Saksalaistutkimus väittää: lapsille mainostetut ruuat erityisen epäterveellisiä - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Teollisuus tuputtaa lapsille salarasvaa ja sokeria

Lapsille suunnatuista elintarvikkeista valtaosa on rasvaista tai makeaa roskaruokaa, väittää saksalainen terveysjärjestö Foodwatch. Lastenherkkujen koostumuksesta tehty tutkimus on suututtanut alan teollisuuden.

16.3.2012 6:05 | Päivitetty 15.3.2012 17:08

Lapsille markkinoiduista elintarvikkeista ainakin kolme neljäsosaa on hyvin makeita tai rasvaisia napostelutuotteita, kertoo saksalainen elintarviketurvallisuutta valvova kuluttajajärjestö Foodwatch.

Järjestö on tutkituttanut Saksassa yli 1500 tavallisessa marketmyynnissä olevaa elintarviketuotetta, joita mainostetaan erityisesti lapsille sopiviksi syötäviksi.

Valtaosa osoittautui ylimakeutetuiksi tai -rasvaisiksi kaloripommeiksi. Muun muassa lasten aamiaismuroista jopa luomuversiot koostuivat 25–50-prosenttisesti sokerista.

Tyypillinen tapaus oli esimerkiksi Saksassa hyvin suosittu Capri-Sonne -hedelmäjuoma. Sen valmistaja kertoo kouluille jakamissa lehtisissään terveellisestä ravitsemuksesta ja lapsille järjestämistään Capri-liikuntaleireistä.

Tutkimuksessa kävi ilmi, että juoma koostui pitkälti sokerista ja aromeista, ei niinkään oikeista hedelmistä.

Sinänsä koostumus ei ihmetyttänyt tutkijoita, koska valmistajan emoyhtiön päätuotteita ovat erilaiset aromivalmisteet.

Selkeämmät merkinnätauttaisivat varomaan herkkuja

Foodwatch syyttää, että elintarviketeollisuuden painotukset johtavat lasten lihomiseen ja terveyspulmiin. Myös mainonnassa on harhauttavia piirteitä.

Saksan elintarviketeollisuus on tyrmistynyt järjestön väitteistä ja pitää selvityksessä käytettyä aineistoa mielivaltaisena.

Foodwatch haluaisi, että lastenherkut merkittäisiin saksalaisten kuluttajajärjestöjen ehdottamilla väritunnuksilla: punaisia merkkejä varoituksena liiasta rasvasta tai sokerista, keltaisia merkkejä näiden aineiden kohtalaisesta käytöstä, ja vihreää näiden aineiden sopivasta käytöstä.

Tällaisilla tunnuksilla lapset ja heidän vanhempansa voisivat heti nähdä, minkälaisesta tuotteesta on kysymys.

Elintarviketeollisuus on vastustanut väritunnuksia ja  onnistunut pitämään myös Euroopan parlamentin mepit linjoillaan - eli puoltamaan nykyisiä vaikeaselkoisia tuoteselostuksia.

Nyt tutkimuksessa seulotuista tuotteista vihreään merkintään yltäisi vain 12 prosenttia. 1109 tuotetta saisi kylkeensä punaisen varoitusmerkin.

Foodwatchin mukaan elintarviketeollisuus tuputtaa lastentuotteisiin rasvaa ja sokeria paremman kannattavuuden toivossa, ja siteeraa JP Morganin tekemiä laskelmia elintarviketuotannon katteista.

Kun tuotot puhtaista vihannes- ja hedelmätuotteista jäävät alle viiteen prosenttiin, niin aamiaishiutaleissa valmistajalle jäävä tuotto on yli 18 prosenttia.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?