Perinteiset kaupat johtavat verkkokaupan kehitystä

Julkaistu: , Päivitetty:

Verkkokauppa on kasvanut viimeisten vuosien aikana voimakkaasti ja edustaa merkittävää osaa kaupan vuotuisesta kasvusta. Englanti on maailman johtava verkkokaupan markkina-alue, kun kulutus suhteutetaan väestöön. Siellä perinteiset kaupan toimijat ovat johtaneet myös verkkokaupan kehitystä.


Taloussanomat julkaisee tutkimusmaailmasta-sarjassa Aalto-yliopiston tutkijoiden ja professoreiden kirjoituksia ajankohtaisista aiheista.

Päivittäistavaran verkkokaupassa Englanti on pitkään ollut kansainvälisesti edistynein markkina-alue. Tämä on paljolti seurausta maailman kolmanneksi suurimman kaupan alan yrityksen, Tescon, menestyksellisestä ruoan verkkokaupasta.

Perinteisesti Britannian päivittäistavaran verkkokaupan, kuten muunkin päivittäistavarakaupan kehitystä on kuvastanut muiden toimijoiden pyrkimys pysyä Tescon kannoilla sen siirtyessä uusille alueille. Näin Tesco on toiminut suunnannäyttäjänä koko toimialalle.

Viimeisten vuosien aikana markkinoille on tullut uusia toimijoita, jotka ovat haastaneet Tescon innovatiivisuutta. Päivittäistavarakaupan puolella pelkästään verkossa toimiva Ocado on aktiivisesti kehittänyt liiketoimintaansa ja tuonut markkinoille uusia ratkaisuja.

Tesco puolestaan alkoi ensimmäisenä isona toimijana perustaa lähikauppoja (convenience store) sekä kansainvälistyi rohkeasti ja panosti vahvasti verkkoliiketoimintaan. Tescon verkkokauppa teki voittoa ensimmäistä kertaa vuonna 2002 – saavutus johon harva ruoan verkkokauppa on pystynyt tähän päivään mennessä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tesco on ollut myös verkkokaupan edelläkävijä tuotevalikoiman laajentamisessa ruokatuotteiden ulkopuolelle (non-food) sekä teknologian hyödyntämisessä ja monikanavaisen kaupan konseptien kehittämisessä.

Tuotteet voi skannata
kotiin tuoteseiniltä


Monikanavaisuus ei ole terminä uusi. Kaupalla on ollut jo pitkään useita kanavia kuluttajille, kuten katalogit, myymälät, puhelin ja interaktiivinen televisio. Mobiilisovellusten yhdistäminen verkkokauppoihin on siivittänyt ne uuteen kukoistukseen. Tämän päivän monikanavainen kauppa pystyy yhdistämään kaikki kanavat uudella tavalla yhdeksi palveluksi, jota voi käyttää laitteesta tai paikasta riippumatta.

Monikanavaisuus näkyy myös päivittäistavarakaupassa esimerkiksi klikkaa ja kerää (click & collect)
-tyyppisten palveluiden suosion kasvun myötä. Samalla poistuu yksi verkkokaupan keskeinen ongelma: kotiinkuljetus. Kuluttajan ei tarvitse odottaa tilauksen kotiinkuljetusta, vaan hän voi hakea tilauksen haluamansa myymälän noutopisteestä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Sekä Tesco että Ocado ovat kokeilleet myös virtuaalisen tuoteseinän konseptia (virtual shopping wall). Tuoteseininä toimivat kauppakeskuksiin ja metroasemille pystytetyt julisteet, joista kuluttajat voivat skannata tuotteiden viivakoodit ja tilata tuotteet kotiin. Tämä yhdistää kuluttajien kulkureiteillä sijaitsevat kaupat verkkomaailman asioinnin helppouteen ja joustavuuteen.

Kivijalkakauppa säilyy
jatkossakin osana katukuvaa


Englannissa keskustellaan siitä, mikä on monikanavaisen kaupan vaikutus perinteiseen kivijalka- tai hypermarket-kauppaan. Yksi vahva näkökulma on korostanut verkkokaupan kasvun vaikutusta suurten myymälöiden, kuten hypermarkettien, tulevaisuuteen. On todettu, että verkosta ruokaa ostaessaan kuluttajat tekevät isoja kertaostoksia.

