Kaistavahtilaitteistoille talvinen tienpinta on yhä vaikea ympäristö - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Näin hyvin auton kaistavahtilaite toimii talvella

Mersun kaistavahti kytki itsensä pois päältä, jos tien kaistamerkinnät olivat liiaksi lumen peitossa.

Mersun kaistavahti kytki itsensä pois päältä, jos tien kaistamerkinnät olivat liiaksi lumen peitossa.

Julkaistu: 11.3.2012 6:06, Päivitetty 12.3.2012 7:51

Autoihin lisävarusteina saatavat kaistavahtilaitteet toimivat talvikelillä vaihtelevasti. Suomen AutoBild-lehden testissä luminen tienpinta sai laitteet joko mykistymään tai sitten arpomaan ärsyttävästi turhia varoituksia.

Kaistavahtijärjestelmiä, eli kaistalta harhautumisesta varoittavia elektronisia lisälaitteita saa tehdasvarusteena muun muassa Audiin, BMW:hen, Citroëniin, Fordiin, Hondaan, Lexukseen, Mercedekseen, Opeliin, Toyotaan, Volkswageniin ja Volvoon.

Laitteita myydään henkilöautoihin myös erikseen. Esimerkiksi Fordin ja Volvon käyttämää israelilaisvalmisteista Mobileye -järjestelmää saa myös jälkiasennustarvikkkeena. Hinta nousee silloin asennuksineen noin 1300 euroon.

Laitteessa on kamera, joka kuvaa tienpinnan viivoja ja tulkitsee näitä kaistamerkinnöiksi. Järjestelmät varoittavat kaistan ylittämisestä joko täristämällä autonrattia tai äänimerkillä.

Joissain laitteissa on myös yhdistetty ohjausavustustoiminto, joka kääntelee ohjauspyörää itsekseen ja pyrkii palauttamaan harhautuneen auton taas kaistojen väliin.

Laitteet eivät ole erehtymättömiä: kaiken elektroniikan tavoin ne voivat mennä sekaisin vaikeista keliolosuhteista.

Suomen AutoBild-lehti testasi talvioloissa Fordin, Volvon ja Mercedeksen kaistavahteja.

Toinen laite arvailee,toinen pysyy hiljaa

Kaikilla laitteilla oli välillä ongelmia tunnistaa valkoisia kaistaviivoja lumisella tienpinnalla, tai erottaa niitä lumisista urista. Järjestelmät ratkaisevat kuitenkin tulkintaongelmat eri tavoin.

Parhaiten kaistaviivat löysi sulalla tiellä Mercedesin laitteisto. Mutta kun viivat peittyvät lumeen, Mercedesin kaistavahti ei edes yritä tunnistaa satunnaisesti vilahtelevia merkintöjä vaan pysyy pois päältä. Turhia hälytyksiä ei näin tule.

Fordin laitteisto tunnistaa viivoja heikommin, mutta poikkeusoloissa arvailee rohkeasti. Vääriä veikkauksia se tekee muun muassa tienpintaan jäätyneistä pitkistä renkaanjäljistä. Jos ohjausavustin on päällä, se yrittää jopa varovasti kääntää autoa pois näiden jälkien luota.

Volvon järjestelmä toimii samaan tapaan: se varoittaa äänimerkillä hyvin herkästi arvelemastaan kaistan ylityksestä. Valtaosa varoituksista on turhia.

Yhteenvetona AutoBildin testaajien mielestä kaistavahdit toimivat talvioloissa välillä liiankin herkästi: väärät arvaukset ovat ärsyttävämpiä kuin ajoittainen toimimattomuus.

Hätätilanteissa pelastavana, esimerkiksi rattiin nukahtamisesta hälyttävänä turvajärjestelmänä laitteista on kuitenkin paljon enemmän hyötyä kuin haittaa.

Testituloksia:

Fordin kaistavahti (erilaisin pakettihinnoin Focus 1561 euroa, Mondeo 417 euroa, S-Max/Galaxy 963 euroa)+ kohtuuhinta+ monipuolisuus: varoitus ja kaistallapysymisavustus+ hyvä täristysvaroitus- arvailee ja korjaa joskus turhaan

Volvon kaistavahti (pakettihinta 2255 euroa)+ selkeä toimintatapa: vain varoitus, ei ohjailuavustusta- arvailee- ärsyttävä varoituspimputus

Mercedes-Benz kaistavahti (pakettihinta 3123 euroa)+ tarkin tunnistaja hyvissä olosuhteissa+ varoittaa täristyksellä, ja ääritilanteissa jarruttaa tien puoleisilla renkailla jos ollaan ajautumassa ulos - tunnistaa vain ja ainoastaan todelliset kaistaviivat

Tuoreimmat osastosta