Asiakkaat arvottavat Subwayn ja kahvilat pikaketjujen parhaiksi - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Tässä ovat pikaruokaketjujen suosikit

Subway on saanut parhaat arviot pikaruoka- ja kahvilavertailussa. Sen perässä tulevat Robert's Coffee- ja Aschan-kahvilat. Taloustutkimuksen tekemän vertailun hännille jäivät pienet burgeriketjut.

22.2.2012 11:17 | Päivitetty 22.2.2012 11:22

Taloustutkimus kyseli syyskuussa liki 3 700 suomalaisen näkemyksiä 22 pikaruoka- ja kahvilaketjusta.

– Subway on saanut korkeimman yleisarvosanojen keskiarvon, kertoo aluejohtaja Merja Tuominen Taloustutkimuksesta.

Subwayn toiminta-ajatuksena on myydä asiakkaan toiveiden mukaan koottavia leipiä.

Tuomisen mukaan kärjen tuntumassa ovat myös Robert's Coffee, Aschan, Coffee House ja Picnic. Näiden kahvilaketjujen keskinäiset erot ovat hyvin pieniä.

Tuominen kertoo, että vastaajat suhtautuivat kriittisimmin pieniin hampurilaisketjuihin. Heiltä pyydettiin kouluarvosanoja ja keskiarvot sijoittuivat 8,07 ja 6,24 välille.

– Heikoin keskiarvo poikkeaa paljon muista, Tuominen sanoo.

Taloustutkimus on tehnyt vastaavaa kyselyä jo 1990-luvulta lähtien.

Nyt pikaruokaketjuista mukana ovat ABC, 55 Burger, Golden Rax Pizzabuffet, Helmi Simpukka, Hesburger, Kotipizza, McDonald's, Motorest, Picnic, Pizza Buffa, Rolls, Scanburger, Subway ja Teboil.

Arvioita pyydettiin myös Arnolds-, Aschan-, Coffee House-, Hesecafe-, Presso-, Robert's Coffee-, Spice Ice- ja Wayne's Coffee -kahviloista.

ABC:stä parasmielikuva

Tutkimuksessa selvitetään myös asiakkaiden mielikuvia. Mielikuva koostuu monesta mittarista. Niitä ovat suolaisten ja makeiden tuotteiden laatu ja monipuolisuus, viihtyisyys, palveluhalukkuus, palvelun nopeus, hintataso, tarjoukset ja lapsiperheiden ottaminen huomioon.

– Mielikuvatekijöissä kokonaisuutena ABC on paras, vaikka yleismielikuvassa se ei ole kärkijoukossa, Tuominen kertoo.

Hänen mukaansa mielikuvatekijät peilaavat tavallisesti aika hyvin kokonaiskäsitystä, mutta toisinaan jokin osa-alue voi pudottaa sijoitusta. Se voi heiketä esimerkiksi siksi, että asiakkaat pitävät ketjua kalliina.

Tuominen kertoo, että arviot eivät paljon vaihtele vuodesta toiseen.

– Mielikuviin vaikuttaa, jos jokin ketju tai yritys muuttaa toimintaansa ja kampanjoi siitä näkyvästi, hän lisää.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?