Tämä tarkoittaisi, että viikko-ostosten kaltaisia isoja ostoksia täydennetään lähikauppojen valikoimista erityisesti tuoretuotteilla.

Mutta vaikka verkkokaupalla onkin suuri kasvupotentiaali, on vielä pitkä matka siihen, että se kykenee kunnolla täydentämään fyysisen kaupan myymäläverkostoa päivittäistavarakaupassa. Fyysisellä kaupalla on siis tulevaisuudessakin paikkansa. Se tarjoaa kaupalle mahdollisuuden näyttäytyä kaupunkikuvassa ja olla lähellä kuluttajien arkea.

Englannissa innovatiivisimmat kaupan toimijat ovat tarjonneet kuluttajille uusia mahdollisuuksia tehdä ostoksia sekä saada tietoa tuotteista verkon ja mobiililaitteiden kautta. Yhdistämällä eri teknologioita ne ovat pystyneet tarjoamaan asiakkaille parhaan mahdollisen palvelun.

Osa yrityksistä ja teknologioista ovat olleet menestyksiä. Toisaalta on myös nähty paljon epäonnistumisia ja skeptistä suhtautumista verkkokauppaa kohtaan kovasta hypestä huolimatta.

Maltillinen
kehitys valttia


Tescon innovatiivisuus on ollut perinteisestä verkkokaupasta poikkeavaa, sillä se on kehittänyt asioita asteittain. Siinä missä valtaosa vuosituhannen vaihteen merkittävistä verkkoliiketoiminnoista pyrki mullistamaan toimialan verkkokaupalla ja aivan uusilla liiketoimintamalleilla, Tesco rakensi toimintaa askel kerrallaan oman ydintoimintansa päälle. Tämä mahdollisti taloudellisesti kannattavan toiminnan rakentamisen kohtalaisilla investoinneilla.

Englannissa ruoan verkkokaupan liikevaihto on kasvanut noin kuuteen miljardiin puntaan viimeisen 15 vuoden aikana. Se vastaa noin neljää prosenttia kaikesta päivittäistavaran liikevaihdosta. Tämä osoittaa hyvin sen miksi Tescon valitsema vaiheittainen kehittäminen on osoittautunut parhaaksi.

Kaupan alalla isot muutokset tapahtuvat hitaasti ja innovaatiot ovat pääsääntöisesti helposti kopioitavissa. Lisäksi päivittäistavaran kaupassa suuret volyymit sekä tuotteiden lyhyehkö käyttöikä tuovat omat haasteensa toiminnan kehittämiselle ja markkinoiden muutoksille niin Suomessa kuin maailmalla.

Arhi Kivilahti
Tutkija, Aalto-yliopiston MIDE 4D-Space -tutkimusryhmä

MIDE tutkii verkkokauppaa

Ruoan verkkokaupan sekä kaupan alan monikanavaisten palveluiden kehitystä tutkitaan Aalto-yliopiston digitalisoitumisen ja energiateknologian tutkimusohjelma (MIDE) 4D-Space -hankkeessa.

Lisää tietoa hankkeista ja uusimmista tutkimustuloksista voi lukea katuwiki.aalto.fi -sivustolta. Sivuston blogissa tutkijat esittelevät kattavammin tutkimuksiaan. Lisäksi sivusto tarjoaa kattavan annoksen tietoa kaupan alan tutkimuksesta laajemmin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Perheenisä ihmettelee tätä näkyä tavaratalossa: Miten sama lelu voi maksaa Seinäjoella 69 euroa ja Tampereella 179 euroa?

    2. 2

      Autokaupan edustaja sähköautoihin siirtymisestä: ”On luettu liikaa Muumilaakson tarinoita”

    3. 3

      Asiantuntijat kommentoivat autoilun päästöesitystä – ”veroruoska” herättää kysymyksiä: ”Siinä piilee vaaransa”

    4. 4

      Jouluostoksilla nyt valtava ruuhka – suomalaiset vastaavat: tällaista tavaraa lapsille pukinkonttiin

    5. 5

      Halpisvaate pari kertaa päälle ja roskiin – tässä on vuoden turhake

    6. 6

      Onko suomalaisen järkeä kuolla velattomana? Ekonomistit vastaavat – ”Kuuluuko ihmisen jättää jotakin jälkeensä?”

