E10-bensiinin ongelmat kaikonneet, myynti kasvussa - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

E10-bensa ei rikkonut yhtään autoa

E10-bensiiniä on käytetty täysi vuosi ja muutama kuukausi päälle. Bensakeskustelun velloessa hurjimmillaan E10 oli syyllinen vaikka minkälaisiin autoissa ilmenneisiin vikoihin. Lopulta se ei rikkonut yhtään autoa. Myyntikin on alun notkahduksen jälkeen nousussa.

28.2.2012 6:01 | Päivitetty 1.3.2012 12:01

Vuoden 2011 alusta käyttöön tulleesta uudesta 95 E10 -bensiinilaadusta kohkattiin aluksi kovaan ääneen, ja autoilijat tuntuivat suhtautuvan skeptisesti aiempaa etanolipitoisempaan polttoaineeseen.

Jos jonkinlaisia ongelmia kohdatessa autoilijoiden äkkipikainen johtopäätös oli usein syyttää vaikeuksista uutta bensiinilaatua. Aihe valtasi myös julkisen keskustelun, ja autoilijoiden käsitykset E10:stä olivat mielikuvatutkimuksen mukaan huonoja.

Nyt E10:ä on käytetty jo yli vuosi, ja alun rummutus ongelmista tuntuu kaikonneen. Onko ongelmia ilmennyt viime aikoina?

– Meidän turvapalveluun ei ole kuulunut enää mitään uutisia E10:n tiimoilta, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen kertoo.

Myös vakuutusyhtiöissä on saatu olla rauhassa, sillä autoilijat eivät ole joutuneet turvautumaan kaskojensa tarjoajiin päästäkseen jälleen tien päälle.

– Meille ei käytännössä ole tullut E10:stä valituksia lainkaan. Kohu on laantunut, eikä tästä puhuta enää juuri, autovahinkotarkastuksen johtaja Eero Heino If Vahinkovakuutusyhtiöstä sanoo.

Autoja ei olehajonnut lainkaan

Autoliiton Jukka Tolvasen mukaan ainoat E10:een liittyneet ongelmatapaukset olivat kaksi rikkoontunutta autoa viime keväänä. Ne olivat kuitenkin autoja, joihin nimenomaan ei olisi saanut tankata E10:ä.

Sellaisten autojen kanssa ongelmia ei ole ollut, joihin uutta bensiiniä saa tankata.

– Suoranaisia auton rikkoontumisia ei ole meidän tiedossa näiden kahden tapauksen lisäksi, Tolvanen sanoo.

Ifin Eero Heino sanoo, että vakuutusyhtiönkään tietoon ei ole tullut E10-haittatapauksia. Hänen mukaansa yksittäisiin autoihin on voitu laittaa vahingossa väärää polttoainetta ja seurauksena on ollut käyntihäiriöitä.

– Näitäkään ei ole ollut ongelmaksi asti, Heino sanoo.

Autoliiton Tolvanen kehottaa autonsa bensiinityypistä epävarmoja ihmisiä varmistamaan vielä kerran, mitä omaan autoon kuuluu tankata. Näin pieniltäkin ongelmilta voidaan välttyä.

Väärä tankkausei ole kohtalokas

Jos auton tankkiin kuitenkin lorottaa vahingossa E10:ä vaikka sitä ei sinne ohjeiden mukaan saisi laittaa, ei menopeli todennäköisesti ole vaarassa rikkoutua.

Autoliiton Tolvanen muistuttaa Saksan autoliiton ADAC:n tekemästä testistä, jossa E10:lle sopimattomaan autoon tankattiin sitä ja kokeiltiin kuinka kauan auto kestää.

Autolla pystyttiin ajamaan väärälläkin polttoaineella 27 600 kilometriä, ennen kuin polttoainepumppu hajosi.

– Aika pitkään pystyi siis ajamaan, vaikka E10-bensiiniä ei autossa olisikaan saanut käyttää. Jos vahingossa tankkaa kerran E10:ä, se tuskin aiheuttaa mitään ongelmia, hän kertoo.

Myös Ifin Heino vahvistaa havainnon. E10 ei heidän tietojensa mukaan ole jättänyt ketään tien päälle.

Yhtiön jatkuvuusturva takaa sijaisauton, jos oma menopeli hyytyy alta esimerkiksi moottorivian vuoksi. Uuden bensiinin käyttäjät eivät ole joutuneet turvautumaan palveluun.

– Yhtään matkankeskeytymistapausta ei ole E10:een liittyen ilmennyt, hän sanoo.

"Mielikuvatutkimus käynnistipahan kierteen"

Autoliiton ja vakuutusyhtiön havaintojen perustella on oikeutettua sanoa, että E10:n ympärillä käyty kiivas keskustelu perustui ainakin osittain voimakkaaseen ylireagointiin. Syntynyt mielipideilmasto levisi kulovalkean tavoin, vaikka todellisia ongelmia ei juuri ollutkaan.

– Se oli enemmän tavanomaista keskustelua siitä, mihin autoon markkinoille tullut uusi polttoaine soveltuu ja mihin ei. Keskustelussa oli enemmän epävarmuuden tunnetta kuin todellisia ongelmia, Ifin Heino sanoo.

Hänen mukaansa E10 ei ole "missään vaiheessa" vaikuttanut "millään tavalla" vakuutusyhtiön toimintaan.

Autoliiton Tolvanen arvioi, että viime kevään mielikuvatutkimuksella oli suuri vaikutus ihmisten E10:stä muodostamaan mielipiteeseen. Tutkimuksessa jopa 42 prosenttia E10:ä tankanneista autoilijoista koki uuden bensan muuttaneen auton ominaisuuksia.

– Se oli sellainen pahan kierteen käynnistäjä, ihmiset alkoivat havaita erilaisia vikoja. Kuulin, että jollain oli muka mennyt jarrulevytkin E10:n takia rikki, hän sanoo.

Uusi bensiini tuli markkinoille vuoden 2011 alusta, ja autojen hyytymiseen vaikuttivat viime talven kovat paukkupakkaset. Syy ei jälkikäteen katsottuna ollutkaan uutta bensiinilaadun vaan talvi yllätti autoilijat jälleen kerran.

Kohu on laantunutja myynti kääntynyt kasvuun

E10-bensaa sen alkuaikoina ympäröinyt hässäkkä, väärät luulot ja faktojen puute johtivat paikoittain uuden bensan boikottiin.

Aluksi E10:n myynti laski ja vanhalla 98E-bensiinillä oli viime vuoden huhti–toukokuussa jopa 60 prosentin osuus moottoribensiinin myynnistä. E10:n myynti lähti nousuun jo kesällä, ja vuoden lopulla se nousi yli 50 prosentin osuuteen ohittaen 98E:n suosituimpana bensiininä. (Katso tilasto jutun lopusta.)

– Kohu (uudesta bensasta) on laantunut eikä tämä ole enää edes keskustelunaihe, Ifin Heino sanoo.

Myös Autoliiton Tolvanen sanoo, että E10 on häipynyt autoalan keskusteluista vähin äänin. Hänen mielestään aihe alkaa olla loppuun käsitelty.

– Nyt ei ole ollut mitään keskusteluakaan asiasta. Se on unohdettu, ja uuteen tilanteeseen on sopeuduttu. Keskustelu E10:stä on ainakin toistaiseksi taputeltu, Tolvanen sanoo.

 . .

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?