väliaikaista tuloveronkiristystä säästötalkoissa yhtensä keinona, Punakallio sanoo.

Punakallion mukaan kiristykset ovat lähtökohtaisesti vain määräaikaisia, mutta riskinä voi olla kiristysten jääminen pysyviksi.

Säilyykö
solidaarisuusvero?


Helsingin yliopiston taloushistorian professori Sakari Heikkisen mukaan vielä ei pysty arvioimaan, voisiko solidaarisuusverosta tulla pysyvä.

– Onhan julkisuudessa esitetty aika selkeä tavoite, että se olisi väliaikainen, Heikkinen sanoo.

Aikaisemmin verotuksessa on kuitenkin yleensä "poljettu yhteen suuntaan".

– Verotushistoriassa uuden veron säätäminen on ollut aika paljon helpompaa kuin veron poistaminen. Lisäeuroille on aina löytynyt käyttöä. Mutta varmasti niitäkin veroja on, joita on myöhemmin poistettu.

Heikkisen mukaan historiassa uusia veroja on usein asetettu suurissa murrosvaiheissa, kun rahaa on todella tarvittu.

Ensimmäisen maailmansodan ja Suomen itsenäistymisen jälkeen asetettiin tulovero. Toisen maailmansodan aikana otettiin käyttöön arvonlisäveron edeltäjä liikevaihtovero. Se muuttui arvonlisäveroksi vuonna 1994.

– Näissä tilanteissa on yleensä haalittu kaikki mahdollinen, mitä on keksitty. Tulitikkuvero, tupakkavero, kaikkea tällaista, Heikkinen luettelee.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Kommentti: Finnair rakensi keinon, jolla ilmastotietoiset voivat kompensoida lentämisen päästöjä – mutta suhteellisuuden nimissä kannattaa huomioida pari asiaa

    2. 2

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    3. 3

      Myrskylän taksiyrittäjät kertovat, miksi Kela-kyydit eivät houkuttele: ”Siitä ei tullut muuta kuin tappiota”

    4. 4

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    5. 5

      Facebookin ex-johtaja Mäkeläinen puolustaa entistä työantajaansa: ”Markilla on sydän paikallaan”

    6. 6

      Koodauskoulu Hiven opiskelijat eivät oikeutettuja opintotukeen – opintojen uhkana aktiivimalli ja jopa karenssi

    7. 7

      Jan Hurrin kommentti: Nollakorko voi olla uusi normaali – ja se on huono uutinen

    8. 8

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    9. 9

      Kommentti: Palkka jopa 7 000 e/kk ja varma työ – kaikki alkoi 2,5 tunnin testistä

    10. 10

      Kahden rakennusalan yrityksen epäillään laiminlyöneen miljoonien verot – rikostarkastaja: ”Suurin harmaan talouden juttu vuosikymmeneen”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    2. 2

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    3. 3

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    4. 4

      Jan Hurrin kommentti: Nollakorko voi olla uusi normaali – ja se on huono uutinen

    5. 5

      Myrskylän taksiyrittäjät kertovat, miksi Kela-kyydit eivät houkuttele: ”Siitä ei tullut muuta kuin tappiota”

    6. 6

      Kahden rakennusalan yrityksen epäillään laiminlyöneen miljoonien verot – rikostarkastaja: ”Suurin harmaan talouden juttu vuosikymmeneen”

    7. 7

      Facebookin ex-johtaja Mäkeläinen puolustaa entistä työantajaansa: ”Markilla on sydän paikallaan”

    8. 8

      Suomessa on jo 900 000 lämpöpumppua – näitä pumppuja ostettiin eniten

    9. 9

      Kommentti: Finnair rakensi keinon, jolla ilmastotietoiset voivat kompensoida lentämisen päästöjä – mutta suhteellisuuden nimissä kannattaa huomioida pari asiaa

    10. 10

      Koodauskoulu Hiven opiskelijat eivät oikeutettuja opintotukeen – opintojen uhkana aktiivimalli ja jopa karenssi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kaarinalla, 40, on Suomen yleisin palkka: kertoo, mihin 2 600 euroa riittää – ”Se jatkuva miettiminen saa minut varpailleni”

    2. 2

      Suomalaisten sähkölaskut kallistuivat rajusti yhdessä vuodessa – tuusulalainen Jukka turvautui omiin konsteihin: ”Minulla ei hinta nouse!”

    3. 3

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    4. 4

      Tämä mies tuntee huonot pomot, koska oli itse sellainen: ”20 prosenttia johtajista pitäisi potkia heti pois”

    5. 5

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    6. 6

      Onko 2 600 euroa kuukaudessa ylellisyyttä? Näin lukijat kommentoivat: ”On päiviä jolloin elän pelkällä kahvilla ja leivällä”

    7. 7

      Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

    8. 8

      Junatyöntekijä tuskastui: ansaitsee 15 vuoden työkokemuksella 2 000 euron palkan – ”1980-luvulla tämä oli vielä arvostettua matkatyötä”

    9. 9

      Kommentti: Palkka jopa 7 000 e/kk ja varma työ – kaikki alkoi 2,5 tunnin testistä

    10. 10

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    11. Näytä lisää