Britanniassa uudet inflaatiomittarit: iPadit ja Twilight-vampyyrikirjat - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Uudet inflaatiomittarit: iPadit ja Twilight-vampyyrikirjat

Britannian tilastokeskus on päivittänyt jälleen malliostoskoriaan, ja tällä kertaa sinne pääsivät muun muassa tablettitietokone ja teinikirjat. Myös ruokatottumusten muutos näkyy inflaation tilastointimetodeista.

14.3.2012 19:55 | Päivitetty 15.3.2012 8:20

Kuluttajatottumusten muuttuminen näkyy myös inflaatiota laskettaessa. Britannian tilastokeskus ONS on lisännyt kuluttajahintojen kehitystä mittaavaan ostoskoriinsa tänä vuonna teineille suunnatut Twilight-vampyyrikirjat sekä Applen iPad-tablettitietokoneet.

Samaan aikaan listalta poistuu kuluttajien mieltymyksistä poistuneita tuotteita, kuten uunipatojen valmistukseen käytettävät lasikulhot ja perinteisen kinofilmin kehittäminen.

– Tablettitietokoneet on lisätty koriin sillä ne edustavat merkittävää ja kasvavaa markkinaa, tilastovirasto sanoi.

Teknologian kehitys on ohjannut ostoskorin sisällön kehittymistä aiemminkin, sillä ennen tämänvuotista kinofilmin kehityksen poistumista korista sinne lisättiin viime vuonna älypuhelimen sekä sen ohjelmistojen hintakehitys.

– Proosakirjallisuus oli aiemmin katettu lasten ja aikuisten kirjoilla, mutta erityisesti teineille suunnattujen nimikkeiden kasvava suosio sai meidät lisäämään tämän tuotteen [Twilight-kirjan] ostoskoriin, virasto sanoi.

Myös yhteiskunnan kehittyminen näkyy ostoskorin sisällössä; viime vuonna koriin lisättiin deittipalvelut.

Muuttuva ruokalautanen erottuu myös korin sisällöstä. Tänä vuonna koriin lisättiin ananas, tumma stout-olut, eurooppalainen juusto sekä take-away -suosikkiruoka kana ja ranskalaiset.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?