Kauppa sai selville raskaana olevat naiset - lähetti kohdennettua mainontaa - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kauppa sai selville tytön raskauden – isä ihmetteli mainoksia

Yhdysvaltalainen kauppaketju selvitti, miten asiakkaista saisi seulottua raskaana olevat naiset. Teini-ikäisen tytön isä sai raskauden selville, kun kauppa alkoi lähettää tälle kohdennettua mainontaa.

16.2.2012 21:11 | Päivitetty 16.2.2012 21:22

Kaupat pystyvät keräämään asiakkaistaan paljon tietoa, ja periaatteessa tiedon perusteella pystyy tekemään pitkälle meneviä johtopäätöksiä asiakkaiden elämästä. 

New York Times kertoo asiakasprofilointia koskevassa laajassa artikkelissaan siitä, miten yhdysvaltalainen Target-kauppaketju pystyi seulomaan asiakkaistaan todennäköisesti raskaana olevat naiset.

Lapsen saaminen on yksi suurista ja käänteentekevistä hetkistä elämässä, ja käänteentekevien hetkien aikana ihmiset helposti muuttavat kulutustottumuksiaan.

Tämän takia kauppaketju oli hyvin kiinnostunut selvittämään, miten asiakkaista saisi seulottua lapsen saavat ihmiset hyvissä ajoin ennen lapsen syntymää. Näin heille voisi alkaa markkinoida tuotteita.

NYT:n haastattelema tilastonikkari Andrew Pole onnistui löytämään parikymmentä tuotetta, joiden ostamisesta pystyi päättelemään raskauden. Raskaana olevat naiset alkoivat ostaa yllättäen esimerkiksi hajustamatonta kosteusvoidetta ja ravintolisiä, kuten kalsiumia ja sinkkiä.

Innostuksen lomassa joku kuitenkin kysyi, miten naiset mahtavat reagoida, jos he huomaavat, miten paljon Target heistä tietää.

Noin vuosi sen jälkeen, kun Pole oli laatinut raskaana olevat paljastavan mallinsa, vihainen mies marssi Targetiin Minneapolisin lähellä ja vaati saada tavata esimiehen.

Hän näytti tarjouskuponkeja, joita Target oli lähettänyt hänen lukioikäiselle tyttärelleen. Kupongeissa mainostettiin muun muassa äitiys- ja vauvanvaatteita.

– Yritättekö rohkaista häntä tulemaan raskaaksi, mies kysyi.

Esimies oli ymmällään ja pyysi anteeksi. Soittaessaan anteeksipyyntöä vielä puhelimitse, hän sai kuulla isältä, että tytär oli kuin olikin raskaana.

Target ei suostunut puhumaan NYT:n toimittajalle, vaan väitti lähes kaikkien jutun väitteiden olevan vääriä ja antavan harhaanjohtavan kuvan. Yhtiö ei kuitenkaan suostunut tarkentamaan, mitkä väitteistä ovat vääriä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?