– Finnairin tase on verraten vahvassa kunnossa, yhtiöllä on suhteellisen uusi ja polttoainetehokas laivasto ja yhtiö on suojannut polttoainehankintansa säännöllisesti. Tätä taustaa vasten uskomme Finnairin olevan suhteellinen voittaja polttoaineen hinnan pysytellessä korkeana, FIM arvioi.
Kun heikoimmat yhtiöt karsiutuvat, poistuu myös niiden tarjoama kapasiteetti. Jäljelle jäävät yhtiöt voivat siis periä lennoista parempaa hintaa, ja koneet lentävät täydempinä. FIM uskoo, että polttoaineen korkea hinta voi lopulta tervehdyttää alaa.
Lentokerosiinin hinta euroissa mitattuna on nyt lähellä kaikkien aikojen huippuaan, sillä Lähi-idän jännitteet ja inflaatiopaineet pitävät öljyn hintaa korkeana. Lentokerosiinin hinnan huippulukemat nähtiin vuonna 2008. Silloin kuitenkin harva yhtiö kaatui, koska öljyn hinta lähti finanssikriisin takia nopeaan laskuun.
Nyt lentopolttoaineen hinta on pysynyt pitkään korkeana, varsinkin euroissa mitattuna.
Vaikka Finnair voi pitkällä aikavälillä hyötyä, lyhyellä aikavälillä myös sen tulos kärsii. FIM uskoo Finnairin tuloksen jäävän tänä vuonna pienemmäksi kuin nyt ennustetaan, jos polttoaineen hinta pysyttelee korkeana koko vuoden.
FIMin suositus Finnairin osakkeelle on "osta".