Päästöero perinteisellä dieselillä ja biopolttoaineella voi olla jopa 120-kertainen - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Biopolttoaine voi lyödä perinteisen dieselin 1–120

Perinteinen diesel voi VTT:n mukaan saastuttaa jopa 120 kertaa enemmän kuin paras biopolttoaine. Mittaus koskee bussien päästöjä, ja siinä on huomioitu ajoneuvon sekä polttoaineen koko elinkaari.

6.2.2012 10:03 | Päivitetty 6.2.2012 11:18

Vanhat bussit tupruttavat enemmän kasvihuonepäästöjä kuin uudet bussit, mutta suurin vaikutus päästöihin on polttoaineella.

Bussien elinkaaren aikaiset kasvihuonepäästöt voivat olla perinteisellä dieselillä jopa 120-kertaiset verrattuna parhaimpaan biopolttoaineeseen.

Elinkaaren aikaiset kasvihuonepäästöt kattavat koko bussin eliniän aiheuttamat päästöt sekä polttoaineen tuotannossa syntyneet päästöt, TransEco -tutkimusohjelmaa vetävä Teknologian tutkimuskeskuksen VTT:n tutkimusprofessori Nils-Olof Nylund kertoo Taloussanomille.

Tavanomaisen dieselpolttoaineen ja parhaan biopolttoaineen kasvihuonepäästösuhde on 60:1. Suhdeluvut kaksinkertaistuvat, kun lisäksi huomioidaan autojen polttoainekulutuserot.

– Erot vanhojen ja uusien bussien välillä ovat huimat: esimerkiksi säännellyt päästöt ovat vanhoilla busseilla uusiin verrattuna kymmenkertaisia, jopa satakertaisia. Eniten kuluttavan bussin energiankulutuksen suhde vähiten kuluttavaan on kaksinkertainen, Nylund sanoo tiedotteessa.

TransEco-tutkimuksen mukaan uusimpien bussien hiukkaspäästöt ovat alle viisi prosenttia 1990-luvun tasosta. Päästöjä vähentävät markkinoille tuodut uudet tekniikat ja polttoaineet. Hybdriditekniikat, akkusähköiset bussit ja uudet polttoainelaadut tarjoavat eri vaihtoehtoja bussien päästöjen vähentämiseksi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?