Auto säilyy lumikuoren alla yllättävän hyvin suojassa - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Lapioi auto igluun, pääset helpommalla

Liian ahkera lumenharjaus ei välttämättä tee hyvää autolle. Jos autoa on pakko säilyttää pitkiä aikoja ulkosalla, voi olla jopa parempi antaa sen muurautua kokonaan lumikuoren sisälle.

3.3.2012 6:14 | Päivitetty 2.3.2012 14:39

Auraamattomien katujen varsilla lumikasoista pilkistävät autot eivät välttämättä rapistukaan hangessa niin pahasti kuin luulisi.

Pitkäaikaissäilytyksessä kunnon iglu, auton päälle muurautunut tiivis kevyt lumikerros voi toimia suojakuorena, ikäänkuin hengittävänä haarniskana.

Innokas lumilapion kanssa heiluva omistaja saattaa tehdä jopa enemmän pikkuvaurioita ajokilleen.

– Lumen kanssa pitää olla pelisilmää. Nyt kun lunta on paksu kuorma, sitä pitää keventää, mutta päältä niin ettei raavita irti antenneja eikä tehdä naarmuja, sanoo Motonet-ketjun tuotepäällikkö ja harrasteautotuntija Juhani Halmeenmäki.

Tärkeää on huolehtia siitä, että auton alla on riittävästi ilmatilaa. Auto ei siis saa maata pohjaan asti nousevalla lumipatjalla.

– Lumityökin on tehtävä niin, ettei auton alusta muhi tuulettumattomana, sanoo Halmeenmäki.

Auton päälle voi pitkässä säilytyksessä nakata autopeitteen. Ei pressua tai muovikelmuja.

– Missään nimessä ei lainapeitettä, se on kuin hiomapaperi maalipintaa vasten, sanoo Halmeenmäki.

Sisähometta voi torjuakosteuspallolla

Iglu voi myös tasata kevättalven rajuimpia lämpötilanvaihteluita. Liian puhtaaksi harjattu auto lämpenee päivisin kevätauringossa plussalle ja yöllä taas jäätyy tönköksi.

Auton sisustoja turmeleva home ei ilmesty sinne talven lumikuormista, vaan yleensä auton sisälle syksyllä jääneestä kosteudesta. Hometta voi iglusäilytyksenkin aikana yrittää torjua erilaisilla kosteutta poistavilla kemikaaleilla.

– Kosteudenpoistaja eli suolapallo vain auton sisälle, silloin umpiointi on itseasiassa hyvä ratkaisu, Halmeenmäki sanoo.

Muitakin pikkukikkoja kannattaa muistaa, jos autoa seisottaa kuukausitolkulla ajamatta.

Akku pitää tietysti irrottaa ja siirtää pois autosta – muttei liian lämpimään jemmaan.

– Vinkkinä: akku säilyy parhaiten viileässä. Itse asiassa paras paikka olisi pakastin, mutta silloin pitäisi osata ennustaa milloin akku tarvitsee taas ylläpitolatausta, Halmeenmäki heittää.

Viileä varasto, joka pysyy nollan yläpuolella, onkin akulle toimivin säilytyspaikka.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?