RSH:n Reitan: R-kioskeihin lisää ruokaa, juomaa ja uudenlaisia asiakkaita - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

R-kioskit myytiin – luvassa lisää ruokaa ja juomaa

Mediakonserni Sanoma kauppasi R-kioskit norjalaiselle monialayhtiö Reitan Servicehandelille (RSH). Taloussanomat kysyi RSH:n toimitusjohtaja Magnus Reitanilta, miten R-kioskit tulevat muuttumaan.

6.3.2012 18:04 | Päivitetty 6.3.2012 18:14

Mediakonserni Sanomalta R-kioskit ostaneen norjalaisen monialayhtiön Reitan Servicehandelin (RSH) toimitusjohtaja Magnus Reitan sanoo, että RSH tulee vain kiihdyttämään sitä kehitystä, jota R-kioskeissa on nähty viime vuosina. Reitanin mukaan suuntauksena on ollut tarjota kuluttajille enemmän kylmiä ja kuumia juomia sekä ruokaa.

– R-kioski on ymmärtänyt sen jo kauan aikaa sitten, Reitan sanoo Taloussanomille.

Hänen mukaansa RSH tuo kuitenkin mukanaan joitain asioita Pohjoismaista ja Latviasta. Ennen Sanoma-kauppaa RSH omisti noin 1 500 kioskia ja myymälää Latviassa ja Pohjoismaissa. Kaupan jälkeen toimialueet laajenevat Viroon, Liettuaan ja Suomeen, ja myymälöiden lukumäärä kasvaa lähes 2 700 kappaleeseen.

Reitan sanoo, että ruoan ja juomien tarjonnan lisääminen tuo mukanaan uutta asiakaskuntaa.

– Mitä enemmän ruokaa ja juomia on tarjolla, sitä pidempään kioskin voi pitää avoinna, koska se tuo mukanaan nuorempia asiakkaita, hän sanoo.

Reitan uskoo, että R-kioskien "optimiaukioloajat" pitenevät ajan kanssa, kun ruokaa ja juomia enemmän tarjoavat kioskit alkavat menestyä. Tätä nykyä R-kioskien aukioloajat vaihtelevat aamukuuden ja iltayhdentoista välillä.

Ei juurihenkilöstömuutoksia

Magnus Reitanin mukaan RSH saattaa tuoda muutaman avainhenkilön Suomeen, mutta yhtiö luottaa kuitenkin paikallisjohtoon. Hän sanoo, että paikallisen johdon tietotaito Suomen markkinoilta on tärkeämpää kuin yleisymmärrys kioskibisneksestä.

Henkilöstövähennyksiä ei ole tiedossa, Reitan lupaa.

– R-kioski on tehnyt asiat hyvin viimeisten vuosien aikana.

Reitanin mukaan R-kioski kilpailee Suomessa ruokakauppojen ja huoltamoiden kanssa. Hänen mukaansa kilpailun käsitettä rajoittaa, jos sanoo R-kioskin olevan ainoa kioskiketju Suomessa.

Nykyisin pienet ruokakaupat kilpailevat R-kioskien kanssa muun muassa elintarvikkeiden hinnoilla. Reitanin mukaan R-kioskien tuotteiden hintojen laskusta pitää keskustella, mutta "yleisesti R-kioskit eivät kilpaile hinnalla" vaan mukavuudella ja palvelujen laajuudella.

Suoranaisia tuoteryhmämuutoksia Reitan ei lupaa, mutta "valikoimat muuttuvat ajan myötä", hän sanoo.

– Meidän pitää olla hyviä innovoimaan uusia tuoteryhmiä.

Hän ei usko, että ihmiset tulevat huomaamaan muutosta, koska "muutos on asteittaista".

Suomeen uusi konseptiehkä viiden vuoden kuluttua?

Reitanin mukaan R-kioskeja ei tulla "koskaan" muuttamaan Narvesen-, 7-eleven- tai Pressbyrån-myymälöiksi, jotka ovat RSH:n muita brändejä. Hänen mukaansa RSH keskittyy vahvistamaan R-kioskien brändiä Suomessa seuraavat 3-5 vuotta.

– Ehkä jossain vaiheessa tuomme yhden konseptin lisää maahan, Reitan arvelee.

Hänen mukaansa RSH:lla on kasvupotentiaalia koko Euroopassa.

– Katsomme joka suuntaan: etelään, länteen ja itään.

Reitan toteaa, että kun RSH on laajentunut Suomeen ja Baltian maihin, on sen helpompi siirtyä myös itämarkkinoille. Hän kuitenkin muistuttaa, että laajentuminen on mahdollista vain ostamalla jo olemassaolevia ketjuja. Seuraavat kaupat voidaan tehdä vasta vuosien päästä, Reitan sanoo.

– Jos joku haluaa myydä, me olemme kiinnostuneita.

– Eurooppa on markkina-alueemme, ja tavoitteenamme on tulla Euroopan suurimmaksi kioskiketjuksi.

R-kioskien myynti vaati vielä Euroopan unionin kilpailuviranomaisten hyväksynnän.

Taloussanomat on osa Sanoma-konsernia.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?