    7. 7

      Nämä joulun hittilelut viedään kauppojen hyllyiltä: Scruffaluv, yllätyspallo – listalta löytyy myös rakastettu ikisuosikki

    8. 8

      Kommentti: Ihmisten raha-asiat ovat valtavassa solmussa – pahimmillaan vanhemmat ottavat pikavippejä lastensa nimissä

    9. 9

      Poltitko rahaa ex-Talvivaaralla? Veronmaksajien keskusliitto: Nyt tappiot voi vähentää verotuksessa

    10. 10

      Apteekkari-lehti: Veikkauksen markkinointi ja peliautomaatit viranomaisen syyniin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perheenisä ihmettelee tätä näkyä tavaratalossa: Miten sama lelu voi maksaa Seinäjoella 69 euroa ja Tampereella 179 euroa?

    2. 2

      Onko suomalaisen järkeä kuolla velattomana? Ekonomistit vastaavat – ”Kuuluuko ihmisen jättää jotakin jälkeensä?”

    3. 3

      Nämä joulun hittilelut viedään kauppojen hyllyiltä: Scruffaluv, yllätyspallo – listalta löytyy myös rakastettu ikisuosikki

    4. 4

      Autokaupan edustaja sähköautoihin siirtymisestä: ”On luettu liikaa Muumilaakson tarinoita”

    5. 5

      Halpisvaate pari kertaa päälle ja roskiin – tässä on vuoden turhake

    6. 6

      Jouluostoksilla nyt valtava ruuhka – suomalaiset vastaavat: tällaista tavaraa lapsille pukinkonttiin

    7. 7

      Trafin pääjohtaja erosi – pesti olisi päättynyt parin viikon päästä

    8. 8

      Asiantuntijat kommentoivat autoilun päästöesitystä – ”veroruoska” herättää kysymyksiä: ”Siinä piilee vaaransa”

    9. 9

      Poltitko rahaa ex-Talvivaaralla? Veronmaksajien keskusliitto: Nyt tappiot voi vähentää verotuksessa

    10. 10

      Kommentti: Ihmisten raha-asiat ovat valtavassa solmussa – pahimmillaan vanhemmat ottavat pikavippejä lastensa nimissä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Veikon Koneen asiakkaat eivät ole saaneet tavaroitaan ja epäilevät konkurssia – toimitusjohtaja kertoo, mistä on kyse

    2. 2

      Kerrostalon asukkaat ärtyivät putoileviin biljardipalloihin ja jukeboxiin – ravintolan häätämisestä tulikin roima lasku

    3. 3

      Perheenisä ihmettelee tätä näkyä tavaratalossa: Miten sama lelu voi maksaa Seinäjoella 69 euroa ja Tampereella 179 euroa?

    4. 4

      Tavalliset suomalaiset kertoivat, mihin veronpalautusrahat uppoavat – espoolaiselle Markukselle kilahtaa kunnon potti

    5. 5

      HS: Ruotsin pankkivalvoja lyttää suomalaisten lainanmaksun: ”Taloudellisesta näkökulmasta se ei ehkä ole järkevää”

    6. 6

      Tonttivuokran korotus 11-kertaiseksi koettelee tamperelaisen kerrostalon asukkaita – ”Joudunko vastedes jättämään päivän puuroannoksen syömättä?”

    7. 7

      Perinteiset veron­palautukset tulivat viimeistä kertaa – asian­tuntija kertoo, mitä rahalla kannattaa tehdä

    8. 8

      Onko suomalaisen järkeä kuolla velattomana? Ekonomistit vastaavat – ”Kuuluuko ihmisen jättää jotakin jälkeensä?”

    9. 9

      Carunan toimitusjohtaja tuskastui puheisiin sähkönsiirrosta – vertaa kossupullon hakuun Alkosta

    10. 10

      Kommentti: Ihmisten raha-asiat ovat valtavassa solmussa – pahimmillaan vanhemmat ottavat pikavippejä lastensa nimissä

    11. Näytä lisää