TM: B-Mersu ylsi Vuoden Talviautoksi

Bensiiniautot pärjäsivät hyvin Tekniikan Maailma-lehden tämänvuotisessa Talviauto-kisassa. Voittajaksi nousi Mercedes-Benzin B-sarjan malli, ja kakkoseksi hybridi-Lexus. Täydellisiä talviautoja nämäkään eivät olleet.

15.2.2012 10:06 | Päivitetty 15.2.2012 10:07

Tekniikan Maailman perinteinen Talviauto-vertailu painottui tänä vuonna bensiiniautoihin. Kuudestatoista vertailuun osallistuneesta autosta vain kolme oli dieselkäyttöisiä.

Lehden mukaan myös autojen keskinäiset erot olivat pienempiä kuin edellisvuoden kisassa. Viime vuonna Talviauto-tittelin sai Volvo S60 D3.

Autojen talvivarusteet ovat kautta linjan parantuneet. Nyt jokaisessa testiautossa oli mukana ajonvakautusjärjestelmä. Kuitenkin ksenon-valot olivat vain kolmessa. Monessa testiautossa sähkölämmittimiä oli myös ohjauspyörässä, tuulilasissa ja takapenkeilläkin.

Energiatehokkaiden moottorien polttoainetaloudessa ja matkustamolämmössä sentään oli isojakin eroja.

Esimerkiksi hybridi-Lexus kulutti kylmänä tuplasti sen verran polttoainetta kuin lämpimänä. Moottorin lämmettyä auto kulutti silti vertailuryhmästä vähiten.

Talviautotestin voitti tällä kertaa Mercedes-Benz B 180 BE. Täydellinen ei tämäkään malli ollut, lehden mukaan parannettavaa olisi vielä lämmityslaitteen tehokkuudessa ja moottorin hyötysuhteessa.

Kakkoseksi tulleen Lexus CT 200h:n talviajettavuus ei ole paras mahdollinen, mutta moottori ja voimalinja saavat kehuja.

Kolmannen sijan jakoivat Audi A6 Avant 2,0 TDI ja BMW 116i.